Personalhandläggare

Antal platser:
Yrkesbenämning: HR-specialist/HR-adviser
Publicerad: 2020-02-14
Sista ansökningsdag: 2020-03-01
Stad: Gävle
Länsstyrelsen är Sveriges mest mångsidiga myndighet med viktiga uppgifter inom förvaltning och tillsyn. Vi har bred kunskap inom frågor som rör miljö, natur, samhällsutveckling, landsbygd, krisberedskap och många andra samhällsnyttiga områden. Vi ser till att riksdagens och regeringens beslut genomförs och samordnar länets intressen för en hållbar utveckling i länet. Vi har en viktig uppgift att väga samman perspektiv och tillföra kunskap för att fatta de bästa besluten för Gävleborgs människor, djur och natur. På Länsstyrelsen Gävleborg arbetar cirka 200 personer, där de flesta är placerade i Gävle. Vi strävar efter att erbjuda en attraktiv arbetsplats som är fri från diskriminering och ger lika möjligheter för alla. Därför har Länsstyrelsen startat ett arbete för att bli HBTQ-certifierade. Handlingskraft, professionalitet och förståelse är ledorden i vår värdegrund. Enheten för verksamhetsstöd består av funktionerna centraldiarium, ekonomi, kommunikation, personal och service. Arbetsuppgifter Vi erbjuder ett utvecklande arbete i en spännande miljö. I rollen som personalhandläggare kommer du att arbeta brett inom personalområdet. Huvuduppdraget är att genom ett konsultativt och problemlösande förhållningssätt stödja chefer i personalfrågor. Vår personalfunktion består av tre medarbetare vilket innebär att du kommer att få arbeta med de flesta förekommande arbetsuppgifterna inom området så som löpande personaladministration, rekrytering, utbildning, rehabilitering etc. Som personalhandläggare arbetar du mestadels operativt, men även med utveckling av rutiner och processer. Kvalifikationer Vi söker dig som har examen på högskolenivå med inriktning mot personalvetenskap eller annan inriktning som vi bedömer likvärdig. En förutsättning för att lyckas i rollen är att du har minst 3 års erfarenhet av personalarbete. Du är väl förtrogen med att arbeta som stöd till chef med ett konsultativt förhållningssätt. Du har arbetat med de flesta områden inom personalområdet så som arbetsrätt, kollektivavtal, rehabilitering, arbetsmiljö och kompetensförsörjning. Du har även erfarenhet av att samordna löneadministration mellan verksamhet och löneservice. Det är meriterande om du har arbetat inom offentligverksamhet. Som person är du serviceinriktad, strukturerad, självgående och har en god samarbetsförmåga. Rollen som personalhandläggare förutsätter att du är lojal, omdömesgill och har en helhetssyn. Du behärskar svenska väl i tal och skrift och van vid att arbeta i olika IT system. Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.  Rollen kräver säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) innan beslut om anställning fattas. För denna tjänst krävs svenskt medborgarskap. Med anställningen följer en skyldighet att krigsplaceras.  Anställningsvillkor Anställningsform: Tillsvidare, vi tillämpar provanställning. Omfattning: Heltid Tillträde: Enligt överenskommelse Diarienummer: 1327-2020 Senaste ansökningsdag: 2020-03-01  Ansökan För att underlätta vår hantering av inkomna ansökningar samt för att säkerställa kvaliteten i vår urvalsprocess görs ansökan via rekryteringssystem Reachmee. Ansök genom att klicka på knappen Ansök längst ner på sidan. Det är av största vikt att du är noggrann när du fyller i din ansökan då den bedöms gentemot en fastställd kompetensprofil samt mot andra sökande. Information  Läs mer om Länsstyrelsen på vår hemsida www.lansstyrelsen.se/gavleborg ; Inför rekryteringsarbetet har Länsstyrelsen tagit ställning till rekryteringskanaler och gjort vårt medieval. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare och rekryteringssajter.

Information om jobbet

Arbetstid & varaktighet
  • Heltid
  • Tillsvidare
  • Vanlig anställning
Lön
  • Fast månads- vecko- eller timlön