Arbetsbeskrivning
Lerums kommun, med centralorten Lerum, har cirka 3 200 medarbetare och ligger cirka 20 minuters resväg från Göteborg. Lerum är en kommun i framkant, som vill mer. Vi blickar framåt med respekt för vår historia. Här finns rum att utvecklas och att växa. En plats för en hållbar framtid. Tillsammans arbetar vi för att erbjuda god service och skapa välfärd för kommunens drygt 43 000 invånare. En levande kommun med rum för dygnets alla timmar, för alla skeenden i livet.
I kommunen pågår flera spännande utvecklingsarbeten med fokus på styrning, ledarskap och digitalisering.
Lerums kommun satsar på digital utveckling som är värdeskapande för medarbetare, invånare, besökare och företagare. Vi söker nu en enhetschef GIS som vill vara en del av samhällsbyggnadsprocessen i rollen att leda och utveckla GIS-verksamheten. Hos oss får du en arbetsplats med god stämning och delaktighet i att driva verksamheten framåt.
Verksamhetsstöd på Sektor samhällsbyggnad har som uppdrag att stödja sektorn inom verksamhetsutveckling, GIS och administration. Verksamheten, består av 14 medarbetare, varav sex stycken med rollerna GIS-samordnare, GIS-ingenjörer och mät- och kartingenjörer är organiserade i en GIS-enhet. Övriga roller inom Verksamhetsstöd är verksamhetsutvecklare, projektledare digitalisering/systemförvaltare, statistiker, arkiv- och ärendekoordinator, utvecklingsledare inom digitalisering, civil beredskap och miljö samt personalsamordnare och ekonomistöd.
ARBETSUPPGIFTER
GIS-enheten har det övergripande uppdraget att stödja kommunorganisationen med GIS- och karttjänster. De utvecklar och samordnar användningen av geografisk information, inklusive intern och extern webbkarta. Enheten ansvarar för kommunens primärkarta, produktion av olika typer av kartor som till exempel nybyggnadskartor och grundkartor. De utför tjänster så som utstakning och lägeskontroll och ansvarar för namnsättning av till exempel nya vägar och parker samt ajourhållning av adress- och lägenhetsregistret. I Lerums kommun har vi Geosecma och Esris kommunlicens och arbetar primärt med verktyg från plattformen och FME.
Som enhetschef GIS har du ledningsansvar som inkluderar personal-, verksamhets- och budgetansvar. I ditt uppdrag leder, utvecklar och följer du upp enhetens arbete. En del i ditt uppdrag är enhetens medverkan i förvaltningens digitaliseringsarbete och den geografiska informationen och GIS-systemens nyckelroll i arbetet. Samarbetet mellan GIS-enheten och övriga verksamheter är en viktig del av tjänsten.
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har en examen från högskole- eller universitetsutbildning inom geografiska informationssystem, kart- och mätning, lantmäteri, samhällsplanering eller annan utbildning som kan ses som likvärdig. Du har goda kunskaper i olika GIS-verktyg och erfarenhet av att hantera geografiska data i databaser. Du har yrkeserfarenhet inom GIS-området samt erfarenhet av att arbeta som chef. Det är meriterade om du har kunskap inom Esris programvaror och erfarenhet av mät- och kartärenden kopplat till bygglovsprocessen samt vana att hantera IT-struktur för GIS-miljöer.
För att bli framgångsrik i rollen krävs att du har god kommunikativ förmåga, är samarbetsinriktad, lyhörd och har ett kundfokus i ditt sätt att vara. Du är intresserad av att driva utvecklingsfrågor och är resultatinriktad med ett kvalitetstänk och ett helhetsperspektiv. Du har god förmåga att omsätta användarbehov till funktionella och anpassade digitala lösningar. Rollen förutsätter att du tycker om att arbeta både strategiskt och operativt.
Det är meriterande om du har erfarenhet av liknande arbete i offentlig verksamhet och av arbete i en politiskt styrd organisation.
Som enhetschef förväntas du ha ett stort engagemang och bidra till ett gott arbetsklimat och utveckla enhetens arbete genom att coacha och leda medarbetarna. Som chef har du mod, integritet och förmåga att prioritera.
Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.
Vi vill stödja dig i ditt ledarskap!
Vi förväntar oss att våra chefer som ledare agerar autentiskt, föredömligt med personlig omtanke och har förmågan att inspirera och motivera dem vi leder.
I Lerums kommun arbetar vi med utvecklande ledarskap och därför får du som chef hos oss en grundutbildning samt vidareutveckling inom ramen för kommunens Ledarskapsplattform.
Ledarskapsplattformen ska ge dig som chef och ledare rätt förutsättningar för ditt uppdrag. Du som tillsvidareanställd chef i Lerums kommun ges en unik möjlighet att utveckla dig med hjälp av modeller samt arbeta med hur du kan förbättra hela ditt ledarskap och dina ledarskapsbeteenden, oavsett din erfarenhetsnivå.
Chefer i Lerums kommun förväntas formulera en egen personlig utvecklingsplan som bygger på det utvecklande ledarskapet.
ÖVRIGT
Tjänsten kan bli föremål för säkerhetsprövande samtal.
Utvecklingen i Lerums kommun ska vara hållbar och vår styrning utgår från de globala målen i Agenda 2030.
Vi tror att våra olikheter berikar och utvecklar individen, verksamheten och samhället positivt. Som arbetsgivare arbetar Lerums kommun aktivt för jämställdhet och mångfald och mot all form av diskriminering och kränkande särbehandling.
Vi vill främja en god arbetsmiljö där det går att kombinera arbete, föräldraskap och fritid. Vi erbjuder förmåner så som friskvård och personalvårdprogram.
Som anställd i Lerums kommun kan det förekomma krav på att använda personligt Bank-ID i tjänsten för legitimering i t.ex. systeminloggning eller annan verifiering.
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen ber vi dig skicka in din ansökan via den här länken, och inte via e-post eller pappersformat.
Varmt välkommen med din ansökan!
Inför den här rekryteringen har vi redan tagit ställning till de rekryteringskanaler vi önskar använda. Vi undanber oss vänligen men bestämt att bli kontaktade för ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp.