LEDIGAJOBB.SE by Noor Jobs

Statistiker, Riksstroke, Registercentrum Norr, FoU-staben, Umeå

Antal platser:
Yrkesbenämning: Statistikerjobb
Publicerad: 2019-12-02
Sista ansökningsdag: 2019-12-15
Stad: Umeå
Region Västerbotten arbetar för att god hälsa och hållbar utveckling ska stärka varandra. Vi tar ansvar för en jämlik välfärd och för att forskning och innovation ger resultat. Riksstroke är ett nationellt kvalitetsregister som startade 1994 och omfattar samtliga 72 strokeenheters registrering av det akuta strokeinsjuknandet och uppföljningar vid 3 och 12 månader efter insjuknandet. Riksstroke är sjukhusens verktyg för kontinuerlig kvalitetsutveckling av strokesjukvården. Syftet är att bidra till att strokevården håller en hög och jämn kvalitet över hela landet. Riksstroke är också en mycket värdefull kunskapsbas för forskning inom strokeområdet och leds av en nationell styrgrupp. Det mesta av Riksstrokes praktiska arbete utförs av ett kansli förlagt vid Registercentrum Norr i Umeå. Som statistiker kommer du att arbeta vid Riksstrokes kansli som består idag av registerhållare, kanslichef, systemförvaltare, nationell koordinator och senior statistiker. Du kommer också ingå i Registercentrum Norrs statistikerteam, som lägger stor vikt vid erfarenhetsutbyte och dialog för att stödja och utveckla gruppens och individens metodkunskaper. ARBETSUPPGIFTER Som statistiker hos oss ger du viktig service och möjliggör insatser som påverkar många. Du stöttar kollegor som arbetar med verksamhetsplanering och uppföljning med statistiska underlag. I arbetet ingår bland annat analyser av registerdata, konstruktion av grafer, arbete med automatiserade rapporter och underlag till presentationer, i många fall i nära samarbete med registerhållare. Du är också delaktig i utveckling och validering av registret och agerar testare tillsammans med Riksstrokes IT-leverantör. Ditt arbetssätt är samordnande vilket betyder att du deltar i kansliets och styrgruppens olika möten. KVALIFIKATIONER För detta jobb behöver du en kandidatexamen med inriktning statistik, eller annan utbildning som bedöms likvärdig samt erfarenhet av programvaran SPSS och Microsoft Office. Det är meriterande om du har kunskaper inom R och har arbetat med kvalitetsregister och hälsodatabaser. Du är en serviceinriktad, initiativtagande, strukturerad person och intresserad av att bidra till kvalitetsutvecklingen inom hälso- och sjukvården. Ditt arbetssätt är inkluderande och stödjande och du kan kommunicera pedagogiskt med många olika människor. ÖVRIGT Vi strävar efter en jämn könsfördelning och ser mångfald som en styrka och välkomnar därför sökande med olika bakgrund. Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande. Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Alla dina uppgifter sparas på ditt CV-konto och du kan enkelt logga in och uppdatera dina uppgifter när du vill. Fyll därför i dina uppgifter så omsorgsfullt som möjligt för att ge en rättvisande bild av dig själv.

Information om jobbet

Arbetstid & varaktighet
  • Heltid
  • 3 - 6 månader
  • Vanlig anställning
Lön
  • Fast månads- vecko- eller timlön