Affärschef Retail till Orkla Foods
Skicka ansökan 170 dagar kvar
Affärschef
170 dagar kvar

Arbetsbeskrivning

Det är inte ofta en sådan här möjlighet dyker upp…

Orkla Foods är ett företag med fantastiska varumärken och lika fantastiska medarbetare och chefer. En av de tre nuvarande Affärscheferna har fått en ny möjlighet inom koncernen och Orkla behöver därför komplettera sitt starka team.

Orkla är ett företag där många stannar länge och utvecklas. Du kommer till ett huvudkontor, centralt beläget vid Dockan i Malmö, där det är hög puls och mycket dynamik.

I rollen som Affärschef kommer du att ingå i den kommersiella ledningsgruppen och rapportera till Sales Director för Retail Sales, Kristina Fransson.

Om rollen

Som Affärschef blir du ledare över ett seniort och väldigt kompetent team på 3-4 Key Account Managers. Du kommer att ansvara för Orklas hela sortiment och välkända varumärken som ex. Felix, Grandiosa, Abba, Kalles, BOB, Ekströms, Risifrutti, Önos, FUN Light, Anamma, Krögarklass, och Paulúns hos en av branschens största kunder – ICA, Axfood eller Coop/Lidl. Oavsett vilken kund du kommer att ansvara för är den totala omsättningen inom ditt ansvarsområde över en miljard SEK.

Hos kunden ses du som en av deras största och viktigaste aktörer, med ett välrenommerat och väletablerat sortiment. Du får ett stort inflytande och stora möjligheter att påverka både kortsiktig- och långsiktig utveckling av Orklas affär hos respektive kund.

Du kommer att mätas på:

  • Försäljnings- och resultatutveckling för respektive kund och konsumentkategori
  • Prognossäkerhet/utförsäljning
  • Volymutveckling, omsättning och lönsamhet hos din kund
  • Listning & distribution av såväl nyheter som befintligt sortiment
  • Medarbetarengagemang och ledarindex
  • Kvalitativt samarbete med kund

Du kommer att jobba i nära samarbete med övriga Affärschefer, KAM teamen, Category & Brand teamen och Säljkåren genom Försäljningschef och Sales Operations Manager.

Arbetsuppgifter

Övergripande ansvar:

  • P&L och lönsam försäljningstillväxt hos din kund
  • Driva den strategiska agendan och ansvara för att kundens inspel återrapporteras internt
  • Personalansvar för KAM-teamet
  • Del av den kommersiella ledningsgruppen inom retail

Specifika ansvarsområden:

  • Ansvarig för budget och att uppnå uppsatta mål hos egen kund
  • Ansvarig för att genom teamet planera och genomföra årligt program så tillväxtmål och lönsamhet uppnås på kunden, både kortsiktigt och långsiktigt
  • Ansvarig för att utveckla och driva både kund- och kategorispecifika frågor gentemot aktuell kund, tillsammans med kategoriorganisationen
  • Ledaransvar för Key Account Managers som arbetar med kundansvar på definierade kategorier eller kylslag
Professionell bakgrund

Vi ser gärna att du har:

  • Universitetsutbildning som ex. civilekonom eller liknande
  • Flerårig erfarenhet av dagligvaruhandeln
  • Minst 3-5 års erfarenhet av arbete i senior roll inom sälj- och/eller marknadsorganisation
  • Erfarenhet av ledarskap och coaching och att jobba med och genom andra i komplexa organisationer
  • Tidigare erfarenhet av ekonomisk styrning/budgetansvar
  • Såväl strategisk som analytisk förmåga och genomförandekraft
  • Förhandlingsvana

Det är meriterande, men inte ett krav, om du tidigare i din karriär själv har arbetat som KAM eller i andra funktioner inom branschen ex. marknadsföring eller kategori. Kanske har du till och med jobbat på kundsidan?

Personliga egenskaper

Detta är egenskaper vi gärna ser att du känner igen dig i:

  • Affärsmannaskap
  • Resultatorienterad
  • Driv, engagemang, energisk
  • Möjlighetsorienterad och nyfiken
  • Relationsskapare
  • Hög samarbetsförmåga
  • Trygg som ledare
  • Hög arbetskapacitet och trygg i tuffa förhandlingar

Du får gärna vara modig, nyfiken och våga utmana på ett positivt sätt. Du har ett stort ansvar vad gäller att utveckla vår affär framåt.

Du behöver vara intresserad av mat och dryck, brinna för branschen och leva våra värdeord Modig, Pålitlig & Inspirerande.

Placeringsort

Malmö. Du utgår från Orkla Foods huvudkontor centralt beläget vid Dockan.

Om Orkla FoodsOrkla Foods Sverige tillagar mat och dryck i Sverige med kärlek och omtanke om människor, hav och land. Vi är en lokal samhällsaktör som med våra 1 500 medarbetare gör skillnad och bidrar till en mer hållbar och hälsosam vardag. Mer än 90 procent av det vi säljer i Sverige tillverkar vi lokalt på någon av våra 7 anläggningar. Vi går i täten för hållbar produktutveckling och innovation genom våra välkända varumärken Abba, Kalles, Felix, BOB, Ekströms, Risifrutti, Grandiosa, Önos, Kung Gustaf, FUN Light, Grebbestads, JOKK, Den Gamle Fabrik, Ejderns, Svennes, Hållö, Lucullus, Limfjord, Anamma, Krögarklass, Liva Energi och Paulúns. Vår vision är att vi ska vara ”Din vän i vardagen” genom att leva upp till våra värdeord – modig, pålitlig och inspirerande.

Ansökan

Skicka in din ansökan så snart som möjligt, då vi arbetar med ett löpande urval. Sista ansökningsdagen är 8/1-2025.

Orkla Foods samarbetar i denna rekrytering med EQuality. Har du några frågor är du varmt välkommen att kontakta rekryteringsteamet på EQuality:

Om EQuality Rekrytering & Interim

Med EQuality får du kvalitet i rekryteringen. Vi får verksamheter framgångsrika genom rätt person på rätt plats. EQuality arbetar branschöverskridande och fokuserar på exekutiva befattningar och nyckelfunktioner. Vi arbetar med executive search, rekrytering & interim samt med tester och kandidatutvärdering.

Våra värderingar är professionalism, transparens och engagemang och EQuality står för:

  • EQ - Emotionell intelligens är lika viktigt som IQ
  • Equality - Mångfald och jämlikhet är en självklarhet för oss
  • Quality - Vi säkerställer kvalitet i varje rekrytering, både för kund och kandidat

Mer info

Anställningsform Vanlig anställning
Publicerad 2024-12-13
Lön Fast månads- vecko- eller timlön
Antal platser 1
Varaktighet Tillsvidare
Hemsida Länk