Senior IT Kravanalytiker- Kravställning inför upphandling
Skicka ansökan 168 dagar kvar
IT-konsult Kravanalytiker
168 dagar kvar

Arbetsbeskrivning

Följ med på vår resa!

Vill du bli en del av ett sammansvetsat team som står inför en spännande tillväxtfas? Då kan vi på Envoi stolt presentera ditt nästa uppdrag!

Om Envoi AB

Vi ska inte säga för mycket, men vi har nog världens roligaste jobb. Envoi är ett konsultbolag där vi arbetar med spännande uppdrag i hela Sverige, och har sedan 2018 arbetat med att leda organisationer genom digital transformation.

Om jobbet

Vi söker just nu fler konsulter som vill vara med på vår resa framåt! Som IT konsult hos oss hjälper vi dig att utvecklas i din roll och hittar kunduppdrag som matchar din kompetens och intresse.

Du kommer att arbeta ute på uppdrag hos någon av våra kunder. Tjänsten är en tillsvidareanställning på heltid, där du blir anställd som konsult hos oss på Envoi.

Uppdragsbeskrivning

Kunden ansvarar för Kammarkollegiets regeringsuppdrag att upphandla och förvalta de statliga ramavtalen. Statliga myndigheter ska använda och göra avrop på de statliga ramavtalen. Kommuner och regioner kan använda de statliga ramavtalen inom IT-området. De har nu startat projektet ”Digitalt Avropsstöd” som ska digitalisera avropsprocessen, för att effektivisera och förenkla avropen av de statliga ramavtalen. Projektet är i tidigt skede och befinner sig just nu i analysfasen. De söker nu därför en Senior Kravanalytiker som med sin kompetens kan hjälpa dem vidare i analysen av projektet, samt vara med och starta implementationsfasen. Uppdraget bemannas av en Senior Kravanalytiker inom projektet ”Digitalt Avropsstöd”. Stationeringsort är Stockholm. Ramavtalenska bidra till en effektivisering hos statliga myndigheter och ramavtal ska finnas för de varor och tjänster som statliga myndigheter har behov av. Kunden arbetar kontinuerligt med att utveckla stödet till avropande myndigheter – vägledningar, avropsmallar, avropsexempel etcetera – i avropen från ramavtalen där de flesta ramavtalen har en kombination av avropsformerna särskild fördelningsnyckel (för avrop upp till visst belopp) och förnyad konkurrensutsättning. Idag sker många avrop av ramavtalen via mail eller att genom att fylla i excelark, vilket kan vara tidskrävande, leda till manuella fel och bidrar till många frågor. Detta projekt avser b.la. att effektivisera denna process genom att digitalisera. Statens inköpscentral vid Kammarkollegiet har under hösten 2024 startat ett projekt avseende "Digitalt Avropsstöd".De har sedan tidigare i analysfasen genomfört en s.k. kundresa av avropsprocessen med specificerade smärtpunkter för användarna. De ser att detta underlag kommer vara behjälpligt för uppdragstagaren i sitt arbete. Uppdragstagaren kommer arbeta nära Projektledaren och kommer behöva föra dialog med medarbetare och andra intressenter för att bena ut kraven, både funktionella och icke-funktionella, och dokumentera dessa på ett strukturerat sätt, så att leverantör av systemlösning vid ett senare skede kan tolka dessa och påbörja implementation. Det kan eventuellt finnas behov av att uppdragstagaren håller workshops för medarbetare i sitt arbete. Levererade lösningar och lösningsförslag ska kunna kopplas till effektmålen:- Ökad intern effektivitet. - Ökad kundnöjdhet. - Ökad effektivitet hos leverantörer. Leverabler:- Strukturerad dokumentation av:o Funktionella krav som kan tolkas av en systemleverantör.o Icke-funktionella krav, så som prestanda, tillgänglighet, GDPR och säkerhet. - Dokumentation av användningsfall (use-cases), förslagsvis med någon koppling till UX. - Dokumentation av workshops som uppdragstagaren håller i vid behov. - Överlämning till Projektledare. - Slutdokumentation ska förslagsvis göras i Word och/eller Excel.Ska-krav- Kompetensnivå 4 (9–12 år). - Konsulten ska ha minst 7 års erfarenhet inom kravarbete i tidigt skede kopplat till framtagande av nytt system, som mer eller mindre byggs från grunden. - Konsulten ska ha minst 7 års erfarenhet inom kravarbete av både funktionella och icke-funktionella krav som ger hög användarvänlighet. - Konsulten ska ha minst 7 års erfarenhet inom omsättning av tänkt lösning till dokumenterad kravställning inför upphandling.Bör-krav- Konsult bör ha erfarenhet av uppdrag inom kravanalys från organisationer inom offentlig sektor, samt erfarenhet av kravställning av IT-system som upphandlas enligt LOU. Beskriv kort hur kriteriet uppfylls. - Konsulten bör ha erfarenhet av UX-arbete kopplat till genomförande av kravanalys. T.ex. genom att återge funktionella krav med ritningar i hur ett tänkt system kan komma att se ut från användarens perspektiv. Beskriv kort hur kriteriet uppfylls. - Konsulten bör i viss utsträckning ha kunskap inom IT-säkerhet och GDPR kopplat till kravarbete för att kunna dokumentera icke-funktionella krav. Beskriv kort hur kriteriet uppfylls. - Konsult bör ha erfarenhet av kravarbete inom system för offentlig upphandling. Beskriv kort hur kriteriet uppfylls.

Mer info

Anställningsform -
Publicerad 2024-11-21
Lön Fast månads- vecko- eller timlön
Antal platser 1
Varaktighet Tillsvidare
Hemsida Länk