Arbetsbeskrivning
Osby kommun ligger i nordöstra Skåne, i hjärtat av Sydsverige med goda kommunikationer och naturnära boendemiljöer.
Söker du ett givande och intressant arbete med möjlighet att utvecklas i din roll? Då har vi jobbet du söker!
Som medarbetare är du en viktig del av dagens och framtidens utveckling. Vi finns där våra medborgare finns, vi påverkar och gör skillnad i människors vardag varje dag. Vi anser att vi har Sveriges viktigaste jobb!
I Osby kommun tar vi avstamp i en gemensam värdegrund i vår strävan mot att utföra vanliga jobb ovanligt bra.
ARBETSUPPGIFTER
Är du strukturerad, lösningsfokuserad och gillar att samverka med andra? Nu söker vi en informationscontroller som drivs av att utveckla informationshantering.
Som informationscontroller ingår du i ett team om sju personer som utgör kärnan i kommunens centrala registratur/nämndadministration, kanslienheten. Enheten består av kommunsekreterare, nämndsekreterare, registratorer, arkivarie samt kommunjurist.
Kanslienheten är organiserad under administrativa avdelningen, där även säkerhet och beredskap, kommunikation, digitalisering, utveckling samt kontaktcenter ingår. Kanslienheten kommer från och med den 1 december 2024 centraliseras där vi ansvarar för informationshantering för alla nämnder i kommunen.
Som informationscontroller hos Osby kommun arbetar du med registratur, arkiv och informationshantering och är huvudregistrator för handlingar som tillhör kommunstyrelsen. Bredden på de ärenden som kommer in till kommunen spänner över alla områden i samhället. Inflödet är stundvis högt och en naturlig del av arbetet är att löpande prioritera fördelningen av sina arbetsinsatser, enskilt och tillsammans med gruppen.
Arbetet är omväxlande och stimulerande och innebär många kontakter med kollegor inom organisationen samt med kommuninvånare. Genom dina uppgifter kommer du att vara ett viktigt operativt stöd och genom din service säkerställa att verksamheten fungerar. Du ger råd och stöd så att ärendeprocessen fungerar effektivt och rättssäkert.
Som samordnare för registratorerna har du ansvar för att upprätthålla en enhetlig servicenivå och hög kvalitet inom ditt ansvarsområde. Du samordnar och driver förbättringsarbete kopplat till registratorsfunktionen och de processer och rutiner som ingår i arbetet. Du utbildar och vägleder dina kollegor i informationshantering. Som samordnare får du ett stort eget ansvar och driver ditt och gruppens arbete framåt.
Tillsammans med dina kollegor på kansliet har du ett ansvar för att utveckla kommunens dokumenthanteringsprocess, utformning av beslutsunderlag, revidering av övergripande styrdokument samt digitaliseringsarbetet inom enheten.
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har erfarenhet av administrativa arbetsuppgifter inom offentlig verksamhet, med mycket goda datorkunskaper som är relevanta för arbetsuppgifterna. Vi ser gärna att du har en högskoleutbildning i statsvetenskap, samhällsvetenskap, juridik, offentlig förvaltning eller annan utbildning och erfarenhet som arbetsgivaren bedömer likvärdig.
Du har kunskap om och erfarenhet av demokratiska processer och att arbeta i en politiskt styrd verksamhet.
Du behöver tidigare erfarenhet av diarieföring, expediering och av att arbeta i ett ärendehanteringssystem.
Som person är du nyfiken och motiverad med ett starkt engagemang för ditt arbete. Arbetet innebär många kontaktytor där du behöver vara skicklig på att skapa goda relationer, samarbeta och vara kommunikativ.
Som person är du också flexibel, lösningsinriktad och får saker att hända. Du tar initiativ och ansvarar för att arbetet går framåt, oavsett om du arbetar ensam eller tillsammans med andra. Du söker och tar fasta på möjligheter att tänka nytt och driva förbättringar. Du behöver trivas i en konsultativ roll, samtidigt som du har förmåga att ta ledningen när det behövs, gärna genom att skapa engagemang och delaktighet.
Du ska ha ett serviceinriktat förhållningssätt och ett professionellt bemötande av såväl medborgare, medarbetare som förtroendevalda. Du är strukturerad, noggrann och får saker gjorda och hjälper till där det behövs. Körkort B krävs.
Vi lägger stor vikt vid personliga egenskaper.
ÖVRIGT
Det finns möjlighet att kombinera arbetet med att vara deltidsbrandman. Bedömning görs utifrån verksamhetens behov.
I denna rekrytering arbetar vi med löpande urval vilket innebär att vi kan komma att kalla till anställningsintervju innan ansökningstiden har gått ut. Vi ber dig därför att inkomma med din ansökan så snart som möjligt.
Vi har valt rekryteringssätt och undanber oss därför, vänligt men bestämt, all kontakt med rekryteringsbolag.
Med hänsyn till medarbetares, kollegors, kunders och brukares hälsa tillämpar Osby kommun rökfri arbetstid.
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Osby kommun samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt.
Om du blir kallad till intervju ber vi dig ta med betygshandlingar.
Vid eventuell anställning krävs registerutdrag från belastningsregistret.
Tjänsten är placerad i säkerhetsklass och säkerhetsprövning med registerkontroll kommer därför att genomföras före anställning.
Välkommen med din ansökan!