Arbetsbeskrivning
Vill du arbeta på en liten myndighet med ett stort uppdrag, att verka för sunda offentliga affärer för en hållbar framtid? Vi ger stöd och förmedlar kunskap inom offentlig upphandling och statsstöd till många olika aktörer inom offentlig, privat och idéburen sektor. Vi är också statistikmyndighet med ansvar för att samla in, utveckla, förvalta och sprida statistik om offentlig upphandling.
Vi är en modern myndighet som samlar en bredd av kompetenser. Idag är vi cirka 70 medarbetare. Vi har en flexibel arbetsplats med tillgång till ljusa och nyrenoverade lokaler i Solna Business Park, nära allmänna kommunikationer. Läs gärna mer om vårt uppdrag och oss som arbetsgivare på vår webbplats.
Frågeservice besvarar frågor från upphandlande organisationer, leverantörer till offentlig sektor, media och andra aktörer som hör av sig till oss. Vi ger stöd inom upphandlingens regelverk, praktik och hållbarhetsaspekter samt frågor om statsstöd. Vi behöver nu förstärkning i form av en jurist som kan komplettera funktionen under de två första månaderna av 2025.
Vad ska du arbeta med?
Som jurist på Frågeservice har du direktkontakt med myndighetens målgrupper. Du ger stöd genom att utreda och besvara frågor som kan uppstå under upphandlingsprocessen och du kommunicerar dagligen i våra olika kanaler: telefon, chatt och i Frågeportalen. Ett genuint intresse för stöd och service är viktigt, men också förmågan att lyssna, agera snabbt och ta egna initiativ. Som jurist har du bred och grundläggande kompetens inom sakområdet, med god kunskap om myndighetens uppdrag och uppgifter.
I dina arbetsuppgifter ingår att
• besvara och hantera frågor från våra kunder
• förmedla och hålla ihop ärenden och frågor med andra enheter och sakområden
• dokumentera och analysera ärenden samt bidra till att utveckla Frågeservice
• bidra till myndighetens fortsatta utveckling, mål och övergripande uppdrag.
Kvalifikationer
Vi söker dig som har
• juristexamen
• mycket goda kunskaper om lagen om offentlig upphandling (LOU) och upphandlingsrelaterade frågor
• tidigare erfarenhet av att ge rådgivning inom upphandlingsrätt
• erfarenhet av att ge stöd, service och förmedla kunskap
• arbetslivserfarenhet från statlig myndighet
• mycket goda förmåga att uttrycka dig på svenska i tal och skrift.
Om dig
Vi söker dig som vill vara med och fortsätta att utveckla myndigheten, har ett stort samhällsintresse och tror på möjligheterna med offentliga affärer.
Du har förmåga att snabbt sätta dig in i såväl juridiska som andra komplexa frågor. Du har kunden i fokus och tycker om att göra komplicerad juridik lätt att förstå. För att lyckas i rollen ser vi att du är prestigelös, kommunikativ, öppen, utåtriktad och kan arbeta effektivt även i högt tempo. Du efterfrågar och värdesätter samverkan med kollegor och din omgivning och tycker om att dela med dig av kunskap och erfarenheter.
Vi kommer att lägga stor vikt vid personlig lämplighet.
Anställningen
Vi söker en medarbetare för en tidsbegränsad anställning till och med 28 februari 2025. Tillträde så snart som möjligt. Anställningen är på heltid. Vi anser att olikheter berikar och strävar därför efter en personalsammansättning som speglar samhällets mångfald.
Ansökan
Tycker du att det här låter intressant? Skicka din ansökan via vårt rekryteringssystem senast den 27 december 2024. Bifoga CV, examensbevis och ett personligt brev där du beskriver varför du är rätt person för tjänsten.
Välkommen med din ansökan!
För mer information, kontakta
Sofia Åberg, funktionsansvarig för Frågeservice, 08-586 217 66
Erika Hanses, enhetschef Enheten för frågeservice och kommunikation, 08-586 217 33
Henrik Grönberg, Saco-S, 08-586 217 16
Anna Larka, ST 08-586 217 38