Bibliotekarie - stötta våra medarbetare med informationsförsörjning

Antal platser:
Yrkesbenämning: Övriga
Publicerad: 2020-01-14
Sista ansökningsdag: 2020-01-28
Stad: Stockholm
Biblioteket, Regeringskansliets kommunikationsenhet, Förvaltningsavdelningen Vill du arbeta utåtriktat och stötta medarbetare med deras informationsförsörjning nära verksamheten på ett myndighetsbibliotek? Kan du snabbt ta fram information från specifika databaser och offentligt tryck? Som bibliotekarie hos oss är du ett viktigt stöd i departementens arbete med att ta fram underlag för beslut och verksamhetsstyrning. Din arbetsdag. Sveriges morgondag. Regeringskansliets bibliotek säkerställer informationsförsörjningen till myndighetens departement, kommittéer och utlandsmyndigheter. Biblioteket har en samhällsvetenskaplig profil och hanterar informationsresurser inom samtliga politikområden. Som bibliotekarie arbetar du med omfattande informationssökning och referensservice till samtliga departement. Du arbetar även i bibliotekets informationstjänst och genomför övriga, i ett bibliotek, förekommande arbetsuppgifter. I tjänsten ingår även förvärv av informationsresurser via ramavtal och offentliga upphandlingar, liksom förvaltning och utveckling av bibliotekets informationsresurser som t ex e-tidskrifter och databaser. Du arbetar med presentation och handledning av bibliotekets stöd till departementen. I rollen ingår även att medverka till att verksamheten tillvaratar möjligheter av digitalisering för informationsförsörjning och arbetsprocesser. Läs mer om vår verksamhet på www.regeringen.se. Din bakgrund Vi söker dig med akademisk examen inom biblioteks- och informationsvetenskapsområdet. Du har tidigare erfarenhet av arbete med digitala informationsresurser och av att se verksamhetens behov som utgångspunkt för arbetet. Vi ser gärna att du har tidigare erfarenhet av stöd och rådgivning samt arbete inom ett vetenskapligt biblioteksområde. För tjänsten krävs goda kunskaper i Office samt goda skriftliga och muntliga kunskaper i såväl svenska som engelska. Kunskaper i ytterligare språk är meriterande. Det är meriterande om du har erfarenhet av upphandling och effektiv avtalsförvaltning samt kunskap om nyhetsbevakning och hur informationsresurser- och tjänster förmedlas digitalt. Det är meriterande med kunskap om administration av Discoverysystem och länkserver. Vi ser det även som en merit om du har kunskaper i ett referenshanteringsprogram, t.ex. EndNote. Dina egenskaper Du är självständig och har förmågan att prioritera och ta egna initiativ för att driva arbetet framåt. Det är även viktigt att vara flexibel, ha en god samarbetsförmåga och tycka om att ge god personlig service. Övrigt Tidsbegränsad anställning till och med den 15 mars 2021. Det kan finnas möjlighet till fortsatt anställning. Tillträde snarast. Anställningen omfattar 100% av en heltid. En säkerhetsprövning kommer att genomföras innan beslut om anställning fattas. Är du intresserad? Vill du veta mer om jobbet och vad vi erbjuder, kontakta Susanne Astell som är sektionschef, på 08-405 82 37. Du är också välkommen att kontakta personalhandläggare Åsa Karlsson på 08-405 15 40. Fackliga kontaktpersoner är Jesper Svarén för Saco och Susanna Wiener för ST. Du når dem via Regeringskansliets växel, 08-405 10 00. Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av jobbet men vi tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster. Välkommen att registrera din ansökan i vårt rekryteringsverktyg senast den 28 januari. Regeringskansliets uppdrag är att stödja regeringen i dess arbete med att styra Sverige och förverkliga sin politik. Här arbetar 4 700 personer, varav 600 utomlands.

Information om jobbet

Arbetstid & varaktighet
  • Heltid
  • 6 månader eller längre
  • Vanlig anställning
Lön
  • Fast månads- vecko- eller timlön
Besök hemsida