OBS! Sista ansökningsdag har passerat för denna annons. Du kan fortfarande läsa om den, men det går inte längra att ansöka.

Sista ansökningsdag: 2024-06-14Svenska institutet (SI) är en myndighet med uppdrag att skapa intresse och förtroende för Sverige utomlands. SI arbetar med Sverigefrämjande, samarbete i Östersjöregionen och global utveckling.

Nu söker vi en informationssäkerhetssamordnare. Hos oss kommer du att spela en central roll i att skydda vår information och våra system, vilket i sin tur stödjer vårt uppdrag att främja Sverige som land genom kultur, utbildning, vetenskap och samhällsfrågor. Du erbjuds en nyckelroll med unika möjligheter och komplexa utmaningar i en internationell kontext.

Om rollen

Som informationssäkerhetssamordnare är du del av enheten “Förvaltning och utveckling”. Utöver ditt närmaste team kommer du ha ett stort antal kontaktytor på olika nivåer, både internt och externt.

Som Informationssäkerhetssamordnare kommer du huvudsakligen att:

  • Samordna och leda det operativa informationssäkerhetsarbetet
  • Leda workshops om informationssäkerhetsklassning av informationsmängder samt riskworkshops för att säkerställa en hög säkerhetsnivå.
  • Identifiera behov av stöd vid upphandling och val av säkerhetslösningar.
  • Ansvara för kunskapshöjande insatser inom arbetsområdet, både för ledning och medarbetare.
  • Ansvara för att delegera arbetsuppgifter till systemförvaltare och andra medarbetare, samt stötta enhetschefer och verksamheten inom informationssäkerhet.
  • Rapportera och hantera informationssäkerhetsincidenter, både internt och externt, samt leda och styra insatser under pågående incidenter.
  • Skapa riktlinjer och rutiner för hur verksamheterna ska arbeta med informationssäkerhet samt implementera styrande och stödjande dokument.
  • Omvärldsbevaka och samverka inom arbetsområdet.
  • Vara en viktig del av SI:s digitaliseringsarbete.

Placeringsort är Stockholm, på kontoret i Hammarby Sjöstad. Vi erbjuder möjlighet att arbeta hemifrån två dagar per vecka om arbetet tillåter.

Är det här du?

För att vara framgångsrik i rollen söker vi dig som har ett starkt säkerhetsmedvetande, en god analytisk förmåga samt ett stort intresse för informationssäkerhet, gärna även IT-säkerhet. Du är proaktiv, initiativtagande och pådrivande men också lyhörd och pragmatisk.

Vi ser att det är viktigt att du trivs bra i en relationsbyggande roll där du skapar förtroende och samarbetar med andra. Vidare är du pedagogisk och kan kommunicera komplexa frågor på ett enkelt och begripligt sätt gentemot olika typer av intressenter, på olika nivåer.

Skallkrav för tjänsten:

  • Relevant akademisk utbildning eller dokumenterad aktuell erfarenhet som vi bedömer som likvärdig
  • Minst tre års erfarenhet av arbete med informationssäkerhet baserat på gällande metoder och ramverk, t.ex. ISO 27000
  • Erfarenhet av att ha arbetat med metodutveckling kopplat till riskanalyser och informationsklassificering
  • God förmåga att uttrycka dig på svenska och engelska, i tal och skrift.

Meriterande (ej krav) är:

  • Erfarenhet av att leda projekt, processer och/eller förbättringsarbeten
  • Erfarenhet av kontinuitetsplanering
  • Kunskaper om offentlighet- och sekretesslagstiftningen
  • Kunskaper och erfarenhet av SKR:s verktyg KLASSA
  • Erfarenhet av framtagande av riktlinjer, policyer och anvisningar inom området
  • Aktuell kunskap om NIS/NIS2
  • Erfarenhet från arbete på statlig myndighet, region eller kommun

Varaktighet och tillträde

Anställningen är tillsvidare med sex månaders inledande provanställning. Tillträde enligt överenskommelse. Tjänstebefattningen inom myndigheten blir IT-handläggare.

Fackliga kontaktpersoner

Jan-Frederic Buss (Saco-S) och Katarina Holmén (ST). Båda nås på 08-453 78 00.

Intresserad av att ansöka eller få veta mer?

I denna rekrytering samarbetar Svenska institutet med IDG Recruitment. Vid intresse eller frågor kontakta Alexandra Tihinen, Rekryteringskonsult på 070-447 92 24, [email protected].

För att ansöka, vänligen skicka in ditt CV eller ansök med Linkedin.Sista ansökningsdag: 2024-06-14

Varför jobba hos oss?

Vi erbjuder en arbetsplats som präglas av samarbete, nytänkande och förtroende. Vi är en innovativ och lyhörd myndighet där vi vågar testa nya saker och tar vara på erfarenheter och kompetenser. Vi har ett öppet förhållningssätt och genomsyras av en inkluderande attityd samt respekt för allas kompetens, åsikter och roller. Mångfald är en förutsättning för vårt uppdrag.

Därtill erbjuder vi flexibla arbetstider, föräldrapenningtillägg samt generösa friskvårdsförmåner och semestervillkor.

Om Svenska institutet

Svenska institutet (SI) är en myndighet med uppdrag att skapa intresse och förtroende för Sverige utomlands. SI arbetar med Sverigefrämjande, samarbete i Östersjöregionen och global utveckling. SI informerar om, och analyserar bilden av, Sverige utomlands samt möjliggör internationella utbyten och samarbeten. Målet är att sätta Sverige på kartan och bygga goda relationer med individer, organisationer och andra länder. Om omvärlden har ett högt förtroende för Sverige ökar förutsättningar för handel, investeringar, turism och kulturutbyten. Det blir också lättare att locka internationella talanger och att bidra till en global hållbar utveckling. SI har kontor i Stockholm och Paris. För mer information om SI, www.si.se

Mer info

Omfattning Heltid
Varaktighet Tillsvidare
Antal platser 1
Lön Fast månads- vecko- eller timlön

Sök jobbet

Ansök via arbetsgivarens hemsida

Skicka ansökan

Dela annons