Arbetsbeskrivning
Inspektionen för socialförsäkringen (ISF) är en analys- och tillsynsmyndighet som granskar och utvärderar socialförsäkringsområdet. ISF analyserar rättssäkerhet, administrativ effektivitet och effekter för individ och samhälle. I uppdraget ingår bland annat att granska Försäkringskassan, Pensionsmyndigheten och relevanta delar av Skatteverket.
På ISF arbetar i nuläget ett 50-tal personer varav en majoritet är utredare med utbildning inom bland annat folkhälsovetenskap, förvaltningskunskap, företagsekonomi, juridik, nationalekonomi, statistik, statsvetenskap och sociologi. En tredjedel av utredarna är disputerade.
ISF erbjuder en kreativ och social arbetsmiljö där du bidrar till samhället genom att verka för en rättssäker och effektiv socialförsäkring.
ISF är placerad i centrala Göteborg. Vi sitter i ljusa lokaler med egna rum i Läppstiftet vid Lilla Bommen. För ISF är ett hållbart arbetsliv för våra medarbetare viktigt. Som anställd har du möjlighet att arbeta delvis på distans. ISF verkar hälsofrämjande genom friskvårdsaktiviteter, gym på arbetsplatsen och friskvårdsbidrag.
Vi söker nu en chefsjurist med goda kunskaper inom socialförsäkringsrätt och myndighetsjuridik.
Arbetsuppgifter
Som chefsjurist på ISF får du ett spännande och brett uppdrag. Du arbetar verksamhetsnära både i kärnverksamheten och stödverksamheten. Det betyder dels att du har ett övergripande ansvar för den rättsliga kvaliteten i ISF:s granskningsverksamhet. Du är även en del av stödverksamheten och är ansvarig chef för juridikenheten bestående av dig och ISF:s myndighetsjurist.
Som ansvarig för den rättsliga kvaliteten i kärnverksamheten stödjer du projekten i granskningsverksamheten. Du arbetar strategiskt för att säkerställa att den rättsliga analysen i våra granskningar och i våra remissvar håller en hög kvalitet. Arbetet utförs i nära samarbete med kärnverksamhetens enhetschefer. I arbetet ingår även att bevaka rättsutvecklingen inom socialförsäkringsområdet och relevanta delar av myndighetsjuridiken.
I ansvaret för de myndighetsjuridiska frågorna leder du bland annat arbetet som rör förvaltningsrätt, offentlighet och sekretess, avtal, dataskydd och upphandlingsrätt. Du har i detta arbete ett nära samarbete med den övriga stödverksamheten.
Du är organisatoriskt placerad under generaldirektören och ingår i myndighetens ledningsgrupp och har ett nära samarbete med dina kollegor i arbetsgivar- och verksamhetsutvecklingsfrågor.
Kompetens
Vi söker dig som har:
• en jur. kand. eller juristexamen
• en gedigen erfarenhet av kvalificerat juridiskt arbete
• en gedigen erfarenhet av rättstillämpning inom socialförsäkringsområdet eller annat kvalificerat arbete med socialförsäkringsrättsliga frågor
• erfarenhet av kvalificerad myndighetsjuridiskt/verksjuridiskt arbete
Det är meriterande om du har:
• erfarenhet som chef och ledare med personalansvar, gärna från offentlig verksamhet
• erfarenhet av arbete med olika delar av socialförsäkringen
• erfarenhet av arbete i en kunskapsintensiv verksamhet
ISF lägger stor vikt vid personlig lämplighet. Som chefsjurist på ISF har du ett gott omdöme och personlig integritet kombinerat med förmåga att skapa förtroende och goda relationer. Du är analytisk, engagerad, drivande och resultatinriktad. Vidare har du förmåga att genom ett gott samarbete vara en del av att lösa ISF:s uppdrag. Du har ett coachande ledarskap och agerar utifrån ett helhetsperspektiv på verksamheten. Du har en mycket god kommunikativ förmåga och är en duktig skribent.
Information och ansökan
Tjänsten som chefsjurist är tillsvidare, med placering i Göteborg och med tillträde enligt överenskommelse.
I ditt personliga brev ber vi dig beskriva dina kunskaper och erfarenheter som matchar den kompetens och bakgrund vi efterfrågar.
För frågor om tjänsten är du välkommen att kontakta generaldirektör Eva-Lo Ighe, tel. 010- 174 15 05.
Frågor om rekryteringsprocessen besvaras av HR-ansvarig Caroline Carlsson, tel. 010-174 15 17.
Facklig kontaktperson för Saco är Susanne Fahlén, tel. 010-174 15 32.
Välkommen med din ansökan senast den 10 januari 2025.