HR-specialist till Jämställdhetsmyndigheten

Antal platser:
Yrkesbenämning: HR-specialist/HR-adviser
Publicerad: 2021-02-22
Sista ansökningsdag: 2021-03-08
Stad: Göteborg
Målet för jämställdhetsarbetet i Sverige är att kvinnor och män ska ha samma makt och möjligheter att forma samhället och sina egna liv. Arbetet omfattar bland annat frågor om inflytande, ekonomi, hälsa, utbildning, arbete och kroppslig integritet. I grunden handlar jämställdhetsarbetet om att omfördela makt och resurser för att uppnå målen. Jämställdhetsmyndigheten, som inrättades 1 januari 2018, ska säkerställa att regeringens jämställdhetspolitik får genomslag genom att bidra till ett effektivt genomförande av jämställdhetspolitiken. Myndighetens uppgift är att samordna, följa upp och på olika sätt ge stöd inom jämställdhetens områden. Vi förstärker vårt HR-team och söker nu en HR-specialist. Tjänsten är placerad på avdelningen Verksamhetsstöd. Inom avdelningen ansvarar vi för alla processer av förvaltningsrättslig och verksamhetsnära karaktär. Det innefattar ekonomi, verksamhetsuppföljning, HR, juridik, upphandling, inköp, registratur, säkerhet, IT och fastighet samt övriga administrativa processer. Arbetsuppgifter Tillsammans med HR-strateg, HR-generalister och övriga kollegor inom avdelningen är du delaktig i att utveckla och förvalta HR-processer och riktlinjer för att stödja myndighetens arbete i att effektivt genomföra regeringens jämställdhetspolitik. Som HR-specialist på Jämställdhetsmyndigheten kommer du att vara med och fortsätta utveckla och förvalta HR-stödet inom myndigheten, samt att delta i det fortsatta arbetet med att skapa struktur och kultur. I rollen som HR-specialist ingår att självständigt handlägga och driva frågor inom hela arbetsfältet. Arbetet är stimulerande och varierande med arbetsuppgifter inom det breda HR-området som till exempel inom arbetsrätt, arbetsmiljöfrågor, anställning, lönebildning, kompetensförsörjning, ledarskap och organisation. I arbetet ingår också att ge rådgivning och stöd till myndighetens chefer i HR-relaterade frågor samt att informera och presentera aktualiteter inom HR till alla anställda. Att förhandla och samverka med fackliga parter och skyddsombud är en naturlig del av arbetet. Arbetsuppgifterna innebär också att självständigt, eller tillsammans med kollegor, driva och delta i olika förändringsuppdrag och projekt. Vi är en relativt liten HR-enhet vilket innebär att vi samarbetar tätt och hjälper varandra. Vi samarbetar också på olika sätt med medarbetare från både vår egen avdelning och från de andra avdelningarna på Jämställdhetsmyndigheten. Kvalifikationer • Examen från universitet/högskola inom personalvetenskap/HR. • Minst 4–5 års arbetslivserfarenhet av brett och kvalificerat HR-arbete • God kännedom om arbetsrätt, kollektivavtalsfrågor och förhandlingsarbete. • God kännedom om arbetsmiljöområdet. • God förmåga att uttrycka sig i både tal och skrift på svenska. • Goda kunskaper i Office-paketet. Vi ser det som meriterande om du har • Erfarenhet av att arbeta i offentlig verksamhet, företrädesvis på en statlig myndighet • Erfarenhet av arbete med lönerevision och lönebildning. • Erfarenhet av att självständigt driva olika HR-uppdrag. • Erfarenhet av att informera och utbilda chefer och medarbetare. • Erfarenhet av att hålla digitala möten. • God kännedom om diskrimineringslagstiftningen • Kunskaper inom jämställdhetsområdet Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper. Som person är du bra på att möta människor och har en god pedagogisk och kommunikativ förmåga. Din omgivning uppfattar att du har en positiv och problemlösande inställning och du visar i ditt arbete att du är ansvarstagande, strukturerad och noggrann. För att klara uppdraget på ett bra sätt är det viktigt att du, utifrån ett arbetsgivarperspektiv, arbetar självständig och tar initiativ. Arbetet kan innebära snabba omprioriteringar varpå det är viktigt att du är flexibel och har en god samarbetsförmåga. Anställningsinformation Tjänsten är placerad på Jämställdhetsmyndighetens kontor i Angered. På grund av Covid-19-pandemin arbetar vi för tillfället digitalt och hemifrån i stor utsträckning. Resor i tjänsten kan förekomma. Anställningen är en allmän visstidsanställning till och med 31 december 2021. Tillträde snarast eller enligt överenskommelse.  Praktisk information Vill du veta mer om tjänsten, kontakta Mona Axelsson, HR-strateg, 031-392 90 81 eller Johanna Hagbranth, HR-generalist, 031-392 90 15. Fackliga kontaktpersoner för Saco-S Lars-Gunnar Engström 031–392 90 16 och för ST Lena Bjurving 031–392 90 53.   Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av jobbet men vi tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster. Jämställdhetsmyndigheten välkomnar sökanden med olika erfarenheter och bakgrunder. Välkommen med din ansökan senast 8 mars. Vi tar emot din ansökan elektroniskt via vårt rekryteringssystem.

Information om jobbet

Arbetstid & varaktighet
  • Heltid
  • 6 månader eller längre
  • Vanlig anställning
Lön
  • Fast månads- vecko- eller timlön
Dela