Chef HR Affärsstöd till Apoteket

Antal platser:
Yrkesbenämning: HR-specialist/HR-adviser
Publicerad: 2020-10-15
Sista ansökningsdag: 2020-11-12
Stad: Stockholm
Apoteket är Sveriges största apotekskedja med drygt 3300 anställda och närmare 400 apotek över hela landet. Apoteket erbjuder ett brett sortiment av varor och tjänster inom läkemedel och hälsa till privatpersoner, företag och producenter inom vård och hälsa. För oss är hälsa ett brett område, där kunskap om läkemedel tillsammans med förebyggande insatser och livsstilsförändringar bidrar till ett hälsosammare liv. Utgångspunkten är individens egen upplevelse av hälsa och välbefinnande. Man kan vara frisk men ändå leva ohälsosamt, och leva i hälsa även vid sjukdom och behandling med läkemedel. Våra kärnvärden är grunden i företagskulturen och det dagliga arbetet. Att uppfattas som trovärdiga och omtänksamma när vi träffar våra kunder är viktigt för oss. Genom att vara initiativrika och engagerade stärks upplevelesen av oss som en hållbar, modern och attraktiv aktör. Har du ett starkt driv, förmåga att arbeta både självständigt och i grupp? Trivs du i en dynamisk roll med flera kontaktytor och med ett starkt ägarskap över ditt område? Då kan denna utmaning vara rätt för dig!     Om tjänsten   Apoteket söker nu en engagerad och proaktiv Chef HR Affärsstöd till huvudkontoret i Solna. Där kommer du att leda ett team om totalt fem HR-generalister med olika inriktning.  Du rapporterar till Chef HR & Juridik. I din roll som Chef HR Affärsstöd kommer du och ditt team att stötta och coacha Apotekets chefer i den operativa HR-agendan med frågor kring bland annat arbetsrätt, arbetsmiljö och rehabilitering, rekrytering, omställningsarbete och fackliga förhandlingar samt talangutveckling och ledarskap. Därutöver kommer du ansvara för att driva och utveckla området compensation & benefits.   I rollen som Chef HR Affärsstöd ska du självklart leda och utveckla teamet genom att agera proaktivt och i ett nära samarbete med verksamheten där du kommer ansvara för att anpassa processer, standardisera och effektivisera arbetssätt, samt anamma de nya möjligheter som kommer med implementering av systemstödet Workday.      För passa in i rollen ser vi att du har:   • Akademisk examen inom HR, Företagsekonomi, Juridik eller motsvarande. • Minst 10 års erfarenhet av brett operativt och strategiskt HR-arbete. • Gedigen erfarenhet inom området Compensation & Benefits. • Erfarenhet av fackliga förhandlingar, samt att driva omställningsarbete och organisationsförändringar. • Erfarenhet av att effektivisera arbetssätt och processer. • Erfarenhet av att arbeta i digitala HR-verktyg och nyttja digitala verktyg i arbetet. • Ledarerfarenhet. • Mycket goda kunskaper i svenska och engelska i tal och skrift.     Vi ser det som meriterande att du har:   • Erfarenhet av detaljhandeln eller annan snabbrörlig verksamhet som är geografiskt utspridd. • Avancerade kunskaper inom arbetsrätt och fackliga förhandlingar. • Erfarenhet av Workday     Vem söker vi?   Vi söker dig som har förmågan att självständigt kunna driva processer och som tar egna initiativ. Därtill är du en nyfiken omvärldsanalytiker som håller dig uppdaterad inom ditt område och kan fatta välgrundade beslut inom givna ramverk. Du trivs med att vara ute i verksamheten för att stötta och utbilda inom ditt område. Dessa egenskaper kombinerar du med en analytisk och strukturerad förmåga. Du har därtill en vana att hantera och samarbeta med interna såväl som externa parter, vilket resulterat i att du känner dig trygg i din kommunikation.     Apoteket. Ett själklart vägval   Det finns både skäl och själ att söka sig till Apoteket. Kalla det karriär eller livsval, men vi tror att man söker sig hit av en anledning. Här präglas kulturen av omtanke och kollektiv kunskap för innovativ utveckling och leverans av produkter och tjänster som hjälper kunder till ett liv i hälsa. Här delar du övertygelse med människor som av olika skäl har valt Apoteket, och som medarbetare är del av vår själ: En stark tro på den goda kraften för att varje dag göra allt vi kan för att göra det enklare att må bra. För andra. För oss.     Övrig information:    Start: Enligt överenskommelse Anställningsform: Heltid, 100 % Placering: Solna Arbetsgivare: Apoteket   Känns det här som en roll som skulle kunna passa dig? Då rekommenderar vi att skicka in ditt CV så snart som möjligt då urval sker löpande. I denna rekrytering samarbetar Apoteket med Novare Interim & Recruitment, har du frågor runt rekryteringsprocessen eller tjänsten så är du varmt välkommen att kontakta Annika Domeij via mail till Annika.Domeij@novare.se. Notera att vi ej tar emot ansökningar via mail.   Varmt välkommen med din ansökan!

Information om jobbet

Arbetstid & varaktighet
  • Heltid
  • Tillsvidare
  • Vanlig anställning
Lön
  • Fast månads- vecko- eller timlön