OBS! Sista ansökningsdag har passerat för denna annons. Du kan fortfarande läsa om den, men det går inte längra att ansöka.

Om tjänsten

Besök hemsida klippan.se
Omfattning Heltid
Publicerad 2024-04-23

I Klippans kommun är vi 1600 kollegor som varje dag jobbar med samma fokus - att finnas till för våra invånare, företag och besökare. Vi är alla en viktig del av helheten och vill vara en kommun med stolta medarbetare och stolta Klippanbor. En röd tråd i vår strävan efter en gemensam kultur är att vi alla försöker leva efter våra kärnvärden "Vilja varandras framgång", "Våga sticka ut" och "Kul i jobbet". Den politiska visionen är en kommun i utveckling där vi tillsammans skapar livskvalitet. Nyfiken? Läs mer på klippan.se/kollegaiklippan Varje dag går vi till jobbet för att barn och familjer i Klippans kommun ska få stöd och hjälp. Idag, imorgon och i framtiden! Verksamheten arbetar för att alla barn och ungdomar ska leva under goda uppväxtförhållanden och utvecklas gynnsamt och vi vill erbjuda den bästa möjliga socialtjänsten inom givna ramar. Vi vill i vårt arbete veta vad våra insatser leder till och har barnet i fokus i allt vi gör. ARBETSUPPGIFTER I ditt uppdrag som barnsekreterare inom familjehemsvården kommer du i första hand arbeta med att följa upp vården av familjehemsplacerade barn och ungdomar. I ditt dagliga arbete kommer du säkerställa att placerade barn och ungdomar får sina behov och rättigheter tillgodosedda. Du kommer träffa barnet/ungdomen kontinuerligt och hålla i barnsamtal, skyddsbedömningar och göra bedömningar kring umgänge. Arbeta för att barn placerade utan sina föräldrar är delaktiga i sin egen vård och vet varför de är placerade. Vidare kommer du sköta den löpande dokumentationen i ärendet, göra överväganden och omprövningar av vård samt vara delaktig i utredningar som sker under placeringen. Vid din sida har du en 1:e socialsekreterare som stöttar och coachar dig i ditt dagliga arbete. I gruppen finns tre barnsekreterare och två familjehemssekreterare. Inom familjehemsvården i Klippan finns ett strukturerat arbete för att säkerställa vården kring de barn och ungdomar som är familjehemsplacerade. KVALIFIKATIONER Du har socionomexamen och erfarenhet av att arbeta med utredning och insatser för barn och unga. Vidare har du erfarenhet av myndighetsutövning och god kännedom inom de lagar som styr arbetet med placerade barn. Det är meriterande om du har kunskap om BBIC och tidigare har arbetat med barn som är placerade utanför det egna hemmet. Du har goda kunskaper i svenska i både tal och skrift, god dokumentationsförmåga och aktuell kunskap om sociallagstiftningen samt B-körkort. Vi lägger stor vikt vid personlighet och ser att du har en personlig mognad, dvs att du är trygg, stabil och har självinsikt. Du arbetar självständigt och driver dina processer vidare och tar ansvar. Skapar relationer med de placerade barnen och har ett gott samarbete med biologiska föräldrar, familjehem och andra viktiga vuxna för barnet. Tjänsten är en tillsvidareanställning. Skicka in din ansökan så snart som möjligt, intervjuer kommer att hållas löpande under ansökningstiden. ÖVRIGT Vi söker dig som har kompetens att bidra till våra verksamheter oavsett kön, ålder, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, sexuell läggning eller funktionsnedsättning. För att kvalitetssäkra vår rekryteringsprocess arbetar vi i ett kompetensbaserat rekryteringsverktyg. Vi arbetar med ett löpande urval i våra tjänster vilket innebär att vi kontaktar och intervjuar kandidater under ansökningstiden. För allas trevnad är vår arbetstid rökfri. Om du blir erbjuden tjänst ska du uppvisa giltigt utdrag från Polisens belastningsregister.

Mer info

Omfattning Heltid
Varaktighet Tillsvidare
Antal platser 1
Lön Fast månads- vecko- eller timlön

Sök jobbet

Ansök via arbetsgivarens hemsida

Skicka ansökan

Dela annons