Vill du arbeta med kontrollutredningar vid misstanke om brott i Halmstad?

Antal platser:
Publicerad: 2020-10-16
Sista ansökningsdag: 2020-11-01
Stad: Halmstad
Pensionsmyndigheten ansvarar för den allmänna pensionen och informerar om hela pensionen. Varje år betalar vi ut cirka 361 miljarder kronor till 2,3 miljoner pensionärer, genomför cirka 600 000 fondbyten och skickar ut 7,7 miljoner orange kuvert. Vi är drygt 1 400 medarbetare på åtta orter. Vi gör pensioner enklare Produktionsavdelningen är Pensionsmyndighetens största avdelning med cirka 900 medarbetare och finns på 8 orter från Luleå i norr till Halmstad i söder. Produktionsavdelningens primära uppgift är att säkra handläggningen och hantera utbetalningar för Sveriges pensionärer och pensionssparare. I uppdraget ingår också att säkerställa att felutbetalningar inte genomförs och att motverka bidragsbrott Produktionsavdelningen befinner sig i en större förändringsresa där vi i vår framtidsbild vill stärka våra medarbetare och vår organisation för att i högre grad kunna möta våra kunder där de befinner sig. Vi söker dig som vill vara en del av den förändringsresan. Vi fortsätter med ytterligare expansion och söker nu ett antal medarbetare som vill jobba hos oss som pensionshandläggare inom enheten kontroll och utbetalning. Inriktningen är på kontrollutredningar vid misstanke om brott. Placering är på kontoret i Halmstad. Som pensionshandläggare arbetar du med myndighetsutövning genom handläggning, telefoni, utredning och beslut i enlighet med gällande regelverk och processer. Du ansvarar för att på ett effektivt sätt utreda, värdera, analysera samt fatta och verkställa beslut gällande pensionsförmåner. I arbetet ingår kontakt med pensionärer, pensionssparare och andra externa parter. Du ansvarar för att det dels görs en rättssäker och saklig bedömning i varje enskilt fall samt att de som kommer i kontakt med oss får en positiv kundupplevelse och ett proffsigt bemötande. Som pensionshandläggare kommer du att möta kunder i telefon samt handlägga, utreda och fatta beslut i enskilda pensionsärenden. Utmärkande för arbetet är att det är inriktat på att motverka bidragsfusk och att minska felutbetalningar från pensionssystemet. Kontrollutredarna jobbar från ax till limpa vilket innebär att en utredare ansvarar för hela handläggningskedjan. Kontrollutredaren tar ställning till om det är aktuellt med innehållande/indragning av förmån, handlägger eventuellt återkrav samt i förekommande fall skriver en polisanmälan. Arbetsprocessen i kontrollgruppen är inte statisk utan förändras och anpassas utifrån förändringar i omvärlden. Utbildning och erfarenhet: Du har erfarenhet av arbete med kundkontakter och tydligt kundfokus i linje med arbetsbeskrivningen eller annan erfarenhet som vi bedömer som lämplig för tjänsten. Du har god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska och engelska. Du har relevant akademisk utbildning. Det är meriterande med erfarenhet eller kunskap från arbete med analys och urval, kunskap om artificiell intelligens eller juridisk kompetens. Egenskaper: Du är en god lagspelare som är trygg i att arbeta självständigt i en statstjänstemannaroll där du vågar använda ditt utrymme inom givna ramar. Jobbet ställer krav på att du är noggrann, strukturerad, analytisk och tar ett stort ansvar i ditt eget arbete. En förutsättning för att trivas hos oss är att du vill verka i en organisation i ständig utveckling, där du arbetar produktivt och lösningsinriktat. Du gillar ett arbetssätt som ger glädje och motivation tillsammans med dina kollegor. Vi uppmuntrar initiativtagande och förbättringsförslag. Vid urvalet kommer vi att lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper och lämplighet för tjänsten. Övrigt: Anställningarna är tillsvidareanställning på heltid, med omgående tillträde enligt överenskommelse. Placeringsort är Halmstad. Vi tillämpar provanställning om 6 månader. Arbetspsykologiska tester kommer att förekomma i urvalet. Då anställningen är placerad i säkerhetsklass krävs svenskt medborgarskap. Säkerhetsprövning med registerkontroll enligt Säkerhetsskyddslagen (2018:585) kommer att genomföras innan anställning. Vi strävar efter en jämn könsfördelning och ser mångfald som en styrka och välkomnar därför sökande med olika bakgrund. För mer information: För mer information om tjänsten är du välkommen att kontakta: Gruppchef Claes Lyden, telefon 072-210 27 93. Fackliga representanter: ST: Michael Karlsson, telefon: 070-853 34 27 Saco: Anna-Karin Åhrman Cortelius, telefon 010-454 39 14 Välkommen med din ansökan snarast, dock senast den 1 november 2020. Märk din ansökan med PSL 2020-134.

Information om jobbet

Arbetstid & varaktighet
  • Heltid
  • Tillsvidare
  • Vanlig anställning
Lön
  • Fast månads- vecko- eller timlön