Arbetsbeskrivning
Folkhälsomyndigheten är en nationell kunskapsmyndighet som arbetar för bättre folkhälsa. Det gör myndigheten genom att utveckla och stödja samhällets arbete med att främja hälsa, förebygga ohälsa och skydda mot hälsohot. Vår vision är en folkhälsa som stärker samhällets utveckling.
Har du flerårig erfarenhet av arbete som handläggare vid statlig myndighet eller på uppdrag av statlig myndighet? Vill du arbeta med regeringsuppdrag inom folkhälsoområdet? Då har vi ett uppdrag som väntar på dig!
Vad ska du jobba med?
Vi söker dig som vill vara med och utveckla myndighetens arbete inom området psykisk hälsa och suicidprevention. Du kommer i första hand att arbeta med ett regeringsuppdrag där vi tar fram och sprider kunskap, rekommendationer och vägledning för barns och ungas användning av digitala medier. Du kommer även att arbeta med ett regeringsuppdrag där myndigheten ska arbeta med implementeringen av en ny nationell strategi inom området psykisk hälsa och suicidprevention.
I handläggarens arbetsuppgifter ingår att medverka i planering och genomförande av uppdragens olika delar:
• Projektplanering och koordinering.
• Dialogmöten och workshops med olika externa aktörer. Planering inför mötet, bokning av lokaler och resor, ansvara för anmälningar, kommunicera med externa aktörer, hålla i fokusgrupper, delta i diskussioner och skriva minnesnoteringar/protokoll med mera.
• Ge stöttning i strukturellt arbete med att ta fram och kommunicera kunskapsstöd. Bistå i kommunikationsplanering, ta fram sammanställningar och underlag i Excel, Power Point och Word, exempelvis sammanställningar av återkoppling från externa och interna aktörer på underlag. Tillgänglighetsanpassning av dokument. Korrekturläsning av underlag och rapporter. Bistå i genomförande av kommunikationsinsatser.
Som handläggare ingår även andra arbetsuppgifter som handläggare på myndigheten.
Vem söker vi?
Krav för anställningen:
• Högskole- eller universitetsexamen inom ett för tjänsten relevant område.
• Flerårig erfarenhet av arbete som handläggare vid statlig myndighet eller på uppdrag av statlig myndighet.
Utöver det ser vi dessa kompetenser, förmågor och erfarenheter som viktiga för att du ska trivas hos oss:
Mycket stor vikt läggs vid:
• Personliga egenskaper som en god samarbetsförmåga, är ansvarstagande och strukturerad. Du har ett helhetsperspektiv och ett gott bemötande.
• Erfarenhet av arbete som handläggare i regeringsuppdrag.
• Erfarenhet av övergripande projektplanering och koordinering av projekt.
• Erfarenhet av att planera, koordinera och dokumentera resultatet av event av olika slag, såsom konferenser, dialogmöten och hearings med olika aktörer, exempelvis myndigheter, profession och civilsamhälle.
• Erfarenhet av tillgänglighetsanpassning av publikationer.
• Mycket goda kunskaper i svenska och engelska, i såväl tal som skrift.
Stor vikt läggs vid:
• Erfarenhet av arbete i stora projekt som involverar flera parter.
• Utbildning inom projektledning och processledning.
• Erfarenhet av kommunikationsplanering, målgruppsanpassning, genomförande och uppföljning av kommunikationsinsatser.
• Erfarenhet av att arbeta med webb och webbpubliceringssystem såsom ex. Episerver.
Vikt läggs vid:
• Högskole- eller universitetsexamen inom medie- och kommunikationsvetenskap.
• Erfarenhet av arbete inom området digitala medier och barns hälsa.
• Upparbetat kontaktnätverk hos aktörer inom psykisk hälsa, som myndigheter, profession, experter samt civilsamhällesorganisationer.
Vad gör enheten?
Enheten för psykisk hälsa och suicidprevention ansvarar för myndighetens arbete med att sammanställa, analysera och förmedla kunskap med särskilt fokus på psykisk hälsa och suicid i hela befolkningen. Vi bidrar till ökad kunskap om vad psykisk hälsa är, vad den påverkas av, hur den utvecklas och hur den kan bli bättre. Arbetet sker i dialog med såväl samhällets aktörer som allmänheten. Enheten har flera regeringsuppdrag och instruktionsenliga uppgifter, bland annat att samordna det nationella arbetet inom området psykisk hälsa och suicidprevention. Samordningen syftar till att stödja en sektorsövergripande samverkan mellan myndigheter och andra aktörer vars uppdrag och verksamhet har betydelse för området.
Hur är det att jobba på Folkhälsomyndigheten?
Vi erbjuder utvecklande arbetsuppgifter där du kan påverka och göra skillnad. Oavsett vad du jobbar med är du med och bidrar till samhällsnytta. Det gör du tillsammans med engagerade och kompetenta kollegor i stimulerande samarbeten. Folkhälsomyndigheten är en arbetsplats som strävar efter att ge lika möjligheter till alla och att vara fri från diskriminering. Myndigheten har sin verksamhet i Solna och Östersund.
Medarbetarskap och kultur på Folkhälsomyndigheten
Om anställningen
Du kommer att anställas som handläggare med placering på vårt kontor i Solna. Befattningen är en särskild visstidsanställning på heltid till och med 2025-12-31. Tillträde sker snarast enligt överenskommelse.
Som anställd vid Folkhälsomyndigheten kan du komma att bli krigsplacerad. Vissa tjänster är placerade i säkerhetsklass där svenskt medborgarskap kan vara ett krav. Säkerhetsprövning kommer då genomföras i enlighet med Säkerhetsskyddslagen (2018:585).
På myndigheten kan det finnas möjlighet att teckna överenskommelse om distansarbete upp till 40 procent av din arbetstid.
Är du intresserad?
Vill du veta mer om anställningen är du välkommen att kontakta enhetschef Johanna Ahnquist, telefon 010- 205 28 91.
Fackliga företrädare är för SACO Sandra Wåger, telefon 010-205 25 41, och för OFR/S Jessika Spångberg, telefon 010-205 29 22.
Läs mer om hur det är att jobba hos oss
Ansökan
Välkommen med din ansökan till befattningen som projekthandläggare hos oss!
Vi har valt att ta bort det personliga brevet ur rekryteringsprocessen. I stället ansöker du med ditt CV och genom att besvara urvalsfrågor. Målet är att skapa en mer inkluderande rekryteringsprocess. Arbetspsykologiska tester och arbetsprov kan komma att användas som en del i rekryteringsprocessen.
Vänligen ladda upp relevanta examensbevis i samband med din ansökan.
Läs i ansökningsformuläret hur du går tillväga om du har skyddade personuppgifter.
Ansök senast 2024-12-22 via myndighetens webbplats.
Arbetsgivarens diarienummer: 04752-2024-2.1.1