Handläggare civil beredskap fokus på verksamhets- och säkerhetsskydd
Skicka ansökan 28 dagar kvar
Handläggare
28 dagar kvar

Arbetsbeskrivning

När du jobbar på länsstyrelsen får du använda din kunskap på landets bredaste myndighet. Länsstyrelsen är statens företrädare i länet och ser till att nationella mål får genomslag. Med hänsyn till regionala förutsättningar gör vi avvägningar mellan olika samhällsintressen. Detta genom samarbete mellan experter inom en rad olika områden och i samverkan med myndigheter, kommuner och organisationer. På länsstyrelsen skapar vi samhällsnytta och påverkar samhällsutvecklingen, varje dag. Det är ett viktigt uppdrag, ett stort ansvar och en inspirerande möjlighet. Låt din kunskap bli en kraft för Östergötland. Du kommer att tillhöra Enheten för civil beredskap och räddningstjänst som tillhör Avdelningen för människa och samhälle. Du hanterar uppdrag som berör hela myndigheten, länet och sydöstra civilområdet. Vi på enheten arbetar för att verksamheten ska fungera i vardag, kris samt under höjd beredskap och krig. Vår kompetens ska vara efterfrågad både lokalt, regionalt och nationellt. Just nu är vi 15 medarbetare på enheten. Dina arbetsuppgifter blir att tillsammans med säkerhetschef vara stödjande och rådgivande till avdelnings- och enhetschefer gällande verksamhetsskydd, främst avseende personlig och fysisk säkerhet. Du ska självständigt och i samarbete med andra hantera ärenden inom enhetens områden. Du kommer även samarbeta med aktörer inom länet, civilområdet och nationellt. Exempel på arbetsuppgifter: - Delta i utformning av rutiner och processer och följa upp att dessa efterlevs. - Planera och genomföra utbildningar. - Biträda vid, eller självständigt, genomföra verksamhetsskyddsanalyser inom myndighetens ansvarsområde. - Vara en av myndighetens kravställare vid fastighetsprojekt. - Utbildning av intern personal i relevanta regelverk och processer samt att delta i systematisk uppföljning. - Bidra till myndighetens planering för kris, höjd beredskap och krig. Övriga arbetsuppgifter kan exempelvis handla om att bistå i arbetet med inpasseringssystem, områdesskydd, kamerabevakning och inbrottslarmanläggningar. Eftersom området säkerhet och civilt försvar är under stark utveckling kan arbetsuppgifterna förändras och nya uppgifter tillkomma över tid. Ska-krav för tjänsten:  - Har högskoleutbildning eller yrkesutbildning av relevans för arbetsuppgifterna. - Har god kunskap om verksamhetsskydd och minst två års arbetslivserfarenhet som är relevant för arbetsuppgifterna. - Har B-körkort då tjänsten kan innebära resor. - Har god förmåga att uttrycka sig väl i svenska i tal och skrift.  - Har god IT-kunskap som användare. Meriterande:  - Utbildning eller erfarenhet av att samordna och leda uppdrag, projekt eller processer samt utbildning/stöd. - Utbildning och erfarenhet inom relevanta standarder, projektering, kravställning inom fysisk säkerhet (inom exempelvis inbrotts- och brandlarm, system för lås och beslag, skal och inbrottsskydd). - Erfarenhet av att ge stöd inom området personalsäkerhet.  Som person har du hög integritet och är ansvarstagande. Vi ställer höga krav på din samarbetsförmåga och du har ett lyhört och prestigelöst förhållningsätt till både mindre och större arbetsuppgifter. Du lyssnar, kommunicerar och löser gemensamma problem på ett konstruktivt sätt. Du kan självständigt strukturera ditt arbete och trivs med att driva arbetet framåt. Samtidigt har du en förmåga att se hur det som utvecklas ska kunna förvaltas över tid. Du är bekväm i att dokumentera och genomföra presentationer för både enskilda beslutsfattare och större grupper. Vi ser framför oss att du vill lära och utveckla dig själv och myndigheten då vi är i en utvecklade fas. Du är en stabil och trygg person med förmåga att arbeta systematiskt trots ovisshet eller i tidspress. Att kunna se helheten i ett större sammanhang före detaljerna är viktigt. Vi lägger vikt  vid personliga egenskaper.  Anställningen är en tillsvidareanställning som inleds med sex månaders provanställning. Tillträde enligt överenskommelse. Tjänsten förutsätter svenskt medborgarskap.   Om oss som myndighet, våra förmåner och övriga villkor  Länsstyrelsen Östergötland är en statlig myndighet och vårt kontor ligger i centrala Linköping. Som anställd hos oss har du bland annat friskvårdstimme, friskvårdsbidrag, utökad föräldrapenning och flexarbetstid. Vi erbjuder möjligheten till distansarbete upp till två dagar i veckan i genomsnitt om verksamheten tillåter.  För oss är det viktigt att vår arbetsplats präglas av omtanke, respekt och kommunikation och enligt den statliga värdegrunden. Läs mer om oss, våra förmåner, vår värdegrund och hur det är att arbeta hos oss. https://www.lansstyrelsen.se/ostergotland/om-oss/jobba-hos-oss.html Länsstyrelsen har en viktig samordnande roll vid samhällsstörningar och därmed ingår samtliga anställda i kris- och krigsorganisationen. Vissa av våra tjänster är säkerhetsklassade vilket innebär att säkerhetsprövning då kommer att genomföras innan anställning.  Vill du veta mer kontakta Enhetschef Andreas Lundberg, tel. 010-223 53 67 eller tjänsteförrättande avdelningschef Linda Pergelius Thorbjörnson, tel. 010-223 52 80.  Fackliga företrädare för SACO är Magnus Roback, tel. 010-223 54 89 och för ST är Nina Stenmark, tel. 010-223 53 04. Välkommen med din ansökan som du skickar via www.varbi.com. Din ansökan ska ha inkommit senast 10 januari 2025, ange ref nr: 20167.

Mer info

Anställningsform Vanlig anställning
Publicerad 2024-12-13
Lön Fast månads- vecko- eller timlön
Antal platser 1
Varaktighet 6 Månader eller längre