Junior analytiker, enheten för Lednings-och beslutsstödsinformation

Antal platser:
Yrkesbenämning: Statistikerjobb
Publicerad: 2021-01-13
Sista ansökningsdag: 2021-01-27
Stad: Stockholm
Försäkringskassan är en av Sveriges största myndigheter. Vi spelar en stor roll för den enskilde individen och för välfärden i det svenska samhället. Läs mer om Försäkringskassan som arbetsgivare och hur det är att jobba hos oss. Att jobba statligt innebär att du delar våra grundläggande värderingar. Enheten för lednings- och beslutsstödsinformation arbetar med att ta fram statistik, data och analys som används i ledningen-, styrningen och utvecklingen av Försäkringskassan. Enheten har nu fått möjlighet att förstärka verksamheten med 2 juniora analytiker. Vi söker därför dig som har relativt färska kunskaper från högskola eller universitet, eller som har en kortare arbetslivserfarenhet. Vi ger dig en god start på arbetslivet genom att ge stöd och hjälp att komma in i arbetsuppgifterna, samt erbjuder en kontinuerlig kompetensutveckling för att utvecklas i yrkesrollen. Ansvar och uppgifter Som analytiker arbetar du med att fånga och bevaka myndighetens behov av lednings- och beslutsstödsinformation. Du omsätter dessa till relevanta lednings- och beslutstödsprodukter tillsammans med dina kollegor på enheten samt vår IT-avdelning. Du bidrar aktivt till att stödja myndighetens verksamhetsstrategi och styrning genom att tillsammans med andra ta fram analyser, statistikrapporter, statistiska mått och mätarkitektur. Du arbetar även med att på förfrågan ta fram, bearbeta och analysera statistik och data från Försäkringskassans datalager och analysplattform. Vi söker dig som: • har en färsk utbildning (avslutad inom de senaste 4 åren) inom statistik, nationalekonomi, systemvetar- eller civilingenjörsexamen från högskola/universitet eller kvalifikationer som arbetsgivaren bedömer likvärdiga • har erfarenhet av SQL- eller SAS programmering mot stora datamängder • har grundläggande kunskaper i statistik och statistikproduktion • kan förstå och analysera komplexa frågor • har ett systematiskt arbetssätt • har en god initiativförmåga • har en god samarbetsförmåga och erfarenhet av att etablera goda relationer med olika yrkesroller • kan uttrycka dig tydligt och pedagogiskt på svenska i tal och skrift Det är meriterande om du även: • har erfarenhet av arbete i agila IT-utvecklingsprojekt • har erfarenhet inom socialförsäkringsområdet Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper. Övrigt 2 tillsvidaretjänster, heltid med tillträde enligt överenskommelse. Provanställning kan bli aktuellt. Försäkringskassan utför viss ekonomisk kontroll och säkerhetsklassning kan bli aktuellt i uppdraget. Placeringsort Telefonplan, Stockholm. Arbetspsykologiska tester kan komma att användas i denna rekrytering. Kontakt Vill du veta mer om tjänsterna är du välkommen att kontakta rekryterande chef: Marie Mulder, tfn 010-116 90 28. För frågor om rekryteringsprocessen går det bra att kontakta HR-specialist Sarah Isaksson, tfn 010-112 23 14. Fackliga kontaktpersoner är för Fackförbundet ST: Henrik Lindholm tfn 010-116 92 35, SACO-S: Lars-Göran Karlsson, 010-116 92 52. Seko: fseko@forsakringskassan.se Ansökan Välkommen med din ansökan senast den 27 januari 2021. Bifoga ditt CV där du beskriver din utbildning och erfarenhet samt ett personligt brev där du berättar varför du söker tjänsten.

Information om jobbet

Arbetstid & varaktighet
  • Heltid
  • Tillsvidare
  • Vanlig anställning
Lön
  • Fast månads- vecko- eller timlön
Dela