Utredare för uppföljning av statsbidrag

Antal platser:
Publicerad: 2020-01-14
Sista ansökningsdag: 2020-01-22
Stad: Stockholm
Tjänsten är placerad på enheten för statsbidrag och teamet för uppföljning, inom avdelningen behörighet och statsbidrag, som ansvarar för Socialstyrelsens samtliga statsbidrag. På enheten arbetar vi teambaserat inom ramen för en tillitsbaserad styrmodell. Nu söker vi en utredare som vill arbeta med att följa upp statsbidrag inom Socialstyrelsens verksamhetsområden och bidra till att utveckla verksamheten. Vi söker dig som vill • arbeta med uppföljning och fördelning av statsbidrag • vara projektledare och göra projektplanering • arbeta med insamling, sammanställning, analys och slutsatser av kunskapsunderlag • arbeta med rapportskrivning och kommunicera resultat • vara delaktig i enhetens utvecklingsarbete. Kvalifikationskrav • Akademisk utbildning inom exempelvis samhällsvetenskap eller annat område som Socialstyrelsen finner relevant. • Erfarenhet av uppföljning och utvärdering. • Erfarenhet av utredningsarbete och rapportskrivning • Praktisk och teoretisk kunskap om metoder för uppföljning och utvärdering. • Mycket god stilistisk förmåga. Det är dessutom meriterande om du har • Erfarenhet av att hantera stora dataunderlag och göra statistiska sammanställningar • Erfarenhet av utredningsarbete inom vård- och omsorgsområdet • Erfarenhet av att ha arbetat inom en myndighet • Erfarenhet av att ha arbetat med att fördela eller följa upp statsbidrag • Praktisk och teoretisk kunskap om projektledarskap • Kunskap om vad som styr kommunernas och regionernas verksamhet • Kännedom om civila samhällets organisationer • Erfarenhet av omvärldsbevakning inom ditt uppdrag Arbetsuppgifterna ställer krav på att du har mycket god samarbetsförmåga och intresse av att dela med dig av dina kunskaper samt ta del av andras kunskaper. Du är också kommunikativ och har lätt att formulera dig i tal och skrift. Vidare är du ansvarstagande, analytisk och strukturerad. Det är också viktigt att du är initiativrik, flexibel och noggrann. I rekryteringen lägger vi stor vikt vid dina personliga egenskaper. Anställningsinformation Anställningen är en visstidsanställning med tilltänkt start i början av mars 2020 t o m 31 december 2020 med eventuell möjlighet till förlängning. Tjänsten är placerad på enheten för statsbidrag och teamet för uppföljning, inom avdelningen behörighet och statsbidrag. Din tjänstetitel är utredare. Välkommen med din ansökan senast den 22 januari 2020. I ditt personliga brev ber vi dig beskriva dina erfarenheter som matchar den bakgrund och kompetens vi efterfrågar. Ange diarienummer 2.6.1-422/2019. Socialstyrelsen strävar efter en personalsammansättning som speglar samhällets mångfald. Vi erbjuder ett meningsfullt arbete och många kunniga kollegor som vill bidra till ett viktigt samhällsuppdrag. Vi erbjuder dessutom bra villkor för bland annat friskvård, flexibel arbetstid, semester och pension. Om du har frågor om tjänsten, kontakta Niklas Eneroth. Vid frågor om rekryteringsprocessen, kontakta personalspecialist Ola Nordin. Fackliga företrädare är Rose-Marie Nylander för SACO, Åsa-Britt Edoff för ST samt Magnus Göransson för Vårdförbundet. Samtliga nås på telefonnummer 075-247 30 00. Rekryteringen sköts av Socialstyrelsens personalenhet och vi undanber oss säljarsamtal från rekryteringsföretag och annonsförsäljare. God vård och omsorg bygger på kunskap. Därför finns vi. Socialstyrelsen är Sveriges kunskapsmyndighet för vård och omsorg. Genom samarbete, oberoende experter och pålitlig kunskap styr, stödjer och utvecklar vi hälso- och sjukvården och socialtjänsten. Det gör vi för att människor i Sverige ska få tillgång till god vård och omsorg på lika villkor, oavsett vem man är och var i landet man bor.

Information om jobbet

Arbetstid & varaktighet
  • Heltid
  • 6 månader eller längre
  • Vanlig anställning
Lön
  • Fast månads- vecko- eller timlön