Handläggare inom beskattning och registerkontroll

Antal platser:
Yrkesbenämning: Skattehandläggare
Publicerad: 2020-05-22
Sista ansökningsdag: 2020-06-07
Stad: Vetlanda
Är du en driven handläggare som trivs med både självständigt arbete och samarbete? Vill du skapa samhällsnytta tillsammans med kunniga kollegor? Som handläggare inom beskattning och registerkontroll på Skatteverket har du ett omväxlande och lärorikt arbete med många kontakter. Om jobbet Som handläggare innebär det att man delar av året arbetar med handläggning inom beskattningen och under andra delar av året arbetar med registerkontroll. Arbetets innehåll, bredd och komplexitet bestäms utifrån verksamhetens behov och din kompetens. Att arbeta med registerkontroll innebär att bearbeta uppgifter från datautsökningar i Skatteverkets register. Du kommer att utreda, säkerställa och underhålla uppgifterna i registren. Arbetet har ett stort inslag av både skriftliga och muntliga kontakter med medborgare och företag. Service är även en viktig del av vårt arbete, vilket innebär att du i perioder bidrar med din kompetens via olika kanaler som telefoni och på servicekontor. Du planerar din egen arbetsdag och driver dina ärenden både självständigt och i samverkan med andra. Du arbetar nära dina kollegor och ni ger och får stöd av varandra. Arbetet är varierat och du lär dig och får nya kunskaper både på bredden och på djupet. Du har flexibel arbetstid och det är en självklarhet för oss att du ska ha balans mellan arbete och fritid. Du tillhör skattesektion 9 på skatteenhet 11 på Skatteavdelningen, med placering i Vetlanda. På vår sektion är vi idag ett tjugotal kollegor. Om dig För att göra ett bra jobb och trivas hos oss på Skatteverket behöver du vara lyhörd, tänka nytt och ta ansvar. Du ska också leva upp till vår https://skatteverket.se/medarbetarpolicy. I det här jobbet ska du: - vara flexibel för att möta verksamhetens och omgivningens behov - självständigt planera och driva ditt arbete framåt för att nå resultat - vara bra på att samarbeta och stötta andra för att nå gemensamma mål - vara hjälpsam och bemöta andra med vänlighet och respekt - tala och skriva enkelt och tydligt på svenska. Du ska även ha: - en avslutad högskoleutbildning om minst 180hp (120p) inom ekonomi eller juridik eller ha en avslutad KY/YH-utbildning om 400YH-poäng inom ekonomi eller juridik - något års aktuell erfarenhet av bokföring, redovisning eller revision, alternativt något års erfarenhet av arbete med beskattningsfrågor. Bra att veta Anställningen är tillsvidare och kan inledas med provanställning i sex månader. På https://skatteverket.se/jobb kan du exempelvis läsa om vårt uppdrag och inriktning, fördelarna med att jobba hos oss och hur det går till när du söker våra jobb. Välkommen med din ansökan! Skatteverkets uppdrag är att bidra till att säkra finansieringen av den offentliga sektorn, bidra till ett väl fungerande samhälle och att motverka brottslighet. Vi skapar förtroende genom att vara lyhörda och ge alla ett bra bemötande. Genom att använda digitaliseringens möjligheter vill vi underlätta för privatpersoner och företag i deras vardag. Tillsammans gör vi samhället möjligt.

Information om jobbet

Arbetstid & varaktighet
  • Heltid
  • Tillsvidare
  • Vanlig anställning
Lön
  • Fast månads- vecko- eller timlön