Ekonom till back office på Kapitalförvaltningen hos Kammarkollegiet

Antal platser:
Yrkesbenämning: Backofficepersonal
Publicerad: 2021-04-07
Sista ansökningsdag: 2021-04-25
Stad: Stockholm
Kapitalförvaltning, Kammarkollegiet Stockholm Är du ekonom och har erfarenhet av både fond- och värdepappersadministration? Vill du arbeta brett med alla delar inom back office, då är detta ett jobb för dig! Kammarkollegiet erbjuder dig en möjlighet att arbeta på eget ansvar tillsammans med andra kompetenta medarbetare för att uppnå kollegiets mål. Kammarkollegiets avdelning för kapitalförvaltning förvaltar kapital och utför ekonomiadministrativa tjänster åt ca 400 stiftelser och fonder inom det statliga och kyrkliga området. Avdelningen har i dagsläget ca 40 medarbetare. Back office har idag sex medarbetare och ansvarar för värdepappersadministration, säkerhetshantering, redovisning i SimCorp Dimension, prisdata, instrumentdata, värdering och prissättning av diskretionära portföljer och fondportföljer, andelsadministration, hantering av affärshändelser samt rapportering till kunder. Vi söker nu ytterligare en till medarbetare till vårt team. Arbetsuppgifter Du kommer bl.a. att arbeta med: • Avveckla värdepappersaffärer • Corporate actions • Värdera och prissätta portföljer • Fondadministration • Säkerhetshantering • Intern och extern rapportering • Informera och stödja avdelningens redovisningsekonomer Är du vår framtida kollega? Vi söker dig som har: • Akademisk utbildning inom ekonomi med inriktning på finans eller redovisning, alternativt motsvarande kunskaper förvärvade på annat sätt. • Erfarenhet av fond- och värdepappersadministration • Erfarenhet av att bevaka samt administrera svenska och utländska corporate actions • Erfarenhet av affärsavveckling • God förståelse för de finansiella marknaderna och värdepappershandel Meriterande: • Erfarenhet av att arbeta i SimCorp Dimension • Erfarenhet av värdering och prissättning av portföljer • Erfarenhet av säkerhetshantering • Erfarenhet av finansiellredovisning Som person är du mycket noggrann, kvalitetsmedveten, entusiastisk, stresstålig och van att leverera mot fasta deadlines. Du är flexibel och tar ansvar för dina uppgifter samt har ett strukturerat arbetssätt. Det är viktigt att du trivs med att arbeta i grupp men även kan arbeta självständigt med eget ansvar. I denna roll är det viktigt att du har god samarbetsförmåga och innehar en hög grad av servicevilja gentemot interna och externa intressenter. Du tycker det är kul med nya och utmanande arbetsuppgifter och utvecklar gärna befintliga rutiner och processer. Du kommunicerar obehindrat på svenska och engelska i tal och skrift. Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper eftersom avdelningen präglas av engagemang, laganda och prestigelöshet. Kammarkollegiet tillämpar individuell lönesättning och provanställning. Anställningens omfattning Tillsvidare med 6 månaders provanställning Ansökan Välkommen med din ansökan, inklusive CV och personligt brev, senast den 25 april 2021. Kontaktpersoner Katarina Engström, chef back office, telefon 070-434 20 24 Karin Edstrand, Saco-S, telefon 08-700 08 48 Hanne Konradsen, ST, telefon 08-700 07 88 Övrigt Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande. http://www.kammarkollegiet.se Kammarkollegiet – en myndighet utöver det vanliga. Vi fungerar som kapitalförvaltare, försäkringsbolag, upphandlare och juridisk byrå för statsförvaltningen med över 35 olika uppdrag från riksdag och regering. Även allmänna arvsfonden finns hos oss. Trots uppdragens variation har de gemensamt att det krävs både bredd och spetskompetens för att utföra dem. På Kammarkollegiet arbetar cirka 300 personer – framför allt jurister, ekonomer och kvalificerade handläggare. Myndigheten finns i Stockholm och Karlstad.

Information om jobbet

Arbetstid & varaktighet
  • Heltid
  • Tillsvidare
  • Vanlig anställning
Lön
  • Fast lön
Dela