Arbetsbeskrivning

På Migrationsverket är vi cirka 6 000 personer som arbetar med en av vår tids stora samhällsfrågor och med uppgif­ter som rör människors liv och framtid. Vårt jobb är viktigt på riktigt! Hos oss får du arbeta med aktuella samhällsfrågor som påverkas av vad som händer i vår omvärld. Frågor som berör och engagerar. Vi erbjuder en dynamisk miljö som präglas av mötet med människor och ett kontinuerligt lärande. Vi söker nu en Processledare till Processområde Tillstånd, specifikt process som berör Statens Servicecenter. Som anställd på Migrationsverket får du möjlighet att påverka och förändra. Vi erbjuder dig en bra balans mellan arbete och fritid och goda möjligheter till distansarbete. Andra förmåner vi erbjuder vid anställning är exempelvis friskvårdsbidrag och friskvårdstimme samt ersättning upp till 90 % av lönen vid föräldraledighet. Vad gör en processledare? Processområde Tillstånds huvudsakliga arbetsuppgifter är att arbeta löpande med utveckling och förvaltning av processerna på den verksamhetsnära sidan. På enheten arbetar processledare, verksamhetsexperter, förvaltningsledare, kravanalytiker och UX-designers. Enhetens uppdrag är bl.a. att utveckla och förvalta processerna Arbeta i Sverige, Studera i Sverige, Flytta till någon i Sverige, Återkalla, Service samt Studera i Sverige. I din roll kommer du att arbeta med att upprätta och uppdatera styrdokument och handboksarbete mm. Du kommer också delta i kvalitetssäkring och kvalitetsuppföljningsarbete samt formulera remissvar både externt och internt. Vidare kommer du arbeta med att ta fram underlag för beredningar för avdelningens olika beslutsnivåer. Det ingår också i din roll att sprida information till externa aktörer såsom organisationer och myndigheter och delta i forum där dessa är representerade. Utöver detta kommer du också besvara frågor och skrivelser från externa aktörer och andra myndigheter liksom vår uppdragsgivare. En annan viktig del i rollen är att utveckla ett nära samarbete med övriga verksamhetsexperter, samtliga processägare, processledare, rättsliga experter och operativa verksamheten. I huvudsak kommer du att arbeta inom återkallelseprocessen, men du kommer även stödja och stundtals arbeta i andra delprocesser. Vem är du? Du är en god representant för Migrationsverket. Du planerar, organiserar och prioriterar arbetet på ett effektivt sätt samt sätter upp och håller tidsramar. Vidare är du noggrann och väl medveten om mål och kvalitet och lägger stor vikt vid att du lever upp till dessa krav. Du har en analytisk förmåga och förmågan att på eget initiativ identifierar frågor som behöver utredas vidare. Arbetet kräver att du är prestigelös och har en god samarbetsförmåga. Med en hög initiativförmåga ser du vad som behöver göras och du tar dig an dina uppgifter på ett lösningsorienterat vis. I vårt arbete som statstjänstemän ställs även höga krav på omdöme och en hög säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Vi söker dig som har: - en akademisk utbildning med juridisk-, samhällsvetenskaplig-, eller beteendevetenskaplig inriktning eller annan utbildning i kombination med förvärvad arbetslivserfarenhet som är relevant för befattningen - praktisk erfarenhet av processledning och processmodulering - praktisk erfarenhet av projektledning - god kommunikativ förmåga och förmåga att uttrycka dig väl i tal och skrift på svenska och engelska - goda kunskaper i Officepaketet; Word, Excel och Power Point Det är meriterande om du har: - aktuell erfarenhet och god kännedom om Migrationsverkets uppdrag och verksamhet - flerårig erfarenhet av ledning inom asyl- och tillståndsärenden - tidigare ledning inom servicecenter inom myndighet - utbildning inom processutveckling - utbildning projektledning - utbildning inom SPARX Upplysningar Anställningsform: Tillsvidareanställning Arbetstider: kontorsarbetstider eller förtroendearbetstid enligt överenskommelse Placering: Göteborg Tillträde: Så snart som möjligt eller enligt överenskommelse Anställningsförmåner: Läs om våra anställningsförmåner https://www.migrationsverket.se/Om-Migrationsverket/Jobba-hos-oss/Vart-uppdrag-och-arbete.html Ansökan Välkommen med dina ansökningshandlingar senast 250110 . Vi tar emot din ansökan via vårt rekryteringssystem. Varmt välkommen med din ansökan!   _________________________________________________________________________________________________________ Om rekryteringsprocessen För oss är det viktigt att all kompetens på arbetsmarknaden tillvaratas. Vi välkomnar därför alla sökande och strävar efter en jämn könsfördelning och mångfald. Som statlig myndighet rekryterar vi efter förtjänst och skicklighet. På https://www.arbetsgivarverket.se/jobba-statligt/fragor-och-svar/Hur-ser-rekryteringsprocessen-ut-for-statliga-jobb/ kan du läsa mer om vad det innebär. Vi använder urvalsfrågor under ansökningen. Besvara dem så utförligt du kan eftersom dina svar har betydelse för om du är kvalificerad att gå vidare i rekryteringen eller inte. I vissa rekryteringar använder vi också tester för att bedöma hur väl din skicklighet stämmer överens med tjänsten du söker. Vid en eventuell intervju kan du även få svara på frågor kopplat till säkerhet. Vill du komma i kontakt med fackliga företrädare finns kontaktuppgifter till Saco-S, Seko och ST längst ned på sidan ”Lediga jobb och intresseanmälan” på migrationsverket.se: https://www.migrationsverket.se/Om-Migrationsverket/Jobba-hos-oss/Lediga-jobb-och-intresseanmalan.html Om du har skyddade personuppgifter, eller annan information som du själv bedömer som skyddsvärd, ska du kontakta [email protected] innan du gör din ansökan så berättar vi mer om våra säkerhetsrutiner. https://www.migrationsverket.se/Om-Migrationsverket/Vart-uppdrag/Personuppgifter.html Migrationsverkets rekryteringar sker helt i vår egen eller upphandlade leverantörers regi. Vi ber därför om att inte få telefonsamtal och mejl från rekryteringsföretag och annonsförsäljare.

Mer info

Anställningsform Vanlig anställning
Publicerad 2024-12-13
Lön Fast månads- vecko- eller timlön
Antal platser 1
Varaktighet Tillsvidare