Om företaget
Du kommer att vara en del av en resa mot inköpsexcellens inom SAAB affärsområde Surveillance. Inköp är en del av Surveillance Operational Excellence-organisationen. Saab är ett ledande försvars- och säkerhetsföretag med ett långvarigt uppdrag att hjälpa nationer att hålla sina människor och samhällen säkra. Verksamheten bedrivs i Sverige, USA, Storbritannien, Australien, Tyskland, Sydafrika, Förenade Arabemiraten, Danmark och Finland. Du kommer att vara en del av ett upphandlingsteam som är engagerat i att förbättra och hitta ytterligare värde för Saab. Du kommer att vara en central figur inom organisationen och arbeta nära affärsenheter, produktutveckling, produktion och externa parter.
Dina arbetsuppgifter
Som strategisk inköpare kommer du att vara en del av ett team som driver den strategiska agendan i relation till nyckelleverantörer och banbrytande teknik för Saab Surveillance’s produkter. Du kommer att ha ett kommersiellt ansvar för att säkerställa optimerade affärslösningar för Saab. Du kommer att arbeta nära produktion, produktledning, produktdesign och leverantörer för att samordna krav och hitta möjligheter att tillföra värde för Saab när det gäller kvalitet, kostnad och teknik. Du kommer också att vara ansvarig för leverantörens prestationer och stötta organisationen vid eskalerade problem. Våra strategiska inköpare har en viktig roll i utvecklingsprojekt för att driva upphandlingsaktiviteter och ta kommersiellt välgrundade beslut inom varje projekt. Ditt ansvar är att fokusera på långsiktiga kostnadsaktiviteter, sätta upp leverantörsavtal och kontinuerligt styra och förbättra samarbetet med våra leverantörer.
Din profil
Vi söker dig som har en stark affärsförståelse och förmåga att förbättra och utmana vår verksamhet med ett kommersiellt och analytiskt tillvägagångssätt. Du har förmågan att tänka och agera strategiskt för att nå våra mål, och eftersom din framgång är starkt beroende av nära samarbete med interna intressenter och leverantörer tror vi att du är en sann lagspelare och en god kommunikatör. Vi önskar att du har erfarenhet av strategiskt inköp i en tekniskt kontext, gärna med kunskaper inom elektronik, mekanik eller liknande. Vidare tror vi att du har:
Ansökningsförfarande
I denna rekryteringsprocess samarbetar Saab med Skill. Tjänsten är ett konsultuppdrag med möjligheter till fortsatt anställning på Saab. Start för tjänsten är så snart som möjligt med hänsyn till eventuell uppsägningstid.
Befattningen kräver att du genomgår och godkänns enligt vid var tid gällande bestämmelser för säkerhetsskydd. För befattningar där Saab har krav på säkerhetsklassinplacering kan, i förekommande fall, medföra krav på visst medborgarskap.
Vi tillämpar löpande urval så vänta inte med att söka. Vid frågor gällande rekryteringsprocessen, kontakta ansvarig rekryterare Isabelle Wallin på mejl [email protected]