Sakkunnig handläggare produktsäkerhet
Skicka ansökan 26 dagar kvar
Handläggare Systemansvarig
26 dagar kvar

Arbetsbeskrivning

På Arbetsmiljöverket jobbar vi tillsammans för att ingen ska bli sjuk, skadas eller dö av jobbet. Därför hjälper vi arbetsgivare att uppfylla de krav som finns och informerar om hur arbetsmiljöarbetet blir en naturlig del av vardagen. Vi arbetar också med att se till att tillverkare, importörerer och distributörer uppfyller kraven som gäller för maskiner, personlig skyddsutrustning med mera. Uppdraget är allvarligt men vår vardag präglas av arbetsglädje och vi är omtänksamma och hjälpsamma kollegor.  Vill du använda ditt engagemang, ditt mod och din kompetens för att göra skillnad i våra livsavgörande frågor? Då är vi nyfikna på att få veta mer om dig. Ditt nya jobb Teknikutvecklingen går fort och är helt avgörande att följa och förstå. Ny teknik påverkar utformningen av produkter och dess säkerhet. Digitalisering och e-handel både möjliggör och utmanar nu gällande regelverk som behöver utvecklas för att fungera på rätt sätt. Låter det som frågor du vill fundera på med tretton kollegor som är lika intresserade som du? Då ska du söka tjänsten vid enheten för produktregler och marknadskontroll! På enheten arbetar vi med marknadskontroll och andra insatser för att se till att produkter som maskiner, personlig skyddsutrustning med mera uppfyller produktregler och är säkra att använda. I marknadskontrollärenden kontaktar vi tillverkare, importör eller distributör av produkter och kontrollerar att de uppfyllt kraven som gäller. Vid brister kan vi behöva besluta om försäljningsförbud och återkallelse. Andra insatser vi gör är att informera och höja kunskapen om reglernas innehåll. Vi ansvarar också för att utveckla produktreglerna inom området. I dina arbetsuppgifter ingår i huvudsak att genomföra marknadskontroll i bred bemärkelse. Du handlägger marknadskontrollärenden, men hanterar också inkomna anmälningar och andra indikationer på brister hos produkter. I ärendehanteringen använder du olika digitala verktyg. Det finns stor möjlighet att utforma tjänsten utifrån dina kompetenser då arbetet på enheten innehåller varierande uppgifter. Utöver marknadskontrollärenden får du möjlighet att arbeta med analys och implementering av nya produktregler, informations- och utbildningsinsatser, omvärldsanalyser, samverkan med andra myndigheter nationellt och inom EU samt löpande utveckling av marknadskontrollmetoder och systemstöd i arbetet. Din bakgrund Rollen kräver att du har: • Akademisk utbildning inom relevant område, företrädesvis med teknisk inriktning, eller annan utbildning i kombination med arbetslivserfarenhet som arbetsgivaren bedömer lämplig. • Aktuell erfarenhet av utredningsarbete (som t.ex. tekniska utredningar, konsekvensutredningar, riskbedömningar, rättsutredningar, utvärdering och uppföljning). • Förmåga att uttrycka dig tydligt i tal och skrift på svenska samt talar och skriver engelska. Meriterande: • Det är särskilt meriterande om du har aktuell erfarenhet av marknadskontroll eller på annat sätt har arbetat med att tolka och tillämpa produktregler. • Arbete med användarregler när det gäller t.ex. maskiner och personlig skyddsutrustning. • Arbete som systemansvarig eller utveckling av digitala verktyg för ärendehantering. • Erfarenhet av projektledning. Som person ser vi att du kommer att trivas och lyckas i rollen om du är analytisk och lösningsorienterad. Du samarbetar bra och delar gärna din expertis med andra. Din kommunikation är tydlig, öppen och enkel. I ärendehanteringen har du fokus på hur bedömningar och beslut påverkar olika intressenter. Vidare har du god förmåga att planera och prioritera ditt arbete samt kan anpassa dig till nya omständigheter. En anställning hos oss kan innebära att befattningen placeras i säkerhetsklass. Säkerhetsprövning med eller utan registerkontroll kan därför komma att göras före beslut om anställning. För en del av våra arbetsuppgifter i säkerhetsklass krävs svenskt medborgarskap. Säkerhetsprövning genomförs enligt Säkerhetsskyddslagen (2018:585). Vad vi erbjuder dig Arbetsmiljöverket är en trygg och stabil arbetsgivare och en myndighet som hela tiden förändras med samhället vi verkar. Vi är stolta över att få använda vår kunskap och vårt förtroende i vårt viktiga samhällsuppdrag. Tillsammans skapar vi en inkluderande kultur, som rymmer hjärta, mod och hjärna. Hos oss blir hela du en viktig del i något större. Anställningen är en tillsvidareanställning, på heltid och är för närvarande placerad på vårt kontor i Solna. Vi tillämpar individuell lönesättning och provanställning på sex månader. Resor förekommer. Vi strävar efter att alla medarbetare ska ha en hållbar arbetsmiljö och en balans mellan jobb och fritid. Därför har vi flexibla arbetstider eller tillämpar förtroendearbetstid och ger möjlighet till distansarbete där verksamheten så tillåter. Om oss och våra förmåner och villkor Så rekryterar vi Vi använder kompetensbaserad rekrytering, både för att kvalitetssäkra rekryteringen och för att motverka diskriminering. Vi ber dig därför att endast bifoga ett CV, och svara på några frågor istället för ett personligt brev när du registrerar din ansökan. I den här rekryteringen använder vi arbetspsykologiska tester och arbetsprov. Intervjuer planeras från vecka 3. Vi tycker att det är viktigt att även du får göra din bedömning av oss. Därför välkomnar vi frågor före såväl som under rekryteringsprocessen. Fackliga kontaktpersoner är Adam Jansson för Saco, Marita Jonsson för ST samt Jenny Bengtsson för Seko. Samtliga nås via Arbetsmiljöverkets växel: 010-730 90 00. Vill du jobba tillsammans med oss för att ingen ska bli sjuk, skadas eller dö av jobbet? Välkommen med din ansökan senast den 6 januari 2025!   Rekryteringen sköts av Arbetsmiljöverkets rekryteringsfunktion varför vi undanber oss säljsamtal från rekryteringsföretag eller annonssäljare.

Mer info

Anställningsform Vanlig anställning
Publicerad 2024-12-10
Lön Fast månads- vecko- eller timlön
Antal platser 1
Varaktighet Tillsvidare
Hemsida Länk