Kunddrivna Pensionshandläggare till Luleå

Antal platser: 25 
Publicerad: 2020-10-16
Sista ansökningsdag: 2020-11-01
Stad: Luleå
Pensionsmyndigheten ansvarar för den allmänna pensionen och informerar om hela pensionen. Varje år betalar vi ut cirka 361 miljarder kronor till 2,3 miljoner pensionärer, genomför cirka 600 000 fondbyten och skickar ut 7,7 miljoner orange kuvert. Vi är drygt 1 400 medarbetare på åtta orter. Vi gör pensioner enklare Produktionsavdelningen är Pensionsmyndighetens största avdelning med cirka 900 medarbetare och finns på 8 orter från Luleå i norr till Halmstad i söder. Produktionsavdelningens primära uppgift är att säkra handläggningen och hantera utbetalningar för Sveriges pensionärer och pensionssparare. I uppdraget ingår också att säkerställa att felutbetalningar inte genomförs och att motverka bidragsbrott Produktionsavdelningen befinner sig i en större förändringsresa där vi i vår framtidsbild vill stärka våra medarbetare och vår organisation för att i högre grad kunna möta våra kunder där de befinner sig. Vi söker dig som vill vara en del av den förändringsresan. Vi fortsätter med ytterligare expansion och söker nu dig som vill jobba hos oss som pensionshandläggare med placering på kontoret i Luleå. Här handlägger vi allmän pension, efterlevandepension och här finns även Pensionsmyndighetens ärendemottagning samt medarbetare från utvecklingsavdelningen, IT-avdelningen samt informatör och kundvägledare. Som pensionshandläggare arbetar du med myndighetsutövning genom handläggning, telefoni, utredning och beslut i enlighet med gällande regelverk och processer. Du ansvarar för att på ett effektivt sätt utreda, värdera, analysera samt fatta och verkställa beslut gällande pensionsförmåner. I arbetet ingår kontakt med pensionärer, pensionssparare och andra externa parter. Du ansvarar för att det dels görs en rättssäker och saklig bedömning i varje enskilt fall samt att de som kommer i kontakt med oss får en positiv kundupplevelse och ett proffsigt bemötande. Som pensionshandläggare kommer du att möta kunder i telefon samt handlägga, utreda och fatta beslut i enskilda pensionsärenden. Utbildning och erfarenhet: Du har erfarenhet av arbete med kundkontakter och tydligt kundfokus i linje med arbetsbeskrivningen eller annan erfarenhet som vi bedömer som lämplig för tjänsten. Du har god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska och engelska. Du har relevant akademisk utbildning. Egenskaper: Du är en god lagspelare som är trygg i att arbeta självständigt i en statstjänstemannaroll där du vågar använda ditt utrymme inom givna ramar. Jobbet ställer krav på att du är noggrann, strukturerad, analytisk och tar ett stort ansvar i ditt eget arbete. En förutsättning för att trivas hos oss är att du vill verka i en organisation i ständig utveckling, där du arbetar produktivt och lösningsinriktat. Du gillar ett arbetssätt som ger glädje och motivation tillsammans med dina kollegor. Vi uppmuntrar initiativtagande och förbättringsförslag. Vid urvalet kommer vi att lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper och lämplighet för tjänsten. Övrigt: Anställningarna är tillsvidareanställning på heltid, med omgående tillträde enligt överenskommelse. Vi tillämpar provanställning om 6 månader. Placeringsort är Luleå. Arbetspsykologiska tester kommer att förekomma i urvalet. Vi genomför löpande i denna rekrytering. Intervjuer planeras genomföras främst under vecka 45–47. Vi strävar efter en jämn könsfördelning och ser mångfald som en styrka och välkomnar sökanden med olika bakgrund. För mer information: För mer information om tjänsterna är du välkommen att kontakta: Gruppchef Karolina Eriksson, telefon 010-454 35 56 Fackliga representanter: Katarina Safar Leinikka ST, telefon 010–454 35 87 Saco: Ida Sundelin, telefon 010-454 35 66 Välkommen med din ansökan snarast, dock senast 1 november 2020. Märk din ansökan med PSL 2020-129.

Information om jobbet

Arbetstid & varaktighet
  • Heltid
  • Tillsvidare
  • Vanlig anställning
Lön
  • Fast månads- vecko- eller timlön