LEDIGAJOBB.SE by Noor Jobs

HR-specialist, HR-avdelningen (tidsbegränsad)

Antal platser:
Yrkesbenämning: HR-specialist/HR-adviser
Publicerad: 2019-07-01
Sista ansökningsdag: 2019-08-15
Stad: Strängnäs 
Vill du utvecklas och utveckla Strängnäs kommun tillsammans med oss? Vi är en attraktiv tillväxtkommun med 35 000 invånare i hjärtat av Mälardalen. Vi har bra kommunikationer. Härifrån är det knappa 50 minuters resväg med tåg till Stockholm, och än mycket närmare till exempelvis Eskilstuna. Hos oss får du vara med och göra skillnad, både för individen och för samhället. Vi erbjuder en dynamisk arbetsplats med en stor bredd av meningsfulla och utmanande jobb med goda möjligheter att påverka och utvecklas. I Strängnäs kommun arbetar drygt 2 500 kunniga och kompetenta medarbetare. Tillsammans arbetar vi för att göra invånarnas vardag så bra som möjligt – nu och i framtiden. Våra medarbetare trivs hos oss, det ser vi i vår årliga medarbetarundersökning. I organisationen arbetar vi aktivt med vår vision och vår värdegrund som präglas av respekt, öppenhet, utveckling och tydlighet, Vi vill att du som medarbetare trivs och bygger vår framtida kommun tillsammans med oss. Vi behöver din kompetens, ditt engagemang och dina erfarenheter. Tillsammans gör vi varandra bättre! HR-avdelningen driver och samordnar kommunens arbetsgivarfrågor. Vi är 17 medarbetare och vår verksamhet består av två delar: lön och HR. Vi arbetar med service, stöd och styrning, samt för långsiktiga, strategiska vägval och kvalitetssäkring utifrån vår expertis. Vår målsättning är att vara ett professionellt verksamhetsstöd till chefer och medarbetare i arbetsgivarfrågor. Syftet är att skapa hållbara förutsättningar både för chefer och medarbetare så att kommunens verksamhet dels kan bedrivas hållbart med nöjda kunder/medborgare och dels att kommunen som arbetsgivare kan attrahera, utveckla och behålla engagerade medarbetare och länkande ledare. ARBETSUPPGIFTER Strängnäs kommun söker en HR-specialist med inriktning mot arbetsmiljö och rehabilitering, med placering på HR-avdelningen. Strängnäs kommun har idag stora utmaningar med höga sjuktal. Vi inför därför en tidsbegränsad anställning med målsättningen att förebygga och förkorta sjukskrivning hos medarbetare inom social- och utbildningskontoret, 50 procent på vartdera kontor. Chef har fortsatt arbetsmiljö- och rehabiliteringsansvar för sina medarbetare. Vidare är syftet att stärka samverkan mellan oss, vårdgivare, företagshälsovård och Försäkringskassan, för att på detta sätt bidra till samordnad medicinsk och arbetslivsinriktad rehabilitering. Målet är att genomföra individanpassade insatser under pågående sjukskrivning, samt stötta för återgång i arbete. Uppdraget omfattar att: • Tillsammans med chef ge riktat stöd till medarbetare genom individanpassad coaching, och koordinering, samt uppföljning av planerade åtgärder och effekter. • Samordna aktörer som är involverade i den anställdas medicinska och arbetslivsinriktade rehabilitering. • Identifiera aspekter i arbetsmiljön som kan innebära risk för sjukfrånvaro hos andra medarbetare och föra denna information vidare så att åtgärder kan vidtas. • Stödja chefer och medarbetare i frågor som rör sjukförsäkringsprocessen och regelverk. • Följa upp och hantera tillbud och arbetsskadeanmälningar tillsammans med chefer. • Genomföra vissa utbildningsinsatser för medarbetare och chefer. • Arbeta i nära samarbete med ordinarie HR-specialister på HR-avdelningen. Stödet till chefer och medarbetare sker via fysiska möten och telefon/Skype. KVALIFIKATIONER Vi söker dig med för tjänsten lämplig högskoleutbildning, alternativt annan utbildning/erfarenhet som arbetsgivaren bedömer likvärdig. Du har tidigare arbetslivserfarenhet av arbetslivsinriktad rehabilitering inom exempelvis HR, hälso- och sjukvård, företagshälsovård eller försäkringskassa. Då det förekommer resor i tjänsten är det ett krav att du innehar B-körkort. Du har goda datakunskaper. Vi ser gärna att du har kunskaper och kompetenser inom rehabiliteringskoordinering, rehabiliteringskedjan, arbetsförmågeutredning och arbetsrätt. Även erfarenhet inom coachande och problemlösningsorienterade samtal är en fördel. Det är meriterande om du tidigare arbetat inom offentlig verksamhet. Personliga egenskaper vi efterfrågar: • Du är strukturerad, har förmåga att planera och prioritera effektivt inom och mellan individärenden. • Du ser möjligheter, tar initiativ, vågar ställa krav och kan arbeta självständigt. • Du har god samarbetsförmåga. • Du har god förmåga att se till hela individens resurser och behov. • Du är kommunikativ, lyhörd, nyfiken och uthållig. Du rapporterar till HR-chef, men får uppdrag från social- och utbildningschef. ÖVRIGT Vi ber dig som sökande att ansvara för dokumentation av din kompetens på ett sätt som medger en saklig, kvalitativ bedömning. Som kommun omfattas vi av offentlighetsprincipen och innebär att vi är skyldiga att lämna ut ansökningshandlingar som begärs av allmänheten och massmedia. Strängnäs kommun har gjort mediaval för denna rekrytering och undanber därför bestämt kontakt med annonssäljare eller andra säljare av rekryteringstjänster. Strängnäs kommun tillämpar Rökfri arbetstid.

Information om jobbet

Arbetstid & varaktighet
  • Heltid
  • 3 - 6 månader
  • Vanlig anställning
Lön
  • Fast månads- vecko- eller timlön