Nämndsekreterare/ Handläggare
Skicka ansökan 21 dagar kvar
Handläggare Administratör Nämndsekreterare
21 dagar kvar

Arbetsbeskrivning

Brinner du för skolfrågor och vill vara med och bidra till att barn och ungdomar ska få den bästa kvaliteten på sin skolgång? Är du en fena på administration, att ha god struktur och kan tolka knivig lagtext -samt bemöta olika människor på ett bra sätt? Då kan du vara den vi söker.  Vi är ett härligt team bestående av 12 kompetenta medarbetare med en hög grad professionalism och stora ambitioner att skapa de bästa förutsättningarna för Habo kommuns barn och ungdomar. Vi tycker också det är viktigt att skapa trivsel och att ha roligt på jobbet för att nå bästa resultat.  Barn- och utbildningsförvaltningens kansli har sina arbetsplatser i Habo kommunhus. Alla har arbetsuppgifter som främst riktar sig mot förvaltningens egna verksamheter men inom många områden sker samverkan med kommunens andra områden, vilket underlättas av att flera centrala funktioner finns lokaliserade i samma hus. ARBETSUPPGIFTER Som nämndsekreterare har du en nyckelroll i planering och genomförande av barn- och utbildningsnämndens sammanträden. Du ansvarar för att samordna nämndens ärenden, vilket innebär att planera möten, skriva protokoll, arkivera, samt att hålla i processen med att färdigställa tjänsteärenden till nämnden. I rollen har du ett nära samarbete med chefer och handläggare inom förvaltningen, med nämndens politiker och med övriga förvaltningar. Utöver nämndsekreteraruppdraget kommer du att tilldelas egna utrednings- och utvecklingsuppdrag. Som handläggare administrerar du kommunens grundskolor och anpassade grundskola. Detta innebär att ansvara för skolplaceringar, skolpliktsbevakning samt planera skolskjuts för våra elever på anpassade grundskolan. Du kommer att vara systemansvarig för barn- och elevregistret, arbeta med skoljuridiska frågor och frågor kopplade till GDPR. Du har kontakt med våra grundskolor i kommunen och då i huvudsak med rektorer och intendenter. Du kommer att samordna och ansvara för förvaltningens arkivarbete. KVALIFIKATIONER Vi söker dig som har goda kunskaper inom kommunallagen, förvaltningslagen och offentlighets- och sekretesslagstiftningen. Erfarenhet av arbete i en politiskt styrd organisation och erfarenhet av kommunal verksamhet är meriterande. Du har relevant högskoleutbildning. Det är viktigt att du har goda kunskaper i svenska både i tal och skrift och god förståelse av offentlig verksamhet. Du är strukturerad och kvalitetsmedveten och har lätt för att uttrycka dig såväl muntligt som skriftligt. Du har förmåga att se utvecklingsmöjligheter, tänka kreativt, har goda IT-kunskaper och vana av digital ärendehantering. Du är en god administratör, har lätt för att samarbeta men även förmåga att arbeta självständigt.   Arbetsuppgifterna förutsätter många interna och externa kontakter, vi söker därför dig med god social kompetens. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet. ÖVRIGT Habo kommun eftersträvar mångfald bland personalen avseende ålder, kön och kulturell bakgrund. Vår värdegrund utgår från begreppen Engagemang, Närhet och Ansvar. I Habo kommun tillämpar vi rökfri arbetstid. För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen hos Habo kommun samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller pappersformat. Om du av någon anledning inte kan registrera din ansökan i vårt e-rekryteringssystem kan du skicka din ansökan till: Habo kommun, Personal- och löneenheten, Box 212, 566 24 Habo. Ange referensnummer på din ansökan. Ansökningshandlingar returneras ej. Inför rekryteringsarbetet har Habo kommun tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

Mer info

Anställningsform Vanlig anställning
Publicerad 2024-12-05
Lön Fast månads- vecko- eller timlön
Antal platser 1
Varaktighet Tillsvidare