Arbetsbeskrivning
Vill du bidra till ett effektivt och säkert digitalt systemstöd för skola och socialtjänst?
Barn- och utbildningsförvaltningens stab söker nu en engagerad och kompetent
medarbetare som vill vara med och driva digitaliseringen av skolans och
socialtjänstens verksamheter framåt. Inom barn- och utbildningsförvaltningen ryms verksamhet inom förskola, grundskola, anpassad skola och gymnasieskola, samt socialtjänstens enhet för
barn och familj. Staben har som uppdrag att stötta verksamheter och chefer inom
områden som administration, ekonomi, digitalisering, lokalförsörjning, juridik
och myndighetsutövning. Digitaliserings- och medieenheten, en del av staben,
arbetar strategiskt och operativt med att utveckla, stötta och supportera
skolans och socialtjänstens digitalisering. Arbetet sker både ur ett
pedagogiskt och administrativt perspektiv, med fokus på att skapa ordning och
reda i verksamhetssystemen.
Enhetens främsta mål är att bygga ett systempussel som fungerar effektivt för förskola, grundskola, anpassad skola, gymnasieskola och barn- och
familjeenheten. Det handlar om att säkerställa att systemen skapar värde för
alla intressenter genom ett nära samarbete med verksamheten, IT-avdelningen och
leverantörer.
Digitaliserings- och medieenheten består av systemadministratörer, digitaliseringssamordnare och en enhetschef. Tillsammans bildar de en
arbetsgrupp som präglas av samarbete, stöd och en stark vilja att möta
utmaningar. Gruppen arbetar tätt ihop och har regelbundna, framåtsyftande möten
som fokuserar på kvalitetssäkring och utveckling. Här finns en kultur som
värnar om samarbete – där framgångar firas och utmaningar hanteras gemensamt.
Arbetsuppgifter
Verksamhetsutvecklarens uppdrag är att arbeta strategiskt med förvaltningens systempussel. I uppdraget ingår att:
Vara tekniskt sakkunnig och förstå verksamhetens tekniska behov
Vara kontaktperson och sakkunnig beställare av IT-tekniska lösningar, internt och externt
Leda förstudier och implementeringsprojekt inom stab och verksamhet
Vara sakkunnig och nyckelperson vid upphandlingar av digitala system
Vara tekniskt sakkunnig och kontaktlänk med leverantörer.
Vara lokal dataskyddssamordnare hos barn- och utbildningsförvaltningen
Vara lokal informationssäkerhetssamordnare hos barn- och utbildningsförvaltningen
Vara stöd till enhetschef vid beslut
Rollen erbjuder en kombination av strategiskt tänkande och operativt arbete.
Här får du möjlighet att bidra med spetskompetens samtidigt som du ingår i ett team som alltid strävar efter att hjälpa varandra och leverera lösningar som gör skillnad.
Kvalifikationer
För rollen krävs
- Akademisk utbildning inom IT-sektorn i kombination med relevant arbetslivserfarenhet alternativt flerårig arbetslivserfarenhet inom relevant område
- God förmåga att uttrycka dig på svenska i både tal och skrift
Personliga egenskaper
Vi söker dig som är handlingskraftig, kommunikativ och ansvarstagande med ett genuint intresse för tekniska frågor. Du är en person med starka sociala färdigheter, vilket gör att du trivs med samarbete och ser värdet i att utvecklas tillsammans med andra. För att lyckas i rollen behöver du kunna växla mellan ett övergripande helhetsperspektiv och en förmåga att fördjupa dig i detaljer – att både zooma ut och zooma in. Det är avgörande att du kan sätta dig in i verksamhetens och människors behov för att säkerställa att lösningarna du bidrar med verkligen skapar värde. Vi ser att du är strukturerad och ordningsam, med en naturlig förmåga att hantera ett mångfacetterat arbete med många bollar i luften samtidigt. En viktig del av rollen är att anpassa din kommunikation till olika målgrupper för att skapa både trovärdighet och förståelse för den information du förmedlar. Utöver detta värdesätter vi att du har en reflekterande inställning till ditt egna arbete – att du regelbundet utvärderar och förbättrar dina insatser för att utvecklas både professionellt och personligt.
Meriterande kvalifikationer
- Erfarenhet av strategiskt arbete
- Kompetens inom dataskydd och informationssäkerhet
- Kompetens inom LOU (2016:1145)
- Kunskap om skolans och socialtjänstens styrdokument, kultur och organisation
- Kompetens inom avtalshantering
Anställningsvillkor
Tjänsten är en tillsvidareanställning på heltid med tillträde enligt överenskommelse.
Bifoga gärna utbildningsintyg i din ansökan då detta kommer efterfrågas om du blir aktuell för tjänsten. Alternativt lämnas intyg i samband med intervju.
För att få anställning måste du uppvisa utdrag ur belastningsregistret vilket kommer efterfrågas om anställning blir aktuell. Beställ gärna detta i
samband med ansökan så att det finns tillgängligt ifall du blir aktuell för
tjänsten. Du beställer utdraget direkt från polisens hemsida.
I denna tjänsteutövning använder vi Freja+ för identifiering i vissa digitala plattformar och verksamhetssystem. Du kan läsa mer om Freja+ och hur
det fungerar samt hur du skaffar det inför en eventuell anställning på
webbsidan: https://frejaeid.com/skaffa-freja-eid/
Kontaktuppgifter
Sara Hägle, enhetschef, tel 023-82678
Fackliga företrädare
Vision - Christina Johansson,
[email protected]
Sveriges Lärare -
[email protected]
Akademikerförbundet SSR - Carina Renhuvud,
[email protected]
Övrigt
Du kommer få svara på urvalsfrågor när du skickar in din ansökan. Frågorna är ställda utifrån de krav som är uppsatta för tjänsten och dina svar kommer ligga till grund för det första urvalet.
Falu kommun använder kompetensbaserad rekryteringsmetodik och vi kommer i denna rekrytering tillämpa arbetspsykologiska tester som en del av urvalsmetoden för att säkerställa en inkluderande och rättvis rekryteringsprocess. Arbetsprov kan även komma att tillämpas.
Inför denna rekrytering har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och därför undanber vi oss ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp.
Vi tar endast emot ansökningar via vårt rekryteringssystem i enlighet med GDPR. Vid problem med att genomföra din ansökan är du välkommen att kontakta
[email protected]
Kontaktinformation
Sara Hägle, Biträdande verksamhetschef
Arbetsplats
Falun