Arbetsbeskrivning
Ängelholm gör det omöjliga möjligt – det är vår vision som ligger till grund för vår framtida utvecklingsresa. Vi vågar tänka och testa annorlunda, göra det unika och oväntade. Vi vet att vi är bäst tillsammans och att det är genom gränsöverskridande samarbete vi når längst. Vi vet också att Ängelholm är en plats med unika möjligheter för fortsatt utveckling.
Med utgångspunkt i vår agila organisationsstruktur siktar vi framåt och uppåt. Vill du vara med och bidra på vår resa?
ARBETSUPPGIFTER
Tjänsten tillhör Boendeenheten som leds av enhetschef tillsammans med teamchef. Tjänsten ingår i boendesamordningsgruppen där det arbetar fem medarbetare.
I uppdraget ingår samordning och förvaltning av andrahandslägenheter samt andra boendelösningar. Det innebär bl a administration av in- och utflyttningar, lägenhetstillsyn, hantera störningar och obetalda hyror samt iordningsställande av lägenheterna inför uthyrning. Vi arbetar till stor del utifrån biståndsbeslut från socialsekreterare inom Individ och familjeomsorgen samt inom funktionsstöd. Då vi arbetar utifrån beslut enligt Socialtjänstlagen arbetar vi med socialt utsatta personer som kräver mycket socialt stöd utifrån sin problematik och utifrån boendesituationen. Vi arbetar även med målgruppen nyanlända där vi får anvisningar från Migrationsverket och vårt initiala uppdrag är att ordna boende till individen/familjen som anvisas till oss.
Tjänsten innebär samverkan med såväl interna som externa samverkanspartners samt med civilsamhället. Arbetet innebär en kombination av att arbeta självständigt och att arbeta tätt tillsammans med kollegor.
KVALIFIKATIONER
Det krävs att du har:
- Minst två års eftergymnasial utbildning som arbetsgivaren bedömer relevant för uppdraget.
- Goda kunskaper i Socialtjänstlagen
- Goda kunskaper i Hyreslagen
- B-körkort
Då arbetet innebär dokumentation ställs krav på administrativ förmåga, god datorvana samt förmåga att uttrycka dig väl i svenska språket såväl i tal som i skrift.
Som person ser vi att du som söker har en god samarbetsförmåga samtidigt som du har en förmåga att arbeta självständigt. Du är flexibel och kan snabbt växla mellan olika situationer och i akuta ärenden. Du är ansvarstagande och har förmåga att självständigt kunna planera, organisera och prioritera ditt arbete. Eftersom samverkan är en viktig del av tjänsten är det viktigt att du har ett helhetsperspektiv samt tycker om att bygga relation och att samverka.
Meriterande:
- Erfarenhet av att jobba med boendefrågor inom offentlig verksamhet.
- Erfarenhet av förvaltning av bostäder.
- Erfarenhet av socialt arbete.
Stor vikt läggs vid personlig lämplighet. Vid ev erbjudande om anställning kommer det att krävas utdrag ur belastningsregister.
Urval kommer att ske löpande.
ÖVRIGT
Ängelholms kommun ska vara en organisation där medarbetarna trivs, utvecklas och vill stanna kvar. Vi strävar efter att erbjuda heltid för ökad jämställdhet och attraktiva arbeten.
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen och kunna kommunicera snabbt och enkelt med dig som sökande, ber vi dig ansöka via länk i annonsen.
I samband med intervju behöver du styrka ditt medborgarskap. Det kan du göra med pass alternativt personbevis tillsammans med ID-handling. Om du inte är medborgare i Sverige, EU, EES eller Schweiz måste du uppvisa att du har ett giltigt arbetstillstånd eller är undantagen från skyldigheten att ha arbetstillstånd. Anställning kan ske först efter kontroll av arbetstillstånd, vilket krävs enligt utlänningsförordningen.
Vi har inför denna rekrytering tagit ställning till vilka rekryteringskanaler vi önskar använda. Därför undanber vi oss att bli kontaktade för ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp.