Arbetsbeskrivning
Stockholm – vår huvudstad med miljoner drömmar, förväntningar och ambitioner. Vi jobbar för alla som lever här idag och i framtiden. Nu söker vi dig som vill tänka stort, nytt och annorlunda med oss – för stockholmarna.
Hägersten-Älvsjö är en av 11 stadsdelsförvaltningar i Stockholms stad med drygt 3000 medarbetare. I dag är vi ett av stadens största stadsdelsområden med ca 130 000 invånare. I Hägersten-Älvsjö har du nära till staden, kommunikationer och naturen. Vi erbjuder en dynamisk arbetsplats med möjligheter för dig att utvecklas i din roll.
Välkommen till oss
Avdelningen för samhälle och service består idag av tre enheter men kommer under våren 2025 bli fyra, då nämndkansliet flyttas från staben och istället blir en enhet under avdelningen för samhälle och service.
Då vår nuvarande chef går i pension söker vi en enhetschef som vill driva den nya enheten för Nämndkansli. Enheten kommer ansvara för registratur, arkivfrågor, nämndens kansli, administrationen av sociala delegationen och kommer bestå av sex medarbetare.
På avdelningen ligger även ansvar för, trygghets- och säkerhetsfrågor, miljö- och klimatfrågor, näringsliv, civilsamhälle, kultur, informationssäkerhet och dataskydd samt enheterna stadsmiljö, service och lokaler samt medborgarservice. Vi sitter nära Telefonplan i Hägersten.
Vi erbjuder
Vi erbjuder en arbetsplats med trevlig stämning och högt i tak. Du får ett meningsfullt och intressant arbete i en stor och stabil förvaltning med cirka 3000 medarbetare. Du får också stor insyn i den kommunala verksamheten.
Som medarbetare erbjuds du en introduktion, utbildningsinsatser och seminarium inom aktuella frågor. Det finns även möjlighet att genom stadens nätverk fördjupa sig inom olika kunskapsområden och bygga värdefulla relationer.
Du arbetar 39,5 timmar i veckan, har flextid, sommar- och vinterarbetstid, friskvårdsbidrag och möjlighet till semesterväxling. Som anställd hos oss har du goda förutsättningar att kombinera privatliv och arbetsliv.
Som anställd i Stockholm Stad har du dessutom tillgång till ett subventionerat medlemskort till stadens kommunalt drivna simhallar och träningsanläggningar. Vi erbjuder även möjlighet att arbeta hemifrån, när arbetet så tillåter.
Läs mer om våra förmåner och hur det är att arbeta inom Stockholms stad här
Din roll
Som enhetschef arbetar du såväl strategiskt som operativt i nämndkansliet. Dina huvudsakliga arbetsuppgifter är att leda, följa upp och utveckla arbetet inom enheten. Förutom verksamhets-, budget-, personal- och arbetsmiljöansvar, innefattar rollen bland annat att:
vid behov täcka upp för registraturet, utlämnande av allmän handling, sekreterarskap i nämnd och social delegation samt i socialtjänstarkivet.
skriva tjänstutlåtanden och utredningar
utbilda och ge råd till chefer och handläggare i frågor som rör nämndkansliets verksamhet
utveckla enhetens arbetssätt i syfte att förbättra rutiner, utbildningar och servicenivå.
Som enhetschef ingår du i avdelningens ledningsgrupp som består av fyra enhetschefer och en avdelningschef. Du rapporterar till avdelningschef.
I tjänsten deltar du på nämndsammanträden cirka en kväll per månad.
Din kompetens och erfarenhet
Vi söker dig som har
relevant högskoleutbildning som exempelvis statsvetare, socionom, jurist eller liknande
kunskaper och erfarenhet av att arbeta med styrande regelverk så som kommunallagen, förvaltningslagen, offentlighets- och sekretesslagen samt arkivlagen.
flerårig erfarenhet av att arbeta nära den politiska ledningen i offentlig förvaltning
mycket goda kunskaper i svenska, både i tal och skrift.
Meriterande med
juridisk kompetens genom att ha arbetat med frågor kring lagstiftning
chefserfarenhet som innefattat verksamhets-, personal- och budgetarbete
erfarenhet av arbete i nämndkansli
erfarenhet av att arbeta i en kommunal verksamhet.
Du behöver ha en kommunikativ förmåga och ett inkluderande ledarskap som främjar engagemang, öppenhet och dialog. Din strategiska förmåga och ditt helhetsperspektiv hjälper dig att göra goda avvägningar i olika situationer. Du är mål- och resultatorienterad och strävar efter att driva enhetens arbete framåt. Vi ser även att du är utvecklingsinriktad.
Vid intervjun kommer vi lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper, motivation och engagemang för tjänsten.
Välkommen med din ansökan!
Övrigt
Under delar av ansökningsperioden är ansvariga på ledighet. Rekryterande chef har möjlighet att besvara eventuella frågor fram till den 22 december och den 2 januari. Rekryteringskonsult är ledig under hela annonseringstiden.
Vi rekryterar utan det personliga brevet, i denna rekrytering, för att stärka fokus på de kompetenser och erfarenheter som efterfrågas för denna roll. Vid bedömningen av din ansökan kommer vi endast att utgå ifrån ditt CV och ett antal frågor du får besvara i samband med att du söker tjänsten. Vi önskar att du svarar konkret och kortfattat på frågorna, och att det finns en tydlig koppling mellan dina svar och ditt CV.
I denna rekryteringsprocess kommer arbetspsykologiska tester att användas.
Vi ser mångfald som berikande och välkomnar alla sökande.
Stockholms stad arbetar med kompetensbaserad rekrytering som syftar till att se till varje persons kompetens och därmed motverka diskriminering.