LEDIGAJOBB.SE by Noor Jobs

Lönechef

Antal platser:
Yrkesbenämning: Administrativ chef
Publicerad: 2019-12-02
Sista ansökningsdag: 2019-12-16
Stad: Osby
Är du en utvecklingsorienterad person som brinner för löneområdet och har god vana av att driva förändringsprocesser? Läs då mer om chansen att få bli vår nya Lönechef! Osby kommun ligger i nordöstra Skåne, i hjärtat av Sydsverige med goda kommunikationer som gör det lätt att pendla. Söker du ett givande och intressant arbete med möjlighet att utvecklas i din roll? Då har vi jobbet du söker! Som medarbetare är du en viktig del av dagens och framtidens utveckling. Vi finns där våra medborgare finns, vi påverkar och gör skillnad i människors vardag varje dag. Vi anser att vi har Sveriges viktigaste jobb! I Osby kommun tar vi avstamp i en gemensam värdegrund i vår strävan mot att utföra vanliga jobb ovanligt bra. Vi kan vi vill vi vågar! Vågar du? ARBETSUPPGIFTER Osby och Östra Göinge kommun har beslutat att bilda ett gemensamt lönecenter vilket innebär att båda kommunernas lönefunktioner slås samman och har en gemensam placering i Osby kommun. Ett gemensamt HR-system har upphandlats och alla våra löneprocesser och arbetssätt ska likriktas i våra bägge kommuner för att skapa en effektiv och kvalitetssäkrad löneprocess. Tillsammans kör vi ca 3 500 löner och är i dagsläget 7 medarbetare. Din roll: Som lönechef har du det övergripande ansvaret för lönefunktionen, dess processer och system samt en konsultativ roll gällande diverse lönefrågor gentemot chefer och medarbetare. Här får du chansen att vara med på en förändringsresa där du kommer att vara drivande i att få ihop en gemensam lönefunktion men också ansvarig för implementering av nytt HR-system. I din roll kommer du att arbeta aktivt med utveckling och förbättring av lönefunktionen och dess processer. Visst operativt arbete kan förekomma. I rollen ingår personal, budget- och verksamhetsansvar samt arbetsmiljöansvar. Du kommer att rapportera direkt till HR-chefen i Osby kommun. Din placering blir i Osby men du kommer att initialt arbeta i båda kommunerna. Arbetsuppgifter inom enheten: Enheten ansvarar för all lönehandläggning, systemadministration, avtalstolkning inom löneområdet, är behjälpliga vid löneöversynsarbetet men även utbildar bland annat våra chefer inom löneområdet. Vidare ansvarar enheten för diverse HR-administrativa uppgifter såsom intygsskrivning, statistik, diverse uppföljningar, utlämnande av handlingar och uppgifter KVALIFIKATIONER Du har en relevant högskoleutbildning inom HR, ekonomi eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer vara likvärdig. Som person tror vi att du är utvecklingsorienterad och trivs med att arbeta i en dynamisk och föränderlig miljö. Vidare är du prestigelös i ditt sätt och trygg i din yrkesroll. Du är strukturerad och har lätt för att organisera samtidigt som du är pådrivande vilket gör att du har lätt för att entusiasmera och samarbeta med andra. Din strategiska förmåga är god och du utmanas av problem och löser dem genom att tänka nytt och innovativt. Du behöver kunna förklara komplicerade frågor på ett enkelt och lättförståeligt sätt varför din pedagogiska förmåga är av stor betydelse. Självklart har du ett genuint intresse inom löneområdet och en vilja att lyfta fram lönefunktionen likväl som att finna synergier mellan lön och övriga avdelningar. Du som söker har också tidigare erfarenhet av ledarskap och det präglas av en god kommunikativ förmåga och en tydlighet vilket gör att du har lätt för att leda och engagera din omgivning. Du har också förmågan att delegera och låta medarbetare självständigt ta ansvar. Det är meriterande om du har erfarenhet av arbete inom HR-/löneområdet och har du dessutom erfarenhet av att arbeta/leda i ett lönecenter är det meriterande. Det är även meriterande om du har erfarenhet av att leda projekt och arbeta med förändringsarbete. Vi ser det som meriterande att du har några års erfarenhet av arbete i offentlig verksamhet. Du behöver generellt ha ett stort intresse för system, särskilt god systemkunskap gällande lönesystem och schemasystem samt Office-paketet. Du är skicklig på att uttrycka dig på svenska i både tal och skrift. B-körkort är ett krav. ÖVRIGT Vi har valt rekryteringssätt och undanber oss därför, vänligt men bestämt, all kontakt med rekryteringsbolag. Med hänsyn till medarbetares, kollegors, kunders och brukares hälsa tillämpar Osby kommun rökfri arbetstid. För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Osby kommun samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt. Intervjuer planeras in under v.2, 2020. Om du blir kallad till intervju ber vi dig ta med betygshandlingar. Välkommen med din ansökan!

Information om jobbet

Arbetstid & varaktighet
  • Heltid
  • Tillsvidare
  • Vanlig anställning
Lön
  • Fast månads- vecko- eller timlön