Verksamhetsutvecklare inom Analysavdelningen i Stockholm

Antal platser:
Yrkesbenämning: Verksamhetsanalytiker
Publicerad: 2022-08-05
Sista ansökningsdag: 2022-08-21
Stad: Stockholm
Varje år fattar Försäkringskassan 21 miljoner beslut och betalar ut cirka 230 miljarder kronor, som påverkar människors liv och hela samhället. Det är allas skattepengar vi har hand om. Det är ett stort ansvar. Därför sätter vi oss in i varje ärende, följer lagar och regler, informerar och vägleder, bryr oss och visar omtanke. Det är ett jobb för dig som vill vara med och ta ansvar. Välkommen till Försäkringskassan. Försäkringskassan har kommit långt i sin tillämpning av avancerad dataanalys och AI i syfte att motverka bidragsbrott och överutnyttjande av socialförsäkringen. Vi använder oss även av detta för att erbjuda en hög grad av kundservice samt för att uppnå hög effektivitet i vår verksamhet genom bl.a. automatisering. Område Operativt beslutsstöd inom avdelningen Analysavdelningen har till uppdrag att ta fram riskbaserade kontroller och identifiera kundbehov genom tillämpning av ai och avancerad dataanalys. Vi jobbar med omfattande interna och externa data med stöd av vår moderna analysplattform bestående av SAS, R och Python. Vi identifierar behov, formulerar krav och lösningsförslag i nära samarbete med verksamhetsspecialister i Försäkringskassan, IT, rättsavdelningen och ansvarig för datalager samt analytiker inom område Operativt beslutsstöd. Nu söker vi efter en verksamhetsutvecklare till vårt område. Utredningar, analyser och teamarbete Som verksamhetsutvecklare ansvarar du för att driva och stödja kundorienterad verksamhetsutveckling som bidrar till förverkligandet av Försäkringskassans vision och verksamhetsidé. Du har även ett ansvar att uppmärksamma utvecklingsbehov och omsätta dessa till konkreta aktiviteter. Som verksamhetsutvecklare hos område Operativt beslutsstöd leder eller deltar du i aktiviteter med syfte att utveckla områdets arbete, exempelvis projektledning för områdets utvecklingsaktiviteter, genomförande av workshops med våra uppdragsgivare i samband med nya uppdrag, medverkar i olika nätverk,bland annat beredningar, verksamhetsplanering och årsredovisningar. Du ansvarar för livscykelhantering av områdets dokumentationsstandarder och arbetssätt med stöd av våra medarbetare och andra avdelningar inom myndigheten samt säkerställer att dokumentationsaktiviteter bedrivs med god kvalitet i enlighet med fastställda arbetsrutiner. Som medarbetare på Försäkringskassan har du ett högt säkerhetsmedvetande eftersom myndigheten kommer i kontakt med sekretessbelagda uppgifter Vi söker dig som: • har akademisk examen, gärna med inriktning mot systemvetare, statistik, nationalekonomi, naturvetenskap, civilingenjör eller erfarenheter/kvalifikationer som bedöms likvärdiga • har flerårig erfarenhet från arbete inom aktuellt verksamhetsområde och/eller verksamhetsutveckling. • har mycket goda kunskaper inom förändrings- och utvecklingsprocesser • har goda kunskaper som aktivitetsledare eller att leda mindre projekt • är strukturerad, har en god analytisk förmåga och är bra på att snabbt sätta dig in i nya frågor • är duktig på att nätverka, skapa kontakter och samarbeta • har god förmåga att kommunicera på svenska och engelska, både muntligt och skriftligt • är nytänkande, kreativ och kan omsätta kunskaper och erfarenheter till handling samt driva dina uppdrag framåt Det är meriterande om du:  • har arbetat i en liknande roll i några år med dokumenterat goda resultat • har dokumenterade erfarenheter från arbete inom socialförsäkringen eller annan myndighet • har dokumenterad erfarenhet från arbete inom business intelligence och ai • har arbetat inom risk-/fraudområdet eller säkerhetsområdet Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper. Övrigt En tillsvidareanställning, heltid, med tillträde enligt överenskommelse. Provanställning kan bli aktuellt. Placering i Stockholm (Telefonplan). Du måste vara svensk medborgare eftersom arbets­upp­gifterna inom anställningen är placerade i säkerhetsklass. Vi kommer att göra en säkerhetsprövning enligt säkerhetsskyddslagen. I denna rekrytering kan arbetspsykologiska test komma att användas som en del i urvalsarbetet. Vill du veta mer om Försäkringskassan som arbetsgivare? Besök fk.se/jobbahososs Kontakt Om du har frågor, är du välkommen att kontakta rekryterande chef: Områdeschef Anders Viseth, 010-116 26 85 (för frågor om tjänsten), HR-specialist:  Peter Olgeson, 010-112 68 75 (för frågor om rekryteringsprocessen). Fackförbundet ST: Henrik Lindholm, 010-116 92 35, Saco-S: Lars-Göran Karlsson, 010- 116 92 52. Seko: Eliza Grundström, 010 115 34 02. Ansökan Välkommen med din ansökan senast den 2022-08-21. Ladda gärna upp dina examensbevis, betyg och intyg i samband med din ansökan. Har du skyddade personuppgifter kontaktar du den HR-specialist som finns namngiven i annonsen så får du hjälp med att skicka in din.

Information om jobbet

Arbetstid & varaktighet
  • Heltid
  • Tillsvidare
  • Vanlig anställning
Lön
  • Fast lön
Dela