OBS! Sista ansökningsdag har passerat för denna annons. Du kan fortfarande läsa om den, men det går inte längra att ansöka.

Handläggare LSS/psykiatri
Skicka ansökan

Om tjänsten

Besök hemsida
Omfattning Heltid
Publicerad 2024-07-22

Det är något speciellt med Avesta! Här finns inte bara dalahästar och brusande forsar. Här finns också vilja och mod, handlingskraft och framtidstro. Det är kraften från människorna som gör Avesta unikt. Tillsammans bygger vi Avestas framtid vill du vara med? Omsorgsförvaltningen arbetar efter värdegrunden att alla människor vi möter har samma värde och är unika. Inom förvaltningen finns IFO, LSS-verksamhet, socialpsykiatri, hälso- och sjukvård, hemtjänst och särskilda boenden. Här arbetar ca 800 medarbetare som dygnet runt finns till för våra målgrupper. Tjänsten är placerad inom enheten för myndighetsutövning och administration inom omsorgsförvaltningen. Teamet består idag av sex biståndshandläggare SoL, tre handläggare LSS/socialpsykiatri, två administrativa handläggare, två controllers och en enhetschef. En stabil personalgrupp med mycket skratt och vi månar om varandra. Är du vår nya kollega? Välkommen med din ansökan! ARBETSUPPGIFTER Som handläggare har du en nyckelroll inom omsorgsförvaltningen, där du lägger grunden för livsviktiga insatser. Ditt arbete innebär att utföra myndighetsutövning enligt tydliga delegationer och riktlinjer inom området, med fokus på att göra verklig skillnad i människors liv. En stor del av din tid går åt till att planera och bedöma behovet av insatser för individer. Du kommer att göra hembesök, vilket ger en omväxlande vardag där ingen dag är den andra lik. Ditt arbete kommer att varvas mellan skrivbordstid och besök ute på fältet, både planerade och akuta. Du kommer också att göra omprövningar och uppföljningar av tidigare beslut, vilket innebär att du får ta ansvar för bedömningar, dokumentation och beslut inom det socialrättsliga området. Som ansvarig handläggare för dina ärenden fattar du beslut baserade på delegation, men du har alltid tillgång till stöd och råd från både chef och kollegor. Arbetet innebär ett nära samarbete inom gruppen samt med andra yrkesroller och externa samverkanspartners. Du träffar brukare, samverkar i samordnad individuell plan (SIP), har ärendedragning inom enheten och nära kontakt med enhetschefer, skolan, boendestöd, försäkringskassan och habiliteringen. Vi arbetar efter ett behovsinriktat arbetssätt enligt IBIC (Individens Behov I Centrum) och vår enhet är aktivt engagerad i att utveckla våra arbetsmetoder och samarbeten för att bäst möta behoven hos de personer vi hjälper. Om du söker en roll där varje dag är unik, där du får möjlighet att växa och utvecklas i en stöttande och samarbetsinriktad miljö, och där du kan göra en verklig skillnad i människors liv, då är tjänsten som handläggare hos oss perfekt för dig! KVALIFIKATIONER Vi söker dig som har en högskoleutbildning inom sociala omsorgsprogrammet, socionomprogrammet eller annan likvärdig utbildning. Du har studerat socialrätt. Har du erfarenhet av handläggningsprocessen enligt SOL och/eller LSS är det meriterande. Arbetet kräver att du är strukturerad i ditt arbetssätt och kan organisera och prioritera ditt arbete effektivt. Som person är du självgående och du driver dina processer vidare. Du har god samarbetsförmåga och kan relatera till andra människor på ett lyhört och smidigt sätt samt kan anpassa sättet du förmedlar ditt budskap till andra. Vi lägger stor vikt vid att du kan samverka med olika aktörer och att du har ett naturligt sätt att skapa relationer. En viktig del av arbetet är dokumentation, därför behöver du ha starka kommunikationsfärdigheter i både tal och skrift på svenska. Vi arbetar tillsammans med fokus på att handläggningen ska vara både snabb och korrekt, vilket innebär att du behöver kunna hålla tidsramar och vara noggrann. Eftersom tjänsten innebär resor med kommunens bilar är det ett krav att du har körkort. ÖVRIGT Vi inom Avesta Kommun månar om våra anställda. Du som medarbetare på Avesta kommun har möjlighet att använda både friskvårdstid och ett friskvårdsbidrag, du har fri tillgång till personalgym, upp till 30 fria bad i något av kommunens badhus varje år samt många andra fria friskvårdsaktiviteter som kommunen anordnar kontinuerligt. För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Avesta kommun samt för att uppfylla de krav GDPR ställer ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller pappersformat. Varmt välkommen med din ansökan! Inför rekryteringsarbetet har Avesta kommun tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

Mer info

Omfattning Heltid
Varaktighet Tillsvidare
Antal platser 1
Lön Fast månads- vecko- eller timlön

Sök jobbet

Ansök via arbetsgivarens hemsida

Skicka ansökan

Dela annons