Undersköterska / Omvårdnadspersonal till Hemtjänsten

Antal platser:
Publicerad: 2022-08-04
Sista ansökningsdag: 2022-08-21
Stad: Strängnäs
Hemtjänsten har ca 130 medarbetare som bidrar till många kunders vardag genom den kommunala hemtjänsten. Vi arbetar för att man ska kunna leva ett självständigt liv utifrån egna förutsättningar. Uppdragen i Hemtjänsten präglas av att tillhandahålla vård och servicetjänster av högsta kvalitet. Hemtjänsten 2 har en samordnare som arbetar med brukarplanering av beviljade insatser från myndighet och hanterar medarbetarnas arbetsschema. Vi är i dagsläget 47 medarbetare fördelat i 4 arbetslag. I brukarenkäten för 2022 har enheten fått resultatet 100% för "bra bemötande" samt "sammantagen brukarnöjdhet" med 92 %, vilket vi är stolta över, vill bibehålla och förstås, stärka än mer. ARBETSUPPGIFTER Vill du utvecklas och utveckla Strängnäs kommun tillsammans med oss? Vill du göra skillnad för våra äldre kommuninvånare i deras vardag och stötta dem till ett självständigt liv? Vi söker engagerade- och utvecklingsintresserade medarbetare till vår enhet! Vanliga uppgifter inom hemtjänsten är att uppmuntra, stödja och motivera vad gäller bl.a. personlig hygien, omvårdnad, måltider och aktiviteter. Vi utgår från brukarens behov och önskemål. Målet är att göra det möjligt för de äldre att, med upplevd trygghet och kvalitét, kunna bo kvar i sina hem så länge de själva önskar. Vi arbetar enligt Individens Behov I Centrum (IBIC). I arbetet ingår det att ha god dialog med omsorgstagare och dess anhöriga, gott samarbete med kollegor och god förmåga att dokumentera enligt socialtjänstens riktlinjer via dator samt hantera delegerade hälso-och sjukvårdsuppgifter. I vår hemtjänstlokal förekommer även skötsel av exempelvis gemensamhetsutrymme, tvättstuga och personalrum. I arbetsuppgifterna och i ditt ansvar som medarbetare ingår att följa både kommunövergripande styrdokument samt enhetens rutiner och givna instruktioner för anställningen och det dagliga arbetet, såsom t ex. basala hygienrutiner, använda hjälpmedel och medicintekniska produkter, använda ergonomiska arbetssätt med mera. I ordinärt boende arbetar vi med fast omsorgskontakt, vilket innebär att du med en tillsvidareanställning har ett speciellt ansvar gentemot en eller flera brukare. Hos oss arbetar du självständigt och i gott samarbete med kollegor. Inom ordinärt boende implementeras ständigt nya arbetssätt och digitalisering för att följa behovet i samhället. Du arbetar med mobiltelefon som arbetsinstrument och dokumenterar i systemet Treserva. KVALIFIKATIONER Kvalifikationer Vi söker dig som: - Har godkänd utbildning från vård- och omsorgsprogrammet, annan likvärdig utbildning eller arbetslivserfarenhet som arbetsgivaren bedömer vara relevant - Har god datorvana - Har goda kunskaper i det svenska språket, i både tal och skrift - Har B-körkort - Kan samarbeta väl och som med respekt bemöter såväl brukare, deras närstående samt kollegor och ledning - Är trygg i kontakten med brukaren och lyhörd för brukarens behov - Klarar självständigt arbete. Personlig kompetens Du behöver kunna hålla ett lugn med våra brukare och kunna tänka om snabbt. Du ska stödja, vägleda och handleda brukare i vardagen, genom att du har förmåga att skapa förtroende, inge trygghet, vara stabil samt ha tålamod. Du har god samarbetsförmåga men också förmåga att arbeta självständigt. Har du särskild kunskap om och/eller vana av arbete med specialinriktning mot psykisk ohälsa, demens och palliativ vård ser vi det som extra meriterande. Det är även meriterande om du har erfarenhet av att arbeta inom äldreomsorg. Välkommen med din ansökan redan idag, urval och intervjuer sker löpande. Vid anställningsintervju ber vi dig att visa giltig legitimation, samt studieintyg/betyg/diplom. ÖVRIGT Vi är en attraktiv tillväxtkommun med drygt 38 000 invånare i hjärtat av Mälardalen. Vi har bra kommunikationer. Härifrån är det knappa 50 minuters resväg med tåg till Stockholm, och än mycket närmare till exempelvis Eskilstuna. Hos oss får du vara med och göra skillnad, både för individen och för samhället. Vi erbjuder en dynamisk arbetsplats med en stor bredd av meningsfulla och utmanande jobb med goda möjligheter att påverka och utvecklas. I Strängnäs kommun arbetar drygt 2 500 kunniga och kompetenta medarbetare. Tillsammans arbetar vi för att göra invånarnas vardag så bra som möjligt nu och i framtiden. Våra medarbetare trivs hos oss, det ser vi i vår årliga medarbetarundersökning. I organisationen arbetar vi aktivt med vår vision och vår värdegrund som präglas av respekt, öppenhet, utveckling och tydlighet. Vi vill att du som medarbetare trivs och bygger vår framtida kommun tillsammans med oss. Vi behöver din kompetens, ditt engagemang och dina erfarenheter. Tillsammans gör vi varandra bättre! Strängnäs kommun tillämpar rökfri arbetstid. Vi ber dig som sökande att ansvara för dokumentation av din kompetens på ett sätt som medger en saklig, kvalitativ bedömning. Som kommun omfattas vi av offentlighetsprincipen och innebär att vi är skyldiga att lämna ut ansökningshandlingar som begärs av allmänheten och massmedia. Då kollektivtrafiken inte passar alla våra arbetstider är det viktigt att du som söker säkerställer att du kan ta dig till och från arbetsplatsen utan att vara beroende av kollektivtrafik. Strängnäs kommun har gjort mediaval för denna rekrytering och undanber därför bestämt kontakt med annonssäljare eller andra säljare av rekryteringstjänster.

Information om jobbet

Arbetstid & varaktighet
  • Heltid
  • Tillsvidare
  • Vanlig anställning
Lön
  • Fast lön
Dela