HR-konsult med fokus på bemanningsoptimering till Leanlink Äldreomsorg

Antal platser:
Yrkesbenämning: HR-konsult/PA-konsult
Publicerad: 2020-05-19
Sista ansökningsdag: 2020-06-03
Stad: Linköping
Om Leanlink Leanlink är Linköpings kommuns utförarorganisation och här arbetar vi med verksamhet inom områdena stöd, omsorg, kost och service. Vi är ca 2500 medarbetare som alla arbetar för att göra Linköpingsbornas dagar så bra som möjligt. Vi drivs av att skapa bra dagar för våra kunder och medarbetare samt att bidra till ett tryggt och bra samhälle. Vi är måna om att vår verksamhet ska genomsyras av god kvalitet och professionalitet, men framförallt vill vi att vår omtanke och vårt engagemang ska kännas i allt vi gör. Vi fokuserar på att skapa en bra dag just idag, men också imorgon och på hur vi kan tänka nytt och göra förändringar som förbättrar vardagen för dem vi är till för. Läs mer om Leanlink och våra olika verksamheter på leanlink.se Om arbetsplatsen Leanlink Äldreomsorg är ett av Leanlinks fem affärsområden. Hos oss arbetar cirka 1 200 tillsvidareanställda medarbetare och ett stort antal timavlönade vikarier. Våra medarbetare befinner sig inom en bredd av verksamheter: vårdboende, hemtjänst, hemsjukvård och rehabilitering. Vi är en verksamhet som växer och har en stor utmaning i att attrahera, rekrytera och behålla medarbetare inom våra bristyrken: undersköterskor och sjuksköterskor. Spännande utvecklingsarbete är på gång och i kommunen pågår även ett omfattande utvecklingsarbete inom HR-området med målsättningen att skapa ett verksamhetsdrivet HR. Ta chansen att vara med på denna resa! Som HR-konsult hos oss kommer du att arbeta i nära samarbete med övriga två HR-konsulter inom Leanlink Äldreomsorg där vi tillsammans arbetar som HR-stöd till chefer i verksamheten. Som HR-konsult ingår du i ett förvaltningsgemensamt HR-nätverk som leds av Leanlinks HR-chef. Du ingår i staben för affärsområde Leanlink Äldreomsorg och är direkt underställd affärsområdeschefen. Vi utgår från lokaler belägna i centrala Linköping. Arbetsbeskrivning I denna roll kommer du att arbeta brett inom HR-områdets olika delar, både operativt och strategiskt. Dina arbetsuppgifter kommer bestå av att utveckla arbetssätt och processer för behovsstyrd bemanning och planering. Du kommer ha ansvar för att leda och samordna olika delar inom utvecklingen av bemanningsfrågor i samverkan med bland annat ekonomer, verksamhetschefer och affärsområdeschefer. Inom ramen för ditt uppdrag kommer du även att: • Utveckla rekryteringsprocessen • Arbeta med att utveckla analys och arbetssätt utifrån TimePool • Följa upp nyckeltal och resursutnyttjande • Utifrån en helhetssyn agera chefsstöd vid omfördelning av medarbetare mellan verksamheter • Utveckla arbetssätt inom ramen för arbetet med rätt till önskad högre sysselsättningsgrad • Införa nytt planeringssystem i hemtjänsten • Planera, utforma och samordna utvecklingsinsatser genom till exempel workshops eller föreläsningar Du kommer dessutom tillsammans med en HR-kollega stötta ett 30-tal verksamhetschefer inom övriga delar av HR-området där du är ett konsultativt stöd inom främst arbetsrätt men även inom arbetsmiljö, rehabilitering och rekrytering. Kvalifikationer Vi söker dig som har högskoleutbildning inom HR-området alternativt annan utbildning i kombination med erfarenhet arbetsgivaren bedömer likvärdig. Du har flerårig erfarenhet av kvalificerat HR-arbete, både operativt och strategiskt, samt vana av att agera konsultativt chefsstöd i HR-områdets olika delar. Vidare är du väl insatt i att tolka lagar och avtal och det är meriterande om du har kunskap om AB (Allmänna bestämmelser). Du har goda kunskaper inom personalekonomi och erfarenhet av att arbeta med kopplingen mellan personal och ekonomi, gärna inom större organisationer. Du har även erfarenhet av att arbeta i projekt. Har du utbildning inom logistik eller erfarenhet av arbete med logistikfrågor ser vi att du kommer ha stor nytta av detta i arbetet hos oss. Det är vidare meriterande med erfarenhet och kunskap inom TimeCare och TimePool eller liknande system. För att lyckas i denna roll behöver du kunna strukturera upp angreppssätt och driva processer vidare både för att uppnå mål och resultat såväl som att lösa komplicerade problem. I arbetsrelaterade frågor kommer du med förslag på lösningar och har ett nytänkande som kan omsättas i praktiken och som leder till resultat. Då arbetet innefattar många kontaktytor behöver du vara tydlig i din kommunikation gentemot andra och ha en förmåga att skapa och underhålla relationer i både samverkan med andra och i samarbetet med kollegor. Du ser helheter och skapar delaktighet och samsyn kring verksamheten. Information om tjänsten Tillträde: Enligt överenskommelse Anställningsform: Tillsvidareanställning Sysselsättningsgrad: 100% Antal lediga befattningar: 1 Ref. nr: 5145 Om Linköpings kommun Linköping är platsen där du möter framtiden. Här finns en snabbt växande stad med hållbarhet, högteknologi och nytänkande i fokus. Vår stad är en välkomnande och livsvänlig plats. En stad där allt är möjligt. Nu söker vi dig, som tillsammans med oss vill förbättra vardagen, framtiden och livskvalitén för Linköpingsborna. Som arbetsgivare har vi höga ambitioner. Vi arbetar ständigt med att hitta nya vägar för att på bästa sätt möta våra gemensamma utmaningar. Vill du vara med på resan?

Information om jobbet

Arbetstid & varaktighet
  • Heltid
  • Tillsvidare
  • Vanlig anställning
Lön
  • Fast månads- vecko- eller timlön
Besök hemsida