Försäkringsutredare inom internationell vård i Falun

Antal platser: 24 
Publicerad: 2021-11-19
Sista ansökningsdag: 2021-12-10
Stad: Falun
Varje år fattar Försäkringskassan 21 miljoner beslut och betalar ut cirka 230 miljarder kronor, som påverkar människors liv och hela samhället. Det är allas skattepengar vi har hand om. Det är ett stort ansvar. Därför sätter vi oss in i varje ärende, följer lagar och regler, informerar och vägleder, bryr oss och visar omtanke. Det är ett jobb för dig som vill vara med och ta ansvar. Välkommen till Försäkringskassan. Ansvar och arbetsuppgifter  Som försäkringsutredare har du ett viktigt uppdrag: att hjälpa våra medborgare så att rätt person får rätt ersättning i rätt tid. Du ger de försäkrade förutsättningar att ha överblick och känna trygghet i alla kontakter med Försäkringskassan. I arbetet gör du kvalificerade utredningar och fattar därefter beslut. Varje individ har en situation som är unik och behöver mötas utifrån sina specifika behov. En ny enhet inom internationell vård ska startas upp i Falun, vill du vara en del av den resan? Som försäkringsutredare med inriktning Internationell vård stödjer du människor att tillvarata sina rättigheter och fullgöra sina skyldigheter gällande förhandsbesked/förhandstillstånd för vård i andra EU/EES länder eller länder som Sverige har konventioner. Som utredare ska du inhämta och ge relevant information till individerna som ansöker om förhandsbesked/förhandstillstånd eller ansöker om vårdkostnader i efterhand för vård de fått utanför Sverige. Utredning och komplettering kan även ske i kontakt med svenska regioner, andra länders förbindelseorgan och övriga aktörer såsom läkare och vårdgivare. Vårdsystemen och den nationella lagstiftningen i de olika länderna skiljer sig mycket åt från varandra. Som försäkringsutredare ingår du i ett team som planerar och fördelar arbetet. Ni arbetar aktivt med att utveckla era kunskaper och dela med er av era erfarenheter. I arbetet ingår att hantera telefonsamtal och e-post, du kommer även möta andra språk i både tal och skrift. Tjänsten innebär att du hanterar sekretessbelagda uppgifter vilket ställer höga krav på rätt hantering. Därför är det viktigt att du som ska arbeta hos oss har högt säkerhetsmedvetande. Vi söker dig som  • har examen från högskola/universitet eller erfarenheter/kvalifikationer som kan prövas likvärdiga • är stabil och förtroendeingivande • agerar på eget initiativ och tar ansvar för resultat med hög kvalitet • har god samarbetsförmåga och vana av att arbeta i team för att nå gemensamma mål • har ett systematiskt och noggrant arbetssätt • kan förstå och analysera komplexa frågor • har god kommunikativ förmåga • har datorvana • har goda kunskaper i engelska  Det är meriterande om du • har arbetat med kvalificerade utredningar och fattat beslut som påverkar individer, gärna på en myndighet • har goda kunskaper i ytterligare ett språk förutom svenska och engelska Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.  Övrigt Ett flertal tjänster, tillsvidare, heltid, med tillträde enligt överenskommelse. Provanställning kan bli aktuellt. Försäkringskassan gör viss ekonomisk personkontroll innan anställning. I denna rekrytering kan arbetspsykologiska test komma att användas som en del i urvalsarbetet. Kontaktpersoner Chef: Emil Danielsson, 010-112 07 81 (för frågor om tjänsten). HR-specialist: Ottilia Rasimus, 010-112 24 09 eller Catrin Idre, 010-116 33 71 (för frågor om rekryteringsprocessen). Fackförbundet ST: Kristina Varenblad Nordin, 010-112 05 52 eller Peter Karlsson, 010-112 58 45 Saco-S: Camilla Leveau, 010-111 50 13 eller Matti Norrby, 010-111 84 76 och Seko: Eliza Grundström, 010-115 34 02. Ansökan Välkommen med din ansökan senast den 10 december 2021. Har du skyddad identitet kontaktar du den HR-specialist som finns namngiven i annonsen så får du hjälp med att skicka in din ansökan. Du kan även kontakta HR Helpdesk 0771-52 44 40.

Information om jobbet

Arbetstid & varaktighet
  • Heltid
  • Tillsvidare
  • Vanlig anställning
Lön
  • Fast lön
Dela