HR-handläggare - arbeta med HR-frågor och lönerevision i Regeringskansliet

Antal platser:
Yrkesbenämning: HR-specialist/HR-adviser
Publicerad: 2021-06-02
Sista ansökningsdag: 2021-06-15
Stad: Stockholm
HR 3, Regeringskansliets HR-enhet Vill du arbeta brett med HR-frågor och ge ett effektivt och professionellt stöd i personal- och arbetsgivarfrågor till organisationen? Har du erfarenhet av kvalificerat och självständigt HR-arbete i statlig verksamhet samt erfarenhet från lönerevision? Då kan vi erbjuda dig ett spännande och meningsfullt arbete i händelsernas Din arbetsdag. Sveriges morgondag. Sedan årsskiftet organiseras HR-arbetet i Regeringskansliet i en enhet, RK HR, med uppdraget att styra och leda myndighetens arbetsgivarpolitik samt att ge cheferna inom myndigheten både operativt och strategiskt stöd i HR-frågor. Enheten är indelad i sex sektioner, två myndighetsövergripande (Arbetsgivarpolitik och Kompetensförsörjning) och fyra verksamhetsnära (HR 1-4) samt en stab. På enheten arbetar 90 personer. HR 3 ger HR-stöd till Finansdepartementet, Arbetsmarknadsdepartementet och Socialdepartementet. Sektionen leds av en HR-chef. Inom sektionen om totalt 17 personer finns tre HR-ansvariga som håller ihop HR-arbetet på respektive departement. Som HR-handläggare med särskilt fokus på lönerevision har du ett ansvar att tillsammans med HR-ansvarig driva det operativa arbetet med bland annat lönerevision vid Finansdepartementet. Arbetet med lönerevision pågår i flera olika processer under året och omfattar såväl medarbetare, chefsgrupper som myndighetschefer under Finansdepartementet. Du behöver därför vara förtrogen med avtal och hur lönerevisionsarbetet i staten fungerar. Arbetsuppgifterna i rollen som HR-handläggare innebär även att du blir ansvarig för en eller flera avdelningar med chefer som du stöttar i löpande HR-frågor. Arbetet ställer krav på att ge ett professionellt och konsultativt stöd inom hela HR-området med bland annat rekrytering, arbetsmiljö-, villkors- och avtalsfrågor. Till din hjälp har du flera kollegor inom sektionen som också arbetar mot Finansdepartementets chefskollektiv och med olika ansvarsområden. Arbetstempot är högt och uppgifterna är omväxlande med såväl strategiska som operativa inslag. Tjänsten är huvudsakligen inriktad på HR-arbetet i Finansdepartementet, men arbetsuppgifter riktade mot Socialdepartementet och Arbetsmarknadsdepartementet kan också bli aktuella. Läs mer om vår verksamhet på www.regeringen.se Din bakgrund Vi söker dig som har relevant akademisk utbildning och har du personalvetenskaplig inriktning eller motsvarande bedöms det som meriterande. Du har erfarenhet av kvalificerat och självständigt HR-arbete och av att ge ett effektivt och professionellt stöd i HR- och arbetsgivarfrågor till ledning och chefer. Vi vill också att du har erfarenhet av arbete med lönerevision i staten. Du har kunskap om det statliga avtalsområdet, särskilt kopplat till lönerevisionsområdet men även goda kunskaper i kompetensbaserad rekrytering. Goda kunskaper i Excel är en förutsättning och har du erfarenhet av att använda det som ett verktyg kopplat till lönerevisionsarbetet ses det som meriterande. Har du erfarenheter eller kunskaper i Palasso, ReachMee eller annat IT-baserat rekryteringsverktyg ses det som meriterande. Skulle du ha erfarenhet från HR-arbete i Regeringskansliet är det meriterande. Dina egenskaper För att trivas i rollen är du en självgående men samarbetar bra med andra. Du har god struktur i arbetet och är kvalitetsmedveten i ditt arbete. Det är även viktigt att du har en god problemlösnings- och analysförmåga. Som person är du stabil med gott omdöme. Övrigt Tidsbegränsad anställning till och med augusti 2022. Tillträde oktober eller enligt överenskommelse. En säkerhetsprövning kommer att genomföras innan beslut om anställning fattas. Är du intresserad? Vill du veta mer om jobbet och vad vi erbjuder, kontakta Ulrika Karlhager, sektionschef, på 08-405 92 07. Du är också välkommen att kontakta HR-ansvarig Sara Ohlin på 08-405 43 41. Fackliga kontaktpersoner är Jesper Svarén för Saco, Melanie Hedlund Bjerstedt för ST och Erik Wilhelmsson för Seko. Du når dem via Regeringskansliets växel, 08-405 10 00. Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av jobbet men vi tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster. Välkommen att registrera din ansökan i vårt rekryteringsverktyg senast den 15 juni 2021. Regeringskansliets uppdrag är att stödja regeringen i dess arbete med att styra Sverige och förverkliga sin politik. Här arbetar 4 700 personer, varav 600 utomlands. Förvaltningsavdelningen ansvarar för myndighetsövergripande frågor som förändrings- och förnyelsearbete, ekonomi, arbetsgivarfrågor, kompetensförsörjning, kommunikation, säkerhet, it, bibliotek, arkiv och registratur samt för den gemensamma servicen i Regeringskansliet.

Information om jobbet

Arbetstid & varaktighet
  • Heltid
  • 6 Månader eller längre
  • Vanlig anställning
Lön
  • Fast lön
Besök hemsida
Dela