HR-specialist till Praktikertjänst

Antal platser:
Yrkesbenämning: HR-specialist/HR-adviser
Publicerad: 2020-11-19
Sista ansökningsdag: 2020-12-10
Stad: Stockholm
Om Praktikertjänst AB Från Karesuando i norr till Ystad i söder, och med verksamheter i fler än 200 kommuner, är Praktikertjänst hela Sveriges välfärd. En av fem vårdpatienter går till någon av våra mottagningar – och en av tre tandvårdspatienter väljer oss. Vår affärsidé är att skapa förutsättningar för att vi som arbetar inom vården ska kunna göra ett så bra jobb som möjligt – och skapa högsta värde för patienten. Det är vi som utför vården som gemensamt äger Praktikertjänst. Vår unika affärsmodell har funnits i 60 år, och innebär att företagets 1 300 aktieägare själva arbetar i verksamheterna som läkare, tandläkare, tandtekniker, tandhygienister, fysioterapeuter, dietister, psykologer, psykoanalytiker/terapeuter, sjuksköterskor, barnmorskor och logopeder. Det gör oss till Sveriges största företag inom privat tandvård och hälso- och sjukvård. Praktikertjänst omsätter cirka 8,5 miljarder kronor och har drygt 6 700 medarbetare. Om Personalstöd På Praktikertjänst kontor arbetar ca 250 medarbetare med bla affärsutveckling, juridik, kvalitet, lön och HR. Tjänsten är placerad i ljusa och moderna lokaler centralt i Stockholm även om en stor del av arbetet just nu sker på distans. Arbetsuppgifter Som HR-specialist inom arbetsmiljö bidrar du till att verksamheten arbetar systematisk, förebyggande och professionellt med arbetsmiljö och med rehabilitering. Ditt arbete blir både strategiskt och operativt med att utveckla processer och arbetssätt samt säkerställer att relevant lagstiftning efterföljs. Utöver att du driver dina specialistområden kommer du även att vara ett chefsstöd i hantering av traditionella HR-frågor inom det arbetsrättsliga området. Du kommer ingå i ett HR-team om 10 personer och rapportera till HR-chef samt ha ett nära samarbete med arbetsmiljöstrateg på Praktikertjänst. Dina huvudsakliga arbetsuppgifter blir att: – Stötta cheferna i det systematiska arbetsmiljöarbetet och jobba med uppföljning inom området – Identifiera utbildningsbehov hos chefer, utveckla samt genomföra utbildningar inom arbetsmiljö och rehabiliteringsområdet. – Bidra till utvecklingen av arbetssätt, processer, riktlinjer och verktyg – Aktivt delta i digitaliseringsarbetet inom området – Arbeta med omvärldsbevakning, delta i nätverk och arbetsgrupper – Vara kontaktperson för företagshälsovården och andra samarbetspartners – Kontinuerligt bevaka lagar och avtal inom arbetsmiljöområdet – Vara behjälplig med riskhantering, åtgärdsplaner och uppföljningsarbetet Övrig information I denna rekrytering samarbetar vi med Poolia och du söker via länken till Poolia. Kvalifikationer Vi söker dig som vill samverka, coacha och som har ett genuint intresse för arbetsmiljöfrågor. Du har en relevant utbildning inom HR-området tillsammans med erfarenhet av systematiskt arbetsmiljöarbete. Vidare har du arbetat självständigt i en liknande roll, gärna med kunskap om arbetsrätt kopplat till rehabilitering och om olika aktörer inom rehabiliteringsprocessen. Är du även van att arbeta i större organisationer med många kontaktytor så är det meriterande. Du är van att arbetat i olika stödsystem och med Excel samt har en analytisk förmåga vilket gör att du kan bidra till att utveckla arbetsprocesserna och metoder. Personliga egenskaper För oss är det viktigt att du är strukturerad och driver dina arbetsuppgifter ansvarsfullt. För att lyckas i rollen krävs en god kommunikativ förmåga, ett konsultativt arbetssätt och att du vill komma med förslag och idéer. Vi söker dig som gillar att göra skillnad och som bidrar till ett bra arbetsklimat!

Information om jobbet

Arbetstid & varaktighet
  • Heltid
  • Tillsvidare
  • Vanlig anställning
Lön
  • Fast månads- vecko- eller timlön
Dela