Arbetsbeskrivning
Norra Västmanlands Kommunalteknikförbund, NVK, är ett kommunalförbund där medlemmarna är Fagersta och Norbergs kommuner. Huvudkontoret finns i Fagersta och med platskontor i Norberg. Förbundet ansvarar för driften av bostäder, verksamhetsfastigheter, gator och vägar, vatten och avlopp, parker, skogar, fritidsanläggningar, IT samt lokalvård. NVK leds ytterst av dess direktion som utses av Fagersta och Norbergs kommuner. Direktionen har det övergripande ansvaret där förbundschefen ansvarar för den strategiska och operativa ledningen av verksamheten. NVK har ca 150 anställda och omsätter 400 miljoner.
Ditt uppdrag
Fastighetsavdelningen ansvarar för tillsyn, skötsel, underhåll och utveckling av Fagersta och Norbergs kommuners egna fastighetsbestånd.
Fastighetsbeståndet omfattar cirka 180 000 kvm fastigheter som i huvudsak används i kommunens egen verksamhet, t.ex. förskola, skola, kultur- och idrottsanläggningar samt omvårdnadsverksamhet. I Norberg finns även ett mindre bostadsbestånd.
Som förvaltare hos oss kommer du bland annat:
- Ha ett helhetsansvar för alla fastigheter inom förvaltningsområdet; kommunala skolor och förskolor, etc. Prioritera åtgärder med utgångspunkt för hyresgästens behov och byggnadernas skick och funktion.
- En betydande del av din arbetstid läggs på att samverka med våra hyresgäster för att utveckla fastigheterna.
- Hålla kontinuerlig kontakt och dialog med hyresgästerna och att leda underhålls- och ombyggnadsprojekt.
De hyresgäster du möter i ditt arbete speglar kommunernas spännande verksamhetsområden och du möter dagligen kommunkollegor från bland annat bildningsförvaltningen (inkl. kultur och fritid) samt socialförvaltningen. Målet med arbetet är att våra hyresgäster ska ha så bra fastigheter som möjligt inom skola, förskola, kultur och fritidsfastigheter samt omvårdnad. Du trivs med att stödja och leda arbetsgrupper och individer, där du tar ett tydligt ansvar för mål, uppdrag och uppgifter genom god kommunikation och förståelse för mänskliga drivkrafter. Du är analytisk och tar beslut på fakta samt förståelse för ekonomisk påverkan. Till ditt stöd har du fastighetsskötare och drifttekniker samt teknisk förvaltare, byggsamordnare och projektledare som du kommer att ha ett nära samarbete med på fastighetsavdelningen. Du rapporterar till förbundets fastighetschef.
Dina kvalifikationer och meriter
Vi söker dig som har akademisk examen inom ekonomi, byggteknik, juridik eller annan utbildning som bedöms likvärdig för uppdraget. Eftersom rollen är bred söker vi i första hand en generalist, men djupare kunskap och erfarenhet av driftkostnadskalkyler och hyresberäkning samt hyresjuridik, privat såväl som kommersiell är meriterande.
Du har minst 3–5 års erfarenhet som fastighetsförvaltare eller teknisk förvaltare
Du har erfarenhet av upphandlingsarbete, detta ses som meriterande.
För att lyckas i rollen måste du vara drivande och strukturerad. Du tar egna initiativ, kan vara med och bygga upp avdelningens rutiner och arbetssätt, du trivs med frihet under ansvar. Fastighetsavdelningen är en servicefunktion till kommunens olika verksamheter och vi vill därför att du har god samarbetsförmåga och har förmåga att förstå andras roller och förutsättningar. Vidare har du även en god stilistisk förmåga och behärskar svenska språket mycket väl både i tal och också skrift. Det är även viktigt att du förstår och kan tillämpa ekonomiska principer och trivs i roller där du också kan ha fokus på kostnader och intäkter.
Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.
B-körkort är ett krav
Vi erbjuder dig en arbetsplats med engagerade och kompetenta medarbetare och kollegor som skapar samhällsnytta varje dag och därmed en bättre vardag för våra invånare.
Vi tror att trivsel och goda arbetsprestationer hänger samman och jobbar därför aktivt för en god arbetsmiljö och att skapa förutsättningar för en god hälsa. Hos oss är du ansluten till Företagshälsovård och har möjlighet till friskvårdsaktiviteter.