Arbetsbeskrivning
Magelungen Utveckling är ett medarbetarägt aktiebolag som erbjuder kvalificerat behandlings- och förändringsarbete för barn, ungdomar, unga vuxna och deras familjer. Magelungen bedriver behandling samt resursskolor på grundskole- och gymnasienivå. Målsättningen är att i verksamheterna skapa ett sammanhang som är hanterbart, meningsfullt och begripligt. I alla verksamheter är forskning och utvärdering en integrerad del.Om oss
Magelungens resursskola Södertälje vänder sig till elever som är i omfattande behov av särskilt stöd och som behöver ett mindre sammanhang för att tillgodogöra sig undervisning. Den pedagogiska miljön är genomtänkt och anpassad utifrån elevernas behov. Grupperna är små, lärartätheten hög och elevhälsan förstärkt för att eleven ska ges möjlighet att utvecklas i sina studier och känna att de lyckas. Skolans personal är engagerade och har erfarenhet av att arbeta med elever som av olika anledningar inte kommer till sin rätt i sina tidigare hemskolor. Vi har en systemisk och salutogen grundsyn där fokus är att arbeta med helhet och bygga på det som fungerar. Vårt mål är att erbjuda ett sammanhang där alla elever kan få en chans att lyckas utifrån sina förutsättningar.
Om tjänsten
Vi söker två engagerade och erfarna socialpedagoger som vill arbeta nära elever för att stödja deras relationer och gränssättning, både i stunden vid behov och på ett strukturerat och långsiktigt sätt. Du kommer att arbeta nära en av skolans elever utifrån individuella förmågor och arbeta utvecklande och stöttande med dem genom exempelvis social färdighetsträning. Eleven går i en klass om ca 10 elever, vilket gör att du både kommer arbeta enskilt, men också i grupp där uppdragtet också innebär att stötta andra elever. Kvalitativa samtal med eleven är en central del av arbetet. I rollen kommer du att planera och organisera aktiviteter med och för eleven under skoltid samt i samband med skolans start och slut. Du samarbetar nära med elevhälsoteamet i frågor som rör elevens sociala utveckling, frånvaro, trygghet och trivsel. Du kommer att vara en nyckelperson i skolans trygghetsarbete och ha kontakt med externa insatser och samarbetspartners. Närvaroarbetet utgör en stor del av ditt arbete. Dessutom innebär tjänsten att stötta lärare i deras mentorskap samt hantera vissa administrativa uppgifter.
Kvalifikationer
Du har en socialpedagogexamen från 2-årig yrkeshögskola/folkhögskola eller 3-årig högskoleutbildning. Viktigt med tidigare erfarenhet av arbete med elever/ungdomar med neuropsykiatriska funktionsvariationer. Du har vidare erfarenhet och förmåga att leda samtal kring svåra frågor med lärare, elever och vårdnadshavare. Vi sätter stor vikt vid personlig lämplighet. Du visa stabilitet och gott omdöme även i stressande situationer, och är trygg och självsäker med en god självinsikt, vilket gör att du kan skilja på det personliga och det professionella. Du är relationsskapande, samarbetsorienterad och kommunicerar tydligt både muntligt och skriftligt. Du är initiativtagande och självgående och värderar olikheter och förstår hur bakgrund, kultur och grupptillhörighet påverkar både dig själv och andra.
Anställningsform
Båda tjänsten är visstidsanställning på 70-80 % från 8:e januari fram till juni, med möjlighet till förlängning under höstterminen. Tillsättningen gäller två tjänster. Båda tjänsterna kräver att du kan arbeta måndag-fredag.
Ansökan
För mer information om tjänsterna är du varmt välkommen att kontakta rektor Carl Lidberg
Utdrag ur belastningsregistret (misstanke och brott) kommer att efterfrågas.
Urval och intervjuer kommer att ske löpande, vilket innebär att tjänsten kan komma att tillsättas innan sista ansökningsdag.
Varmt välkommen med din ansökan!
Vi undanbeder oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser och tjänster.