Nationalmuseum söker grafisk formgivare (NM2021/51)

Antal platser:
Yrkesbenämning: Grafisk formgivare
Publicerad: 2021-02-23
Sista ansökningsdag: 2021-03-21
Stad: Stockholm
Tillsvidareanställning, heltid och placering i centrala Stockholm. Tillträde 210726. Under första arbetsveckan sker en introduktion tillsammans med den tjänsteman som idag innehar rollen. Sista ansökningsdag 210321. Vi tillämpar sex månaders provanställning. Välkommen med din ansökan! Nationalmuseum är en statlig myndighet och Sveriges konst- och designmuseum med ca 130 anställda. Museets samlingar består av äldre måleri, skulptur, teckningar och grafik samt konsthantverk och design från antiken till idag. Nationalmuseum ansvarar även för porträttkonsten fram till våra dagar genom Statens porträttsamling. Samlingarna visas på Blasieholmen, Stockholm och på ytterligare ett 20-tal platser, bl.a. Läckö slott, Jamtli samt Gustavsbergs Porslinsmuseum. Nationalmuseum bedriver omfattande utställningsverksamhet och program-, forsknings- och publikationsverksamhet samt utlåningsverksamhet. Nationalmuseum är ett museum för alla med en verksamhet som har stor synlighet i samhället och som angår många människor. Nationalmuseum söker dig som vill axla och utveckla uppdraget som grafisk formgivare med placering vid enheten för Kommunikation. Som grafisk formgivare har du en nyckelfunktion i det löpande arbetet med att kommunicera verksamheten vid museets olika visningsplatser mot olika målgrupper. Du kommer ingå i ett team med fem kommunikatörer som leds av kommunikationschefen till vilken du också rapporterar. Kommunikationsenheten ansvarar för innehåll, strategi och engagemang via webbplatserna, sociala media, multimediaproduktioner samt bistår press och media. Här hanteras även intranät, digitala skärmar och app som plattformar. Enheten ryms inom avdelningen ÖI kansli där även ansvar för marknadsföring och företagssamarbete ingår. I din roll fungerar du som ett nav via beställningar från hela organisationen. Dina huvudsakliga uppgifter: Arbetet utgår från Nationalmuseums uppdrag, strategiska mål, vision, värderingar, visuella profil och grafiska program. • Att gestalta kommunikation av museets utställningar, program och övriga projekt samt vissa av Shopens profilprodukter, • Att vara kreativ idégivare och ta fram koncept, i samråd med ansvarig projektledare och arbetsgrupp, för • t ex marknadsföringskampanjer och insäljningspresentationer, • Att producera original i olika digitala och analoga gränssnitt till allt från publikationer, annonser, reklam, texter och vepor i utställningssalar till att anpassa layout efter fasta dokumentmallar, • Att föra dialog med leverantörer vid produktion utifrån din tekniska kompetens, • Att skapa och bistå med tekniska, grafiska och estetiska lösningar vad gäller information i publika miljöer, utställningssalar och kontorsmiljöer. Ofta i dialog med utställningsdesigner, scenograf eller annan nyckelfunktion, • Att bevaka myndighetens visuella profil och grafiska program samt stötta med din kunskap i syfte att förvalta varumärket Nationalmuseum. Kvalifikationskrav: • Relevant eftergymnasial utbildning inom grafisk formgivning som högskola, universitet, yrkeshögskola eller fristående utbildning, • Minst tre års yrkeserfarenhet av att ha jobbat tillsammans med kommunikations- och marknadsteam i liknade roll, • Mycket goda kunskaper i bildbehandlingsprogram och arbetar obehindrat i Photoshop, Illustrator och InDesign, • Kunskaper i AfterEffects och/eller Premiere Pro, • Erfarenheter i visuell gestaltning i både print som i digitala uttryck som kan påvisas i bifogad portfolio med arbetsprover, • Behärska svenska och engelska i både tal och skrift. Din profil: Det är viktigt att du har arbetat med hela flödet från idé till färdigt original. Gott ordningssinne och planeringsförmåga kommer att vara värdefulla egenskaper i arbetsflödet då produktionstakten ibland är hög med parallella deadlines. Det är en fördel om du har arbetat både inom privat som offentlig sektor. Egenskaper som vi värdesätter är uppfinningsrikedom, nyfikenhet och ansvarstagande. För att trivas hos oss bör du ha ett stort intresse för konst och design samt vara lyhörd och villig att bjuda in kollegorna i din kreativa arbetsprocess – allt enligt våra värderingar Tillsammans, Fokus, Inspiration och Mod. Nationalmuseum skapar meningsfulla möten mellan människor och konst och du som grafisk formgivare bidrar till bryggorna däremellan. I urvalsprocessen kommer vi att fästa stor vikt vid personliga egenskaper och bifogade arbetsprover. Vidare information: Information om befattningen lämnas av kommunikationschef Lena Munther, lena.munther@nationalmuseum.se, tfn 08-5195 4465. Fackliga företrädare är Audrey Lebioda för SACO, Ann-Christin Linder för ST. Båda nås på tfn 08-519 543 00 samt Bo Gustafsson för SEKO tfn 0703-78 44 42. Ansökan: Bifoga CV tillsammans med personligt brev och portfolio. Bifogade dokument ska vara i pdf-format. Din portfolio ska innehålla minst tre exempel på uppdrag som du genomfört ihop med ett team. Beskriv gärna kortfattat processen från uppdrag och idé till färdig leverans, från ditt perspektiv. Välkommen med din ansökan!

Information om jobbet

Arbetstid & varaktighet
  • Heltid
  • Tillsvidare
  • Vanlig anställning
Lön
  • Fast månads- vecko- eller timlön
Dela