Försäkringsutredare med ansvar för korta utredningar och telefoni Västerås

Antal platser: 10 
Publicerad: 2020-11-20
Sista ansökningsdag: 2020-12-04
Stad: Västerås
Försäkringskassan är en av Sveriges största myndigheter. Vi spelar en stor roll för den enskilde individen och för välfärden i det svenska samhället. Läs mer om Försäkringskassan som arbetsgivare och hur det är att jobba hos oss. Att jobba statligt innebär att du delar våra grundläggande värderingar. Ansvar och arbetsuppgifter Som försäkringsutredare ansvarar du för att handlägga ansökningar och fatta rättssäkra beslut om sjukpenning. Arbetet sker enligt en given process och med stöd av vägledande dokument. De sökande har oftast redan börjat arbeta igen när de lämnar in sin ansökan. I ditt arbete ingår att fatta beslut om sjukpenninggrundande inkomster (SGI). Du gör dagligen ett stort antal kortare utredningar och ansvarar för att rätt ersättning betalas ut. Vid behov tar du kontakt med den enskilde, arbetsgivare och sjukvården via telefon. Som försäkringsutredare hanterar du sekretessbelagda uppgifter vilket ställer höga krav på rätt hantering. Därför är det viktigt att du som ska arbeta hos oss har högt säkerhetsmedvetande. I uppdraget ingår även att arbeta ungefär 12 timmar i veckan schemalagt med att ta emot samtal och frågor inom hela sjukförsäkringsområdet. I kontakterna identifierar du behov, ger information i ärenden och vägleder i Försäkringskassans självbetjäningstjänster. Kommunikationen sker via telefon. I ditt uppdrag ingår även andra administrativa uppgifter inom sjukförsäkringen. Det är avgörande för uppdraget att du tillämpar lagstiftningen på ett korrekt sätt, så att besluten om sjukpenning blir rättssäkra och att rätt information lämnas. Du ansvarar för att förklara beslut för de personer som inte får den ersättning som de ansökt om. Det ingår i dina arbetsuppgifter att löpande dokumentera vad som händer i alla ärenden. Ditt arbete följs upp kontinuerligt utifrån fastställda produktionsmål. Som försäkringsutredare kommer du att ingå i ett team som ansvarar för planering och fördelning av arbetet. Ni arbetar aktivt med att utveckla era kunskaper och dela med er av era erfarenheter. Som nyanställd får du en omfattande introduktionsutbildning och stöd av såväl chef, utsedda handledare som olika stödfunktioner t.ex. specialist och försäkringsmedicinsk rådgivare. Vi söker dig som: • har examen från högskola/universitet, eller erfarenheter/kvalifikationer som kan prövas likvärdiga • har mycket god samarbetsförmåga och vana av att arbeta i team för att nå gemensamma mål • kommunicerar klart, tydligt och strukturerat, både i skrift och tal • är stabil och har förmåga att skapa förtroende hos enskilda och samverkanspartners • agerar på eget initiativ och tar ansvar för resultat med hög kvalitet • har ett systematiskt arbetssätt med en god förmåga att prioritera ditt arbete på ett effektivt sätt • kan förstå och analysera komplexa frågor • är handlingskraftig, verkställer planer och uppnår resultat med hög kvalitet. Det är meriterande om du: • har erfarenhet av utredningsarbete och beslutsfattande som påverkat individer, gärna på en myndighet • har erfarenhet av arbete inom socialförsäkringen • har vana av arbete med beräkningar och utbetalningar • har erfarenhet av kundmöten via telefon i en tempofylld arbetsmiljö • har professionell erfarenhet av skriftlig och muntlig kommunikation • har goda kunskaper om Försäkringskassans självbetjäningstjänster Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper. Övrigt Ett antal tjänster, tillsvidare, heltid, med tillträde enligt överenskommelse. Provanställning kan bli aktuellt. I denna rekrytering kan arbetspsykologiska test komma att användas som en del i urvalsarbetet. Försäkringskassan gör viss ekonomisk personkontroll innan anställning. Kontakt Chef: Marie Holmberg 010-119 21 39 (för frågor om tjänsten). HR-specialist: Jenny Nilsson 010-111 43 60 (för frågor om rekryteringsprocessen). Fackförbundet ST: Radmila Andric, 010-119 21 94, Saco-S: Frida Hård, 010-116 33 73 och Seko: fseko@forsakringskassan.se Ansökan Välkommen med din ansökan senast den 4 december 2020. Ladda gärna upp dina examensbevis, betyg och intyg i samband med din ansökan. Har du skyddad identitet kontaktar du den HR-specialist som finns namngiven i annonsen så får du hjälp med att skicka in din ansökan. Du kan även kontakta HR Helpdesk 0771-52 44 40.

Information om jobbet

Arbetstid & varaktighet
  • Heltid
  • Tillsvidare
  • Vanlig anställning
Lön
  • Fast månads- vecko- eller timlön
Dela