Arbetsbeskrivning
Lerums kommun, med centralorten Lerum, har cirka 3 200 medarbetare och ligger cirka 20 minuters resväg från Göteborg. Lerum är en kommun i framkant, som vill mer. Vi blickar framåt med respekt för vår historia. Här finns rum att utvecklas och att växa. En plats för en hållbar framtid. Tillsammans arbetar vi för att erbjuda god service och skapa välfärd för kommunens drygt 43 000 invånare. En levande kommun med rum för dygnets alla timmar, för alla skeenden i livet.
Vi arbetar tillsammans med ett starkt fokus på invånarna för att skapa en framgångsrik kommun där det är gott att leva, nu och i framtiden. Det innebär att vi är flexibla, vågar prova, vågar förändra i en omvärld med snabba växlingar. Vi är en serviceinriktad kommun med myndighetsansvar och alla som arbetar i Lerums kommun är viktiga pusselbitar för att vi ska nå goda resultat. Lerums kommun är en tillväxtkommun och vi har många spännande projekt på gång.
På bygglovsenheten arbetar vi tillsammans för att uppnå en god bebyggd miljö för alla som vistas och verkar i Lerums kommun idag och imorgon. Vi erbjuder goda möjligheter till utveckling inom arbetsområdet, efter intresse och behov.
Bygglovsenheten består av 20 medarbetare som arbetar med prövning av lov, förhandsbesked och anmälningar samt tillsyn och godkännande av startbesked och slutbesked samt energi- och klimatrådgivning. Bygglovsenheten är en del i verksamhetsområde Myndighet och tillsammans med miljöenheten arbetar vi gentemot miljö- och byggnadsnämnden. Vi arbetar även nära övriga enheter inom Sektor samhällsbyggnad för att främja kommunens utveckling.
Vi erbjuder dig en omväxlande och flexibel arbetsmiljö med stora möjligheter till personlig utveckling. Lerums kommun värnar om att våra medarbetare ska kunna kombinera arbete och fritid/föräldraskap på ett hållbart sätt. Enheten prioriterar samarbete och strävar efter att ha en god gemenskap där alla blir sedda.
ARBETSUPPGIFTER
Vi söker dig som vill arbeta som bygglovshandläggare. Du kommer framförallt att arbeta med handläggning av bygglov och förhandsbesked. I tjänsten kan det också komma att ingå att handlägga start- och slutbesked samt vid behov även tillsynsärenden. Rådgivning till både invånare och företag är en viktig del i tjänsten.
Du arbetar i nära samverkan med chef och kollegor på enheten samt med verksamhetsområdets jurist, och du har även ett tätt samarbete med dina kollegor inom andra delar av förvaltningen. Enheten har under de senaste åren infört flera digitala system och arbetsmetoder och strävar efter att kontinuerligt förbättra arbetet med hjälp av de digitala verktygen
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har relevant utbildning och erfarenhet av bygglovshandläggning eller motsvarande som vi anser likvärdigt, du har goda kunskaper i plan- och bygglagen, Boverkets byggregler och Boverkets konstruktionsregler.
Då arbetet innebär handläggning av beslut har du lätt för att uttrycka dig på svenska i tal och skrift. Körkort för personbil och vana att arbeta digitalt med goda IT-kunskaper i Officepaketet är ett krav.
Det är meriterande om du har erfarenhet av arbete som byggnadsinspektör med tillsyn.
För att lyckas i din roll som bygglovshandläggare behöver du vara service- och utvecklingsorienterad. Du bör ha en god förmåga att självständigt planera och organisera ditt arbete. Du är en positiv lagspelare som bidrar till gruppens arbete genom en god samarbetsförmåga och god kommunikationsförmåga. Ett analytiskt tänkande, en god pedagogisk förmåga, ett gott omdöme och en god beslutsförmåga är viktiga egenskaper i rollen som bygglovshandläggare liksom ett genuint intresse för att hjälpa andra. Arbetet är till stor del självständigt men du kommer arbeta i nära samarbete med övriga kollegor.
Vi lägger stor vikt vid personliga egenskaper.
ÖVRIGT
Utvecklingen i Lerums kommun ska vara hållbar och vår styrning utgår från de globala målen i Agenda 2030.
Vi tror att våra olikheter berikar och utvecklar individen, verksamheten och samhället positivt. Som arbetsgivare arbetar Lerums kommun aktivt för jämställdhet och mångfald och mot all form av diskriminering och kränkande särbehandling.
Vi vill främja en god arbetsmiljö där det går att kombinera arbete, föräldraskap och fritid. Vi erbjuder förmåner så som friskvård och personalvårdprogram.
Som anställd i Lerums kommun kan det förekomma krav på att använda personligt Bank-ID i tjänsten för legitimering i t.ex. systeminloggning eller annan verifiering.
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen ber vi dig skicka in din ansökan via den här länken, och inte via e-post eller pappersformat.
Varmt välkommen med din ansökan!
Inför den här rekryteringen har vi redan tagit ställning till de rekryteringskanaler vi önskar använda. Vi undanber oss vänligen men bestämt att bli kontaktade för ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp.