Handläggare för kyrkostyrelsen
Kyrkokansliet 23 dagar kvar Uppsala
Skicka ansökan

Om tjänsten

Besök hemsida
Omfattning Heltid
Publicerad 2024-09-27

Svenska kyrkan finns där människor finns. Nära där du bor och på andra sidan jorden. Överallt är vi där för dig som vill och behöver – i ensamhet, kris, glädje och sorg, i viktiga skeenden och i vardagen. Oavsett vem du är och vilken tro du har. På kyrkokansliet jobbar ca 500 personer inom en stor spännvidd av yrken, i framkant av våra kunskapsområden. Tillsammans jobbar vi med frågor som är gemensamma för hela Svenska kyrkan. På så sätt stärker vi kyrkans möjligheter att möta samtidens utmaningar och bidra till fred, rättvisa och ett hållbart samhälle. Vi söker nu dig som är intresserad av tjänsten som handläggare för kyrkostyrelsen Vår verksamhet Svenska kyrkan genomför kyrkoval vart fjärde år och vid senaste valet 2021 utsågs fler än 20 000 förtroendevalda till beslutande organ inom Svenska kyrkan. Kyrkomötet är Svenska kyrkans högsta beslutande organ och beslutar om frågor som är gemensamma för hela Svenska kyrkan. Kyrkostyrelsen är kyrkomötets beredande och verkställande organ och företräder Svenska kyrkan. Enheten kyrkomöte, kyrkostyrelse och kyrkoval ansvarar för planering och genomförande av kyrkovalet och kyrkomötets och kyrkostyrelsens sammanträden. Enheten leds av en enhetschef och tillhör kyrkokansliets rättsavdelning. Arbetsuppgifter I rollen som handläggare för kyrkostyrelsen kommer du att vara en av nyckelpersonerna när det gäller att administrera, planera och genomföra kyrkostyrelsens sammanträden. Arbetet sker i nära samarbete med administratörer från den samordnande administrationen och med expeditionschefen, som finns på andra avdelningar inom kansliet. Du ansvarar för förberedelser i form av framtagande av kallelser och utskick av handlingar, praktiska frågor i samband med sammanträden och administrativa uppgifter efter sammanträden. En uppgift kan även vara att föra protokoll vid kyrkostyrelsens sammanträden. Vidare kommer du att självständigt handlägga ärenden inom ditt ansvarsområde och vara samordnare för remisshanteringen inom kansliet. Din roll är till stor del konsultativ genom att du stödjer förtroendevalda och tjänstepersoner i praktiska frågor kring kyrkostyrelsens arbetsformer och ärendeberedningsprocessen. I uppdraget ingår också att vara delaktig i delar av kyrkomötets processer. Tillsammans med dina kollegor utvecklar du ärendeberedningsprocesser och administrativa rutiner, genomför utvärderingar och håller i utbildningar. Vem vi söker Vi söker dig som har en samhällsvetenskaplig högskoleutbildning eller annan utbildning och bakgrund som vi bedömer likvärdig. Du bör ha erfarenhet av digital sammansträdesadministration, moderna ärendehanteringssystem och kunskap om relevant lagstiftning. Det är meriterande om du har tidigare erfarenhet av liknande arbete inom Svenska kyrkan eller offentlig verksamhet. Vi utgår från att du har mycket goda kunskaper i Office 365 och du sätter dig snabbt in i nya systemstöd som du behöver i ditt arbete. Har du kunskaper eller erfarenhet av att arbeta med Public 360 och andra digitala verktyg för administration är det meriterande. Som person har du lätt för att samarbeta med andra, du är flexibel och kan snabbt göra omprioriteringar i det dagliga arbetet. Du är serviceinriktad, strukturerad, självständig och noggrann i ditt arbete. Vi värdesätter ett positivt förhållningsätt till förtroendevalda, kollegor och arbetsuppgifter. Du behöver behärska svenska språket väl i tal och skrift. Vid denna rekrytering läggs stor vikt vid dina personliga egenskaper och vi förutsätter att du delar Svenska kyrkans värderingar, som kännetecknas av varje människas lika värde, arbete för fred, försoning, rättvisa och hållbarhet. Läs mer om vår värdegrund här. Läs mer om vår värdegrund https://www.svenskakyrkan.se/kristentro/kyrkans-vardegrund. Vi erbjuder Vi erbjuder en trivsam och modern arbetsplats i centrala Uppsala och ett sammanhang med många erfarna och kunniga kollegor. Kyrkokansliet som arbetsplats lägger stor vikt vid hälsa och balans mellan arbete och fritid. Vi har kollektivavtal, lokalt årsarbetstidsavtal, flextid, friskvård med friskvårdstimme och friskvårdsbidrag samt lunchförmån. Tjänsten är ett vikariat under tiden 15 januari 2025 - 30 oktober 2026. Mer information Välkommen att kontakta, enhetschef mailto:[email protected], tel: 0706-020710. Fackliga företrädare, mailto:[email protected] (Vision), mailto:[email protected] (Akavia) och mailto:[email protected] (KyrkA). Ansökan Välkommen med din ansökan senast den 2024-10-20. Vi kommer att kalla till intervjuer löpande och kan komma att avsluta rekryteringen i förtid. Vi har gjort vårt medieval för denna rekrytering och undanber oss därför erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annonsering.

Mer info

Omfattning Heltid
Varaktighet 6 Månader eller längre
Antal platser 1
Lön Fast månads- vecko- eller timlön

Sök jobbet

Ansök via arbetsgivarens hemsida

Skicka ansökan

Dela annons