LEDIGAJOBB.SE by Noor Jobs

Handläggare skadeärenden vikariat

Antal platser:
Yrkesbenämning: Handläggare/Utredare, offentlig förvaltning
Publicerad: 2019-10-08
Sista ansökningsdag: 2019-10-29
Stad: Kristianstad 

Vill du arbeta som handläggare skadeärende i en framtidsbransch? Hos oss på Trafikverket finner du en mängd spännande och intressanta arbetsuppgifter, där du utvecklar och förvaltar infrastruktur och bidrar till att skapa ett tillgängligt Sverige. På verksamhetsområde Trafik jobbar vi i händelsernas centrum dygnet runt med tekniska system och många kontaktytor för att skapa ordning i trafiken. Vi planerar, leder och övervakar trafiken på 98 400 km statliga vägar och 12 000 km statliga järnvägar. Det är vår uppgift att bidra till att våra vägar är framkomliga, att tågen kommer i tid och att trafikinformationen är aktuell. På verksamhetsområde Trafik ger vi service dygnet runt, året om - för att skapa goda möjligheter för resenärer, trafikanter och godstransporter

Handläggare skadeärenden vikariat

Drivs du av att förbättra processer och struktur? Gillar du av att utreda och söka? Då är detta tjänsten för dig!

Den 1 juli 2018 började den nya järnvägstrafiklagen gälla i Sverige. Lagen ger transportörer möjlighet till ersättning när Trafikverket orsakar förseningar, så kallad regressersättning. Du ingår i en grupp av åtta handläggare, en samordnare, en utredningsledare samt en sektionschef. Du kommer att arbeta självständigt samt i grupp för att säkerställa att arbetet utförs enhetligt och med god kvalitet.

I arbetet som handläggare ekonomisk skada ingår att handlägga, diarieföra och lämna besked i ärenden kopplade till ekonomisk skada på järnvägen. Utredning sker via informationsinsamling i ett flertal olika system. Interna och externa kontakter ingår i arbetsuppgifterna. I arbetet ingår att bidra och delta i utvecklingen av verksamheten.

Resor förekommer i viss mån, särskilt i samband med utbildningar.

Vi söker dig som

  • har gymnasieutbildning med ekonomisk eller teknisk inriktning, alternativt annan utbildning tillsammans med erfarenhet som vi bedömer likvärdig
  • har tidigare erfarenhet av handläggning av myndighetsärenden eller motsvarande
  • har god datorvana
  • har goda kunskaper inom MS Office-paketet

Det är meriterande om du

  • har kunskap vad gäller LUPP, Basun, Lime eller Trainplan
  • har erfarenhet av skadereglering inom försäkringsbolag
  • har erfarenhet inom handläggning av ärenden från resebyrå, bank eller motsvarande
  • har erfarenhet av järnväg med inriktning mot avgifter, avtal och/eller trafikledning

För att lyckas i rollen bör du ha en god förmåga att planera och strukturera. Du har ett helhetstänk och skapar utifrån detta genomförbara planer på kort och lång sikt. Du har en god kommunikationsförmåga som innebär att du förmedlar budskap på ett enkelt sätt samt är lyhörd och anpassar din kommunikation till mottagaren. Det är även av vikt att du har en god problemlösningsförmåga som gör att du identifierar problem och utvecklar lösningar ur ett helhetsperspektiv. Som person drivs du av att leverera resultat som bidrar till att organisationen når sina mål och skapar nytta. Du arbetar effektivt och uthålligt för att nå mål och uppmärksammar svårigheter och lösningar. Du har en god samarbetsförmåga vilket visar dig genom att du tillsammans med kollegor utarbetar grund för bedömningar och därefter agera utifrån dessa.

Information om jobbet

Arbetstid & varaktighet
  • Heltid
  • 6 månader eller längre
  • Vanlig anställning
Lön
  • Fast månads- vecko- eller timlön
Besök hemsida