IT-supporttekniker

Antal platser:
Publicerad: 2021-09-14
Sista ansökningsdag: 2021-10-14
Stad: Göteborg
Göteborgs universitet möter samhällets utmaningar med mångsidig kunskap. 53 300 studenter och 6 500 medarbetare gör universitetet till en stor och inspirerande arbetsplats. Stark forskning och attraktiva utbildningar lockar forskare och studenter från hela världen. Med ny kunskap och nya perspektiv bidrar Göteborgs universitet till en bättre framtid. OBS! Se fullständig annons på www.gu.se Har du ett stort IT-tekniskt intresse och gillar att hjälpa andra? Drivs du av att hitta lösningar och vill vara med och utveckla Sveriges bästa universitet? Då ska du söka tjänsten som IT-supporttekniker hos oss! Vi förstärker nu vår IT-enhet med 5 stycken IT-supporttekniker som vill vara med och forma framtidens digitala miljö på Göteborgs universitet. IT-enheten står därför inför många spännande utmaningar och en av våra viktigaste målsättningar är att driva Göteborgs universitets digitala utveckling till att bli ännu bättre. Vi lägger stor vikt vid att finnas nära universitets olika verksamheter genom samarbeten som präglas av kompetens, pålitlighet och nyfikenhet. Hos oss får du chansen att utföra ett meningsfullt och spännande arbete för samhället där dina insatser bidrar till Göteborgs universitets vision ”Ett universitet för världen”. Dina arbetsuppgifter Som IT-supporttekniker har du tillsammans med engagerade och professionella kollegor ansvar att stödja universitetets IT-miljö med att ge 1st- och 2nd-line support till medarbetare och studenter. Du kommer stöta på många olika typer av arbetsuppgifter och ärenden där du behöver prioritera, agera och ta eget ansvar. Det kan handla om alltifrån enklare felsökning som ex. inloggningsproblem, guidning i system till att lösa mer tekniskt komplicerade ärenden som hårdvarufel och ha kontakt med externa leverantörer. Du jobbar nära både kärnverksamhet och kollegor vilket innebär att tjänsten är placerad i något av supportteamen som finns på IT-enheten. Arbetsuppgifterna en vanlig dag kan variera mellan att • hantera ärendehantering, felsökning, uppföljning, återkoppling till medarbetare och studenter • svara på frågor och lösa problem via telefon, e-post, fjärrstödsverktyg eller på plats • installera nya datorer och sköta driften i läro- och datorsalar • supportarbete i servicedesk • agera som Major Incident Manager vid högprioriterade incidenter Digitaliseringen går fort och som du vet händer mycket inom IT-området. Förändring och utveckling är en del av vår vardag därför kan även andra arbetsuppgifter förekomma och arbetets innehåll kan komma att förändras över tiden för att möta den tekniska utvecklingen. Kvalifikationer För att trivas och utvecklas som IT-supporttekniker behöver du ha • minst 3 års praktisk erfarenhet av arbete inom helpdesk, felsökning och IT-support i Apple- och Windowsmiljöer • gymnasial- eller eftergymnasialutbildning gärna med inriktning mot IT eller motsvarande, alternativt annan utbildning som vi bedömer likvärdig • arbetat praktiskt med -applikationsadministration i centralt managerad klientplattform Jamf och SCCM eller liknande -Easit, Mitel, Office 365 eller liknande -Microsoft Active Directory eller liknande kontosystem • god förmåga att uttrycka dig väl på svenska och engelska, både i tal och skrift, där du på ett tydligt och lyhört sätt kommunicerar med både tekniska specialister och personer utan teknikkunskap Självklart är du nyfiken och ser möjligheter. Du är intresserad, har vilja och förmåga att hjälpa andra och anstränger dig att leverera lösningar. Stöter du på något du inte kan vågar du ta initiativ till att lösa problemet, lär dig mer och tar hjälp av kollegor vid behov. Är det en komplex fråga, analyserar och bryter du ned den och hittar en lösning. Du är van och tycker om att samarbeta och har en stark teamkänsla. Arbetstempot är ibland högt och därför krävs att du kan ta eget ansvar, strukturera och prioritera arbetet på ett effektivt sätt. Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet. Det är meriterande om du har • utbildning inom IT på högskolenivå eller KY/YH • kunskap om, och arbetat praktiskt enligt -förvaltningsstyrningsmodellen PM3 -ramverket ITIL • arbetat i IT-miljöer vid universitet/högskolor Anställning Anställningen är på heltid, tillsvidare, med placering vid sektionen IT-support på IT-enheten vid Gemensamma förvaltningen. Tillträde enligt överenskommelse. Provanställning kan komma att tillämpas. För kontaktuppgifter samt för att söka tjänsten, se fullständig annons på www.gu.se Ansökan ska vara inkommen senast: 2021-10-05 Till bemannings- och rekryteringsföretag och till dig som är försäljare: Göteborgs universitet anlitar upphandlad annonsbyrå i samband med rekrytering av personal. Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av jobbannonser.

Information om jobbet

Arbetstid & varaktighet
  • Heltid
  • Tillsvidare
  • Vanlig anställning
Lön
  • Fast lön
Besök hemsida
Dela