Arbetsbeskrivning
Valdemarsvik är en skärgårdskommun i södra Östergötland belägen utmed E22. Vi är en kommun som idag har cirka 7 600 invånare. Vi har den lilla kommunens alla fördelar, med närheten till varandra och korta beslutsvägar. Vi har dessutom en enastående natur med skogen och havet. Det händer mycket i Valdemarsviks kommun och inom vår kommunala organisation med cirka 600 medarbetare. Läs gärna mer om vår kommun och vårt arbete på www.Valdemarsvik.se och ta del av vår Vision 2025.
Verksamhetsområdet stöd och omsorg i Valdemarsviks kommun är mitt uppe i ett omställningsarbete där vi skapar förutsättningar för att möta välfärdens utmaningar samt förbereda oss på en ny socialtjänst. En del i det arbetet är att bygga en organisation som möjliggör omställningen och i samband med det tillskapas nya tjänster varav en av dem är en socialt ansvarig samordnare (SAS)
ARBETSUPPGIFTER
Som SAS har du en övergripande och strategisk funktion för kvalitetsstyrning inom socialtjänstens verksamhetsområden utifrån gällande lagar och föreskrifter i socialtjänstlagen, lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade, lagen om vård av missbrukare i vissa fall samt lagen med särskilda bestämmelser om vård av unga. Den socialt ansvariga samordnaren har också ett sektorsövergripande ansvar för att driva och hålla samman omställningen till en ny socialtjänst.
Uppdraget som SAS är att:
• Säkerställa att processer för bedömning, beslut, verkställighet och samverkan inom socialtjänsten är ändamålsenliga och väl fungerande
• Säkerställa att den enskilde får sina behov prövade i en rättssäker myndighetsutövning
• Säkerställa att den enskilde får insatser av god kvalitet och som är individuellt utformade och utgår från den enskildes delaktighet och inflytande
• Säkerställa att dokumentationen förs i den omfattning som föreskrivs i lag och föreskrift (SoL, LSS, LVM, LVU)
• Ta emot och utreda rapporter enligt Lex Sarah kring missförhållanden eller risk för missförhållanden i verksamheter. Allvarliga missförhållanden ska anmälas vidare till Inspektionen för vård-och omsorg, IVO.
Vi tror att du som söker:
• Är engagerad och har ett lösningsinriktat förhållningssätt
• Kan arbeta proaktivt för att skapa bästa förutsättningar för god kvalitet i verksamheterna
• Tar egna initiativ och ser till att arbetet går framåt samt följer upp resultat
• Är tydlig i din yrkesroll och agerar professionellt i förhållande till uppdraget, samtidigt som du är lyhörd och har förmåga att skapa förtroende och goda relationer
• Gärna arbetar i grupp med andra för att fullfölja uppgifter och nå mål med det gemensamma uppdraget i fokus
• Har en god analytisk förmåga och kan på ett effektivt sätt identifiera och analysera kärnan i komplexa problem, samt föreslå möjliga lösningar. I kombination med detta är du kommunikativ i din yrkesroll
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har socionomexamen eller annan högskoleutbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig. Du har dokumenterad yrkeserfarenhet inom socialt arbete samt är väl förtrogen med lagstiftningen SOL, LVM, LVU och LSS, samt flerårig vana av handläggning och dokumentation inom det sociala området. Du har obehindrade kunskaper i svenska språket med mycket god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift.
Stor vikt kommer läggas vid personlig lämplighet.