Arbetsbeskrivning
Tingsrätten är en utvecklingsinriktad arbetsplats med engagerade och kunniga medarbetare. Målet är att verksamheten ska kännetecknas av hög kvalitet och effektiv handläggning. Målhanteringen präglas av en hög grad av digitalisering. Vi anser att det är viktigt att vara en arbetsplats där medarbetarna visar varandra omtanke och ser domstolen som en helhet. Det är vidare viktigt att vi har roligt tillsammans. Vi strävar efter att vara en öppen och modern arbetsplats med engagerade medarbetare. Vi ser också ett särskilt värde i att ha medarbetare med olika erfarenhet och bakgrund.
Domstolen håller till i moderna lokaler vid Sollentuna station, endast 15 minuter med pendeltåg från Stockholms central. Verksamheten bedrivs i ändamålsenliga domstolslokaler där vår huvudbyggnad är sammanbyggd med Sollentunas landmärke, Färgskrapan. Förutom tingsrättens egna lokaler finns i Färgskrapan även några av landets största rättssalar och högsäkerhetssalar som är tillgängliga för alla Sveriges domstolar.
Arbetsuppgifter
Attunda tingsrätt är en av landets största tingsrätter med omkring 160 medarbetare. Domstolen är indelad på tre målavdelningar och en administrativ avdelning. På varje Målavdelning arbetar domare, beredningsjurister och notarier tillsammans med domstolshandläggare. Var och en av målavdelningarna leds av en chefsrådman. En av rådmännen är chefsrådmannens ställföreträdare. På varje avdelning finns även en handläggarchef.
Som tf. rådman vid Attunda tingsrätt har du möjlighet att döma i både brottmål och tvistemål samt avgöra domstolsärenden. Tingsrätten har en mycket variationsrik målsammansättning. Tvistemålshanteringen bygger till stor del på direktlottning till en domare. Som domare har du oftast en notarie knuten till dig som du samarbetar med och handleder. Som stöd i arbetet finns domare med särskild kompetens i arbetsrätt, ekobrottmål, familjerätt, konkursrättsliga mål, sekretess och ungdomsmål.
Tingsrätten kan erbjuda en arbetsplats med kompetenta och engagerade medarbetare. Vid tingsrätten arbetar vi för ett väl utvecklat medarbetarskap och ledarskap som kommer till uttryck bland annat i ett gemensamt ansvarstagande för utveckling av verksamheten och allas kompetens.
Kvalifikationer
Förutom att du ska vara en skicklig och analytisk jurist krävs att du är flexibel och har en hög arbetskapacitet. Du ska ha sådana erfarenheter att du omgående kan delta i den dömande verksamheten.
Som tf. rådman har du ett stort ansvar för att arbetet utförs på ett rättssäkert och effektivt sätt och arbetet ställer därför höga krav på omdöme, samarbetsförmåga, säkerhetsmedvetande och självständighet. Det är också mycket viktigt att du har ett gott bemötande eftersom du som domstolens ansikte utåt bidrar till medborgarnas förtroende för tingsrätten och rättsväsendet i stort.
Som person bör du vara målinriktad, samarbetsorienterad och vill engagera dig i domstolens utveckling, tillsammans med andra och för tingsrättens och Sveriges domstolars bästa
Tingsrätten söker dig som inspireras av synnerligen kvalificerat och omväxlande juridiskt arbete. Det är ett bra tillfälle för dig som har grundläggande domarutbildning i allmän domstol eller förvaltnings-domstol och överväger en ordinarie tjänst i framtiden. Flera av tingsrättens ordinarie domare har tidigare varit tf. rådmän här.
Du som söker ska motsvara de krav som ställs i Domarnämndens kravprofil för ordinarie domare. Eftersom det är ett förordnande som tingsrätten själv utfärdar krävs att du är hovrättsassessor eller kammarrättsassessor såvida du inte är eller har varit ordinarie domare (47 § femte stycket första meningen tingsrättsinstruktionen)
Övriga upplysningar
Meritförteckning och övriga handlingar som den sökande önskar åberopa lämnas in vid ansökan.
Tidsbegränsningsgrunden för anställningen finns i domstolens instruktion, och inte i lagen (1982:80) om anställningsskydd. Vid tidsbegränsad anställning som ordinarie domare, dvs. tf. rådman, gäller inte 5 a § lagen (1982:80) om anställningsskydd (se 39 § tingsrättsinstruktionen och 36 § förvaltningsrättsinstruktionen).