Arbetsbeskrivning
Ystad är den lilla staden med de stora möjligheterna. Här finns unika naturupplevelser, en levande historia, ett dynamiskt kulturliv och mångfald av fritidsaktiviteter. Vi har också ett rikt näringsliv som verkar både lokalt och globalt.
I Ystads kommun är vi cirka 2900 engagerade medarbetare som bidrar och gör skillnad. Tillsammans skapar vi en bättre vardag för våra invånare, företag, organisationer och besökare, nu och i framtiden.
För oss är ledarskapet viktigt, därför utbildas alla chefer i utvecklande ledarskap. Vi erbjuder dig en trygg anställning där du gör en meningsfull insats i samhället. Här hittar du även många karriärmöjligheter i en organisation som ständigt utvecklas. Vi står stadigt på vår värdegrund som är - Bättre Tillsammans, som kännetecknas av mod, tillit, delaktighet och professionalitet.
Kommunledningsförvaltningen är kommunstyrelsens förvaltning. Här jobbar cirka 100 medarbetare inom ekonomi och inköp, kommunikation, IT, kansli, näringsliv, turism, HR och lön, växel, säkerhet och juridik.
Ystad är inne i ett spännande skede. Här har du chansen att vara med från starten när Ystads kommun väljer att samordna kommunens service enligt principen en väg in genom att ge invånare, företagare och besökare vägledning, information och kvalificerad service via olika kanaler. Vi ska ge ett personligt bemötande och i hög grad kunna svara på frågor och ärenden redan vid första kontakten.
Om du drivs av att leverera bästa möjliga service och har ett intresse för samhällsfrågor så kan kommunvägledare i Ystads kommun vara ditt nästa steg!
ARBETSUPPGIFTER
Som kommunvägledare är du expert på service!
Du guidar våra invånare via telefon som är den viktigaste kanalen för inkommande ärenden men också andra kanaler som exempelvis chatt, e-post och personliga besök. Målet är att lösa ärenden vid första kontakt och du tar självklart ägarskap för de ärenden du tar emot. Med din positiva inställning är du en god ambassadör för kommunen.
Dina arbetsuppgifter omfattar handläggning av ärenden i samarbete med kommunens förvaltningar samt att identifiera avvikelser och arbetar aktivt med ständiga förbättringar. Digitalisering är en del av utvecklingen och tillsammans förbättrar och förenklar vi för de vi är till för.
Du använder flera olika verksamhetssystem för att hitta information, dokumentera och handlägga ärenden. Arbetet är varierande och du byter mellan arbetsuppgifter under dagen, du kan sitta timmar i telefon för att sedan arbeta administrativt eller möta besökare.
Eftersom vi sätter invånarens behov i fokus så samlokaliserar vi oss med andra funktioner såväl interna som externa.
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig med fullgjord gymnasieutbildning. Eftergymnasial utbildning eller akademiska högskolepoäng inom service, statsvetenskap, kommunikation eller annat som arbetsgivaren bedömer likvärdigt är meriterande.
Du har tidigare under några år, arbetat med service och har yrkeserfarenhet exempelvis inom hotell, restaurang, butik, reseledare eller annan serviceverksamhet som arbetsgivaren anser likvärdigt. Du har erfarenhet av att arbeta i flera kanaler vilket innebär att dagligen möta människor via mejl, chatt och telefon. Tidigare erfarenhet av sociala medier är meriterande.
Stor vikt kommer att läggas vid personliga egenskaper.
Vi söker dig som
• Motiveras av att skapa kontakt med människor och du ger alla ett gott bemötande.
• Fokuserar på att lösa problem och har lätt för att skapa goda relationer såväl externt som internt.
• Är uthållig och stresstålig samtidigt som du måste vara noggrann och följa rutiner.
• Du har förmågan att göra flera saker samtidigt tex att du under tiden som du pratar i telefon samtidigt söker svar i systemen.
• Flexibel och kan prioritera mellan arbetsuppgifter utifrån situation.
• Har väldigt god förmåga att läsa, förstå, bearbeta och förmedla information via telefon och skrift med goda kunskaper i svenska och engelska. Att ha goda kunskaper i andra språk är meriterande.
• Har en hög digital kompetens vilket innebär att du med lätthet kan växla mellan olika system och verktyg.
ÖVRIGT
Den första intervjun är via teams 22/1, 23/1 och 24/1.
Andra intervjun sker på plats i Ystad 29/1, 30/1, 4/2 och 5/2.
Under perioden 20 december till 13 januari är möjligheten att svara på frågor om tjänsten begränsad. Hänvisar under den perioden till Malin Weibull eller Elise Nilsson i receptionen, 0411-57 70 00.
Medarbetare sökes under förutsättning att tjänsten inte måste tas i anspråk av redan anställd personal eller personer med företrädesrätt.
Ystad är den lilla staden med de stora möjligheterna. Här finns naturupplevelser utöver det vanliga, en levande historia, ett sjudande kulturliv och mångfald av fritidsaktiviteter. Här finns också ett rikt näringsliv som verkar både lokalt och globalt.
Ystads kommun arbetar för en god personalpolitik som främjar trivsel och goda arbetsprestationer. Vi tror på engagerade medarbetare som skapar en bättre vardag för våra invånare.
Vår värdegrund Bättre Tillsammans kännetecknas av fyra ord som tydligt summerar vad vi som arbetsgivare står för; Mod, Tillit, Delaktighet och Professionalitet.
Alla medarbetare ska erbjudas förutsättningar till en god hälsa och därför arbetar vi aktivt med vår arbetsmiljö. Vi erbjuder friskvård och en rökfri arbetstid.