OBS! Sista ansökningsdag har passerat för denna annons. Du kan fortfarande läsa om den, men det går inte längra att ansöka.

Om tjänsten

Besök hemsida
Omfattning Heltid
Publicerad 2024-03-20

Handläggare, enheten för sjukvård och läkemedelsfrågor, Socialdepartementet Har du arbetat med styrning, utveckling och digitaliseringsprocesser inom hälso- och sjukvård eller annan del av offentlig sektor? Trivs du med varierande, intressanta och ofta komplexa uppgifter? Då kan du vara den vi söker. I det omväxlande arbetet på Socialdepartementet kan vi erbjuda en utvecklande roll där du tillsammans med kompetenta och engagerade kollegor bidrar till samhällsutvecklingen Din arbetsdag. Sveriges morgondag. Nu söker vi två handläggare till enheten för sjukvård- och läkemedelsfrågor. Enheten ansvarar bl.a. för frågor som rör hälso- och väntetidsdata, nationell digital infrastruktur och life sciences, ökad vårdkapacitet och tillgänglighet genom t.ex. nationell vårdförmedling och kompetensförsörjning samt för styrningen av bl.a. Socialstyrelsen, E-hälsomyndigheten och Inspektionen för vård och omsorg (IVO). Som handläggare hos oss kommer du att bli involverad i flera olika ansvarsområden. Du kommer till exempel att arbeta med frågor som rör nationell digital infrastruktur för hälso- och sjukvården, nationell vårdförmedling, hälso- och väntetidsdata och andra frågor som avser vårdens kapacitet och regeringens styrning och utveckling av hälso- och sjukvården. Du leder och är delaktig i arbetet med att planera, genomföra och samordna insatser som rör hälso- och sjukvården samt utarbetar propositioner, skrivelser och departementsskrivelser (DS). Vidare ingår handläggning av löpande arbetsuppgifter t.ex. frågesvar, interpellationer, brevsvar m.m., deltagande i internationella processer och sammanhang, samt arbete inom ramen för regeringens styrning av myndigheterna. Läs mer om vår verksamhet på www.regeringen.se. Din bakgrund Du har en relevant akademisk utbildning, förslagsvis inom nationalekonomi, statsvetenskap eller juridik kombinerad med några års relevant och aktuell arbetslivserfarenhet av frågor som rör statlig styrning och digitaliseringsprocesser. Du har även relevant och aktuell erfarenhet av handläggande arbetsuppgifter från Regeringskansliet eller annan organisation inom den offentliga sektorn. Rollen är en kommunikativ roll och därför ska du ha mycket goda kunskaper i svenska och engelska, i tal och skrift. Du ska även ha god förståelse för kraven på arbete i en politisk styrd verksamhet och en förståelse för Regeringskansliets roll och funktion. Om du arbetslivserfarenhet av arbete med data- och digitaliseringsfrågor är det meriterande. Det är även meriterande med kunskap om hälsodata och digitaliseringsfrågor. Vidare är det meriterande med kunskap om hälso- och sjukvårdens organisation, funktionssätt och arbetssätt. Dina egenskaper Som person har du förmåga att snabbt sätta dig in i och analysera komplexa frågeställningar och fatta snabba beslut. Du är en skicklig kommunikatör och har lätt att samarbeta med många olika typer av människor. Du kan hantera flera olika arbetsuppgifter samtidigt, ta egna initiativ och driva utveckling inom ramen för de frågor du ansvar för. Du är kvalitetsmedveten, arbetar på ett strukturerat sätt och trivs i en miljö där ditt mer långsiktiga och strategiska arbete kombineras med snabba beställningar med kort leveranstid. Övrigt Två tidsbegränsade anställningar, tillträde så fort som möjligt, fram till årsskiftet. En säkerhetsprövning kommer att genomföras innan beslut om anställning fattas. Är du intresserad? Vill du veta mer om tjänsterna och vad vi erbjuder, kontakta gruppcheferna Helena Cantù, 08-405 58 32, eller Sara Eklund, 08-52702. Har du frågor om rekryteringsprocessen är du välkommen att kontakta rekryteringsspecialist Marjut Thelin. Fackliga kontaktpersoner är Pia Fagerström för Saco och Kristoffer Lundberg för ST. Samtliga nås via Regeringskansliets växel, 08-405 10 00. Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av jobbet men vi tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster. Välkommen att registrera din ansökan i vårt rekryteringsverktyg senast den 1 april, 2024. Regeringskansliets uppdrag är att stödja regeringen i dess arbete med att styra Sverige och förverkliga sin politik. Här arbetar 4 800 personer, varav 600 utomlands. Regeringskansliet välkomnar sökande med olika bakgrund och erfarenheter. Vi ser jämställdhet och mångfald som en styrka och tillgång och vi arbetar aktivt för att vara en arbetsplats fri från diskriminering. Socialdepartementet, som är ett av tio departement, ansvarar för frågor som rör samhällets välfärd. De handlar bl.a. om folkhälsa och sjukvård, socialtjänst inklusive äldreomsorg, omsorg om och rättigheter för personer med funktionsnedsättning, sjuk- och föräldraförsäkring, pensioner och premiepensionssystemet samt idrott, civilsamhället, ungdomspolitik, begravningsfrågor och trossamfund.

Mer info

Omfattning Heltid
Varaktighet 6 Månader eller längre
Antal platser 2
Lön Fast månads- vecko- eller timlön

Sök jobbet

Ansök via arbetsgivarens hemsida

Skicka ansökan

Dela annons